Legendární Humvee má konečně nástupce. To je on!
Místo HMMWV přijde do služby JLTV aneb tento tereňák nahradí legendární Humvee
Už několik desítek let patří mezi symboly americké armády i námořní pěchoty lehké terénní vozy HMMWV, známé také jako Humvee. Jejich čas se však naplnil.
Skoro deset let americké ozbrojené složky v rámci programu JLTV hledaly náhradu za letité humvee, které v 80. letech nahradily jeepy typu M151 MUTT. Do nejužšího finále výběrové řízení byly nakonec vybrány prototypy společností Lockheed Martin, Oshkosh a AM General. Poslední zmiňovaná je mimochodem tou, která právě humvee před více než třiceti lety přivedla na svět. Všechny tři postavily 22 exemplářů svých návrhů, které byly mnoho měsíců podrobovány tvrdým armádním zkouškám.
Měsíce tvrdých testů
Před pár dny byl konečně oznámen vítěz, stal se jím typ L-ATV od firmy Oshkosh. Ten se poprvé vojenským představitelům představil v říjnu 2011 ve Washingtonu. Jeho vývoj začal v roce 2007 a to na základě předchozího prototypu, se kterým paradoxně Oshkosh ve spolupráci s firmou Northrop Grumman v první fázi programu JLTV neuspěla. Naopak v polovině roku 2013 byla nová podoba L-ATV vybrána spolu s projekty Lockheed JLTV stejnojmenné firmy a BRV-O od AM General do závěrečného užšího kola výběrového řízení.
Velmi záhy na to Oshkosh dodala první z 22 objednaných prototypů do rukou armádního testovacího velitelství. Na polygonech pozemního vojska v Aberdeenu a Yumě se pak testům podrobilo všech 22 exemplářů ve třech provedeních – dvoumístná bojová a víceúčelová a také čtyřmístná užitková. Ve zkouškách se utkaly s 22 konkurenčními vozy Lockheed JLTV a stejným počtem BRV-O. Zkušební období trvalo zhruba 14 měsíců a skončilo na přelomu minulého a letošního roku. Pak následovaly měsíce vyhodnocování. Výsledek celého programu JLTV byl oznámen 25. srpna tohoto roku – za vítěze byl prohlášen prototyp L-ATV, který nyní výrobce označuje jako Oshkosh JLTV.
Zbrojní obchod snů
Co to pro Oshkosh, tradičního výrobce těžké vojenské techniky pro americkou armádu i námořní pěchotu, znamená? Bez uzardění lze říci, že výhru v loterii, přesněji řečeno zakázku v řádech desítek miliard dolarů v průběhu několika následujících desetiletí. Jen v první fázi to bude hned 17 tisíc vozidel za 6,7 miliard dolarů, jejichž výroba má začít v příštím roce. Armáda a námořní pěchota však plánují odebrat celkem 54 600 vozidel JLTV, z toho 5500 poputuje k námořní pěchotě. Celková částka by se mohla vyšplhat až k 30 miliardám dolarů a výroba vozidel by mohla běžet i za horizont roku 2040. Americká armáda plánuje, že první jednotky by se mohly zbavit svých humvee a plně přezbrojit na JLTV v roce 2018. Námořní pěchota by vzhledem k menšímu množství vozidel mohla celá kompletně přejít na JLTV už v roce 2022. Nicméně JLTV nikdy nejspíš nedosáhne čísla 280 tisíc. Právě tolik bylo od roku 1984 vyrobeno dnes už ikonických humvee.
JLTV představuje zcela nový typ vozidla oproti starým humvee, což byly v původní podobě vlastně jen zvětšené jeepy. Měly totiž na začátku 80. let nahradit nejen jeepy M151 MUTT, ale i lehčí nákladní vozidla. JLTV však v sobě snoubí lehké vozidlo s velmi dobrou průchodností terénem a silně chráněný vůz kategorie MRAP, tedy laicky řečeno terénní buginu s lehkým tankem. Právě nedostatečná ochrana proti střelným zbraním, střepinám i minám byla největší slabinou humvee, což nevyřešily dostatečně uspokojivě ani pozdější úpravy a modifikace. Naopak silně chráněná vozidla MRAP zase měla na rozdíl od humvee velké problémy s jízdou v náročnějším terénu. Proto armáda po zkušenostech z Iráku a Afghánistánu vypsala program JLTV. Ten měl přinést dobře chráněné vozidlo, jehož pancéřování a ochranné prvky by však nesnižovaly schopnosti v těžkém terénu.
Firmě Oshkosh se v průběhu vývoje podařilo postavit vůz s odolností kategorie MRAP, ovšem s velikostí o 30 procent menší než u běžných MRAPů. Oshkosh JLTV váží sám o sobě 6,4 tuny, v bojové konfiguraci může nést výzbroj a munici do hmotnosti 1,6 tuny a v užitkové pak náklad 2,3 tuny. Přes svou pancéřovanou konstrukci může být JLTV transportován vzduchem na palubě běžného herculesu nebo v podvěsu pod těžkými vrtulníky CH-47 a CH-53.
Univerzální vozidlo Oshkosh L-ATV alias JLTV je postaveno na prověřeném inteligentním podvozkovém systému TAK-4i, jehož princip firma Oshkosh využívá i u dalších vojenských vozidel pro americkou armádu. K pohonu je použit digitálně řízený dieselový vidlicový osmiválec Duramax o objemu 6,6 l od korporace General Motors. Ten je napojen na plně automatickou převodovku Allison. JLTV však může být vybaven i hybridním diesel-elektrickým pohonným ústrojím.
DP