Kreativní lidé vidí svět úplně jinak, naznačil výzkum
A není to pouze fráze. Nový výzkum ukázal, že lidé, kteří jsou otevřenější novým zážitkům, vidí obrazy a barvy trochu jinak než ostatní. Jak přesně?
Často se říká, že kreativní lidé mají jiný pohled na svět, že takříkajíc „vidí víc“. To se obvykle myslí metaforicky, ovšem vědci z University of Melbourne dali nedávno tomuto tvrzení nový význam. A to mnohem reálnější než kdy dřív.
Osvědčený koncept
Jedním z nejrozšířenějších konceptů k pochopení osobnosti je takzvaný Big Five. Původně vznikl pro účely psychologie práce, měl popsat vlastnosti charakterizující zaměstnance, ovšem časem přerostl v jeden z nejvlivnějších popisů osobnosti. Jak název napovídá, tato metoda spočívá v pětici osobnostních faktorů, jimiž je možné jedince popsat. Těmito rozměry jsou extraverze, neuroticismus, přívětivost, svědomitost a otevřenost vůči zkušenostem. První dvě dimenze jsou pro pochopení osobnosti klíčové a jejich význam je poměrně jasný. Přívětivost spočívá v laskavém chování vůči druhým lidem a svědomitost se týká sebekontroly a spolehlivosti. Nás však v souvislosti s novým výzkumem zajímá hlavně pátý rozměr, totiž otevřenost vůči zkušenosti.
Tato otevřenost se projevuje zvědavostí, kreativitou, originalitou v nápadech. Jedná se o charakteristiku úzce spojenou s prožíváním emocí a chápáním uměleckých podnětů. Typickým zástupcem člověka, kdo na této škále skóruje vysoko, je rozervaný umělec, otevřený novým podnětům a vyhledávající extrémní zážitky. Jeho protipólem pak může být stereotypní úředník, který má rád pořádek, klid a jistoty.
Jiné vidění věcí
Výzkum provedený na 123 účastnících se zaměřil na to, v jakém vztahu jsou výše zmíněné osobnostní charakteristiky a vnímání reality. To bylo testováno pomocí takzvané binokulární rivality. Při aplikaci této metody je každému oku promítán jiný obraz, v tomto případě se jednalo o červenou skvrnu pro pravé oko a zelenou skvrnu pro oko levé. Pro většinu z nás je typické těkat očima z jednoho obrazu na druhý, někteří účastníci výzkumu však dokázali sledovat oba obrazy zároveň. Co to v praxi znamená? Takoví lidé jsou schopni lépe vnímat větší množství aspektů okolní reality, a tak si uvědomovat skutečnosti mnohem komplexněji. Takové vnímání v kombinaci s dobrou náladou následně u těchto lidí vedlo ke zvýšeným projevům kreativity. A jak už vás možná napadlo, jednalo se právě o jedince, kteří vysoko skórovali na škále otevřenosti vůči zkušenostem.
Takové výsledky mohou naznačovat, že celá kreativita a otevřenost novým podnětům souvisí se základní vizuální percepcí. Otevření lidé prostě skutečně vidí věci jinak, což se následně odráží v jejich tvořivosti. Ovšem pozor, jiné výzkumy v minulosti ukázaly, že osobnost je částečně tvárná, a tak pokud nejste přirozeně otevření, nemusíte věšet hlavu. Hodně v tomto ohledu funguje rozšiřování obzorů, například prostřednictvím cestování. Když se rozhodnete uzavřít ve své bublině názorů a znalostí, logicky pak nebudete schopni vnímat dostatek podnětů k rozvoji skutečné kreativity. Každý má šanci!
Text: MS