Logo Prima Zoom
  • Menu
  • Témata
  • Pořady
  • TV Program
  • Časopis
  • Sledujte prima+
  • Živě
  • Vyhledávání
  • Můj profil
    • Nastavení účtu
    • Odhlásit se
    • Máte již účet?
    • Jste tu poprvé?

Trendy:

Zrádci
UFO
Druhá světová válka
Záhady
Vetřelci dávnověku
  • Témata
    • Témata
    • Pořady
    • TV Program
    • Časopis
    • Sledujte prima+
  • Přihlášení
    • Můj profil
    • Odhlásit se
Sledujte nás
  • Cestování
    • Hrady a zámky
    • Hedvábná stezka
    • Příroda
  • Historie
    • Vikingové
    • Epidemie a pandemie
    • Starověký Egypt
  • Věda a technika
    • Koronavirus
    • Vesmír
    • Mars
  • Války
    • Studená válka
    • Válka ve Vietnamu
    • Válečné filmy a seriály
  • Druhá světová válka
    • Adolf Hitler
    • Atentát na Reinharda Heydricha
    • První světová válka
  • Výročí
    • Marie Terezie
    • Napoleon Bonaparte
    • Britská královská rodina
  • Záhady a konspirace
    • UFO a mimozemšťané
    • Utajené příběhy českých dějin
    • Alternativní historie
  • Zajímavosti
    • Filmy versus realita
    • Horory versus realita
    • Optické iluze a klamy
  • Prima+
  • CNN Prima NEWS
  • Prima FRESH
  • Prima LIVING
  • Prima Ženy
  • Prima LAJK
Sledujte nás
Prima Zoom logo

Trendy:

Zrádci
UFO
Druhá světová válka
Záhady
Vetřelci dávnověku
Pokud najdete konec ploché Země, dostanete dva miliony korun. Výzvu by mohli ocenit naši sousedé

Pokud najdete konec ploché Země, dostanete dva miliony korun. Výzvu by mohli ocenit naši sousedé

Nejbombardovanější země světa vypadá jako z apokalypsy. Američané ale svého cíle nedosáhli

Nejbombardovanější země světa vypadá jako z apokalypsy. Američané ale svého cíle nedosáhli

Proč vám tak smrdí pupík? Dejte si na něj pozor, testy tam našly obrovské množství bakterií

Proč vám tak smrdí pupík? Dejte si na něj pozor, testy tam našly obrovské množství bakterií

Jak vypadá nejčernější černá? Nejtmavší látka na světě pohltí téměř veškeré světlo a nadchla by Vojtu Kotka

Jak vypadá nejčernější černá? Nejtmavší látka na světě pohltí téměř veškeré světlo a nadchla by Vojtu Kotka

První handicapovaný člověk ve vesmíru. Vozíčkářka tam vyletí už za pár dní s plyšovým hrošíkem

První handicapovaný člověk ve vesmíru. Vozíčkářka tam vyletí už za pár dní s plyšovým hrošíkem

Výbuch 11 letadel plných lidí zhatil požár. Pokus o nejstrašnější teroristický útok byl základem pro 11. září

Výbuch 11 letadel plných lidí zhatil požár. Pokus o nejstrašnější teroristický útok byl základem pro 11. září

Smrt dvou Rusů odhalila tajuplnou sektu. Její členové podstupovali dobrovolnou kastraci

Smrt dvou Rusů odhalila tajuplnou sektu. Její členové podstupovali dobrovolnou kastraci

Prima Zoom ■ Zajímavosti
Zajímavosti
24. září 2016 06:00
redakce Prima Zoom
Mohlo by vás zajímat
Nejrychlejší had světa dožene i člověka. Podívejte se na jeho zabijácký sprint
Nejrychlejší had světa dožene i člověka. Podívejte se na jeho zabijácký sprint
Zemské jádro skrývá zcela nový svět. Nález pod povrchem je ohromující
Zemské jádro skrývá zcela nový svět. Nález pod povrchem je ohromující
Stalingrad byl hrobem Hitlerovy armády. Žukov vlákal statisíce nacistů do smrtící pasti
Stalingrad byl hrobem Hitlerovy armády. Žukov vlákal statisíce nacistů do smrtící pasti
Neandertálce nevyhubila válka s člověkem. Nový objev ukazuje na zkázonosné rozhodnutí
Neandertálce nevyhubila válka s člověkem. Nový objev ukazuje na zkázonosné rozhodnutí

FOTOGALERIE: Největší letadlo světa. Víme, kdo ho bude vyrábět

Největší letoun světa - Mrija - Obrázek 1

Největší letoun světa - Mrija - Obrázek 1 Zdroj: Wikipedia commons

  • Zavřít
Největší letoun světa - Mrija - Obrázek 1

Největší letoun světa - Mrija - Obrázek 1 Zdroj: Wikipedia commons

Ne Rusko, ale Čína je zemí neomezených možností.

Seznam.cz banner

Před pár dny se objevila poměrně překvapující zpráva, že se chystá výroba největšího letounu na světě v Číně. Není to ovšem tak, že by Číňani vytvořili nový superstroj, chystají se totiž ve své zemi vyrábět ukrajinský An-225 Mrija, který vznikl už v dobách Sovětského svazu.

Poslední srpnový den se v čínských médiích objevila informace, že společnost China Airspace Industry sídlící v Hongkongu podepsala smlouvu o spolupráci se slavným ukrajinským výrobcem letadel Antonov. To by nebylo zase tak zajímavé, čínské společnosti vyhledávají spolupráci s vyspělými technologickými firmami často, jenže ukázalo se, že smlouva znamená licenční výrobu největšího letounu na světě An-225 Mrija v Říši středu.

Čínské letecké podniky už v minulosti zvládly licenční i ilegální výrobu cizích typů a vzorů, posledních pár let dokonce zkonstruovaly a produkují i vlastní letouny, které nejsou žádnými kopiemi. A platí to i o transportních letounech. Příkladem je například nejnovější velký taktický transportní stroj Xian Y 20. Trápením čínského leteckého průmyslu jsou však motory, většina domácích konstrukcí trpí značnými technickými potížemi, a tak jsou nahrazovány ruskými pohonnými jednotkami. A právě tomu nejspíše chtěla společnost China Airspace Industry předejít, neboť smlouva s Antonovem jí dokonce umožňuje licenční výrobu unikátních ukrajinských motorů Lotarev D-18T. Tedy původně sovětský, nyní ukrajinský letoun bude celý vznikat v Číně. Její letectvo tak získá obrovské přepravní kapacity bez závislosti na zahraničí.

To se nelíbí především Rusku. Vždyť ruské letectvo nemá k dispozici ani jednu Mriju, existuje totiž jediný dokončený kus, který vlastní její výrobce společnost Antonov, a který slouží ke komerční dopravě těžkých nákladů. Čína tak paradoxně díky sovětské technologii získá taktickou převahu nad svým severním sousedem. Ukrajinský Antonov zvládl za desítky let dokončit jen jedinou mriju, Číňané však plánují jejich výrobu dokonce ve dvou závodech ve dvou různých provinciích. A první stroj by měl být dokončen už v roce 2019. U Antonova sice dokončili jen jednu Mriju, je ale pravdou, že v areálu firmy už desítky let odpočívá druhá Mrija, tedy přesněji nedokončené torzo jejího trupu. Právě toto memento kdysi velkých sovětských plánů by se mělo nakonec dočkat své dostavby. A za čínské peníze, neboť tato v pořadí druhá mrija připadne Číně.

An-225 Mrija, která dostala v kódování NATO označení Cossack, vznikla jako vzdušný dopravní prostředek k přepravě kosmoplánů Buran a nosných raket Eněrgija a Proton z výrobních závodů na kosmodrom Bajkonur. Nešlo tedy primárně o vojenské transportní letadlo, tato role připadla podstatně menšímu typu An-124 Ruslan, kterého se vyrobily stovky, a jenž tvoří páteř ruského transportního letectva. Prototyp An-225 spatřil světlo světa v roce 1988 po třech letech vývojových prací. Že to byla pro konstruktéry opravdu velká výzva, svědčí už jen rozměry Mriji. Na délku měří 84 metrů, rozpětí křídla činí přes 88 metrů a tyčí se i se směrovým kormidlem do výšky přes 18 metrů, takže z pilotní kabiny je výhled jako ze třetího patra obytného domu.

Hlavní je však nosnost, a i ta je u Mriji závratná, celých 250 tun, přičemž plně naložený stroj může vážit až 600 tun. Přesto dokáže An-225 dosáhnout maximální rychlosti 850 km/h a nejdelší dolet pak má hodnotu 15 400 km. Nákladní kabina má objem 1220 m³, vejde se tak do ní trup menších dopravních letadel, jako jsou například Airbus A319 či Boeing 737. Důkazem, jakýže je Mrija vlastně kolos, je i výkon jejích motorů D-18T. Každý dokáže vyvinout tah až 229,5 kN, naproti tomu nejvýkonnější proudové motory pro bojové stíhačky dosahují tahu kolem 120 až 150 kN a to včetně přídavného spalování.

Text: DP

Před pár dny se objevila poměrně překvapující zpráva, že se chystá výroba největšího letounu na světě v Číně. Není to ovšem tak, že by Číňani vytvořili nový superstroj, chystají se totiž ve své zemi vyrábět ukrajinský An-225 Mrija, který vznikl už v dobách Sovětského svazu.

Poslední srpnový den se v čínských médiích objevila informace, že společnost China Airspace Industry sídlící v Hongkongu podepsala smlouvu o spolupráci se slavným ukrajinským výrobcem letadel Antonov. To by nebylo zase tak zajímavé, čínské společnosti vyhledávají spolupráci s vyspělými technologickými firmami často, jenže ukázalo se, že smlouva znamená licenční výrobu největšího letounu na světě An-225 Mrija v Říši středu.

Čínské letecké podniky už v minulosti zvládly licenční i ilegální výrobu cizích typů a vzorů, posledních pár let dokonce zkonstruovaly a produkují i vlastní letouny, které nejsou žádnými kopiemi. A platí to i o transportních letounech. Příkladem je například nejnovější velký taktický transportní stroj Xian Y‑20. Trápením čínského leteckého průmyslu jsou však motory, většina domácích konstrukcí trpí značnými technickými potížemi, a tak jsou nahrazovány ruskými pohonnými jednotkami. A právě tomu nejspíše chtěla společnost China Airspace Industry předejít, neboť smlouva s Antonovem jí dokonce umožňuje licenční výrobu unikátních ukrajinských motorů Lotarev D-18T. Tedy původně sovětský, nyní ukrajinský letoun bude celý vznikat v Číně. Její letectvo tak získá obrovské přepravní kapacity bez závislosti na zahraničí.

To se nelíbí především Rusku. Vždyť ruské letectvo nemá k dispozici ani jednu mriju, existuje totiž jediný dokončený kus, který vlastní její výrobce společnost Antonov, a který slouží ke komerční dopravě těžkých nákladů. Čína tak paradoxně díky sovětské technologii získá taktickou převahu nad svým severním sousedem. Ukrajinský Antonov zvládl za desítky let dokončit jen jedinou mriju, Číňané však plánují jejich výrobu dokonce ve dvou závodech ve dvou různých provinciích. A první stroj by měl být dokončen už v roce 2019. U Antonova sice dokončili jen jednu mriju, je ale pravdou, že v areálu firmy už desítky let odpočívá druhá mrija, tedy přesněji nedokončené torzo jejího trupu. Právě toto memento kdysi velkých sovětských plánů by se mělo nakonec dočkat své dostavby. A za čínské peníze, neboť tato v pořadí druhá mrija připadne Číně.

An-225 Mrija, která dostala v kódování NATO označení Cossack, vznikla jako vzdušný dopravní prostředek k přepravě kosmoplánů Buran a nosných raket Eněrgija a Proton z výrobních závodů na kosmodrom Bajkonur. Nešlo tedy primárně o vojenské transportní letadlo, tato role připadla podstatně menšímu typu An-124 Ruslan, kterého se vyrobily stovky, a jenž tvoří páteř ruského transportního letectva. Prototyp An-225 spatřil světlo světa v roce 1988 po třech letech vývojových prací. Že to byla pro konstruktéry opravdu velká výzva, svědčí už jen rozměry mriji. Na délku měří 84 metrů, rozpětí křídla činí přes 88 metrů a tyčí se i se směrovým kormidlem do výšky přes 18 metrů, takže z pilotní kabiny je výhled jako ze třetího patra obytného domu.

Hlavní je však nosnost, a i ta je u mriji závratná, celých 250 tun, přičemž plně naložený stroj může vážit až 600 tun. Přesto dokáže An-225 dosáhnout maximální rychlosti 850 km/h a nejdelší dolet pak má hodnotu 15 400 km. Nákladní kabina má objem 1220 m³, vejde se tak do ní trup menších dopravních letadel, jako jsou například Airbus A319 či Boeing 737. Důkazem, jakýže je mrija vlastně kolos, je i výkon jejích motorů D-18T. Každý dokáže vyvinout tah až 229,5 kN, naproti tomu nejvýkonnější proudové motory pro bojové stíhačky dosahují tahu kolem 120 až 150 kN a to včetně přídavného spalování.

redakce Prima Zoom

redakce Prima Zoom

redakce magazínu Prima Zoom

Všechny články autora

Nenechte si ujít novinky Prima Zoom!

Zanechte nám svůj e-mail a 1x týdně vás upozorníme na to nejnovější a nejlepší z našeho webu.

Newsletter

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů

background
Sdílejte článek
Štítky Hongkong NATO výroba Sovětský svaz Rusko Čína Boeing 737 Antonov An-225 Kosmodrom Bajkonur Čínská říše

Návrhy pro vás

Víte, proč se na Den díkůvzdání jí zrovna krocan? Historie
5

Víte, proč se na Den díkůvzdání jí zrovna krocan?

24. listopadu 2022 13:40
Smrt Freddieho Mercuryho: Hudební ikona nahrávala až do konce života a odmítala léky Zajímavosti

Smrt Freddieho Mercuryho: Hudební ikona nahrávala až do konce života a odmítala léky

24. listopadu 2022 09:32
Jeskyňář se chytil do přírodní pasti. V extrémně úzké jeskyni prožil noční můru klaustrofobiků Zajímavosti
5

Jeskyňář se chytil do přírodní pasti. V extrémně úzké jeskyni prožil noční můru klaustrofobiků

24. listopadu 2022 06:00
Psi mají k člověku geneticky blíž, než se myslelo. Od zbytku zvířat je odlišuje jedinečná schopnost Příroda
6

Psi mají k člověku geneticky blíž, než se myslelo. Od zbytku zvířat je odlišuje jedinečná schopnost

23. listopadu 2022 18:20
5 nejdelších zásahů odstřelovačů: Žebříček rekordů změnil zásah na Ukrajině Války
6

5 nejdelších zásahů odstřelovačů: Žebříček rekordů změnil zásah na Ukrajině

23. listopadu 2022 06:00
Slavný král dítě získal korunu již jako batole. Záhadná smrt byla vyřešena po 500 letech Historie
5

Slavný král dítě získal korunu již jako batole. Záhadná smrt byla vyřešena po 500 letech

22. listopadu 2022 15:00
Nález unikátního Thorova kladiva a dvou zvláštních mečů zaskočil vědce. K čemu sloužily? Zajímavosti
7

Nález unikátního Thorova kladiva a dvou zvláštních mečů zaskočil vědce. K čemu sloužily?

13. listopadu 2022 06:00
NASA úspěšně otestovala vlastní létající talíř. Pokoří s ním Mars i Venuši Vesmír

NASA úspěšně otestovala vlastní létající talíř. Pokoří s ním Mars i Venuši

14. listopadu 2022 15:29

Populární filmy na Prima Zoom

30 dní ve Skandinávii

30 dní ve Skandinávii

Dokumentární / Cestopisný
Největší žralok bílý na světě?

Největší žralok bílý na světě?

Dokumentární / Přírodopisný / Dobrodružný / Vědecký
Británie z výšky: Pevnosti

Británie z výšky: Pevnosti

Dokumentární / Historický
Vlny pod hladinou

Vlny pod hladinou

Přírodopisný / Dokumentární
Maya: Tygří královna

Maya: Tygří královna

Dokumentární / Přírodopisný
Hitlerův svatý poklad

Hitlerův svatý poklad

Dokumentární / Historický / Válečný / Záhady a tajemství
Pastevcův bestiář

Pastevcův bestiář

Kulturní a společenský / Přírodopisný / Dokumentární
Hostina pod hladinou

Hostina pod hladinou

Dokumentární / Přírodopisný
T-Rex: Evoluční odysea

T-Rex: Evoluční odysea

Dokumentární / Přírodopisný

prima-cnn-news

Ukrajinské prezidentské volby: Kdo se může postavit Zelenskému a s jakými šancemi? Pátrání po Markovi: Zoufalá maminka poslala synovi naléhavý vzkaz. Policie mění taktiku Obří Airbus A330 uzemnila krysa. Turisté zůstali uvězněni v karibském ráji

prima-zeny

Mladá krev vrcholí: Postřelený Lokša bojuje o život, kriminalisté závodí s časem Nejsilnější momenty pohřbu Hezuckého. Mareš s květinami, zlomená vdova i dojemná řeč Boučka Leoš Mareš se loučí s Hezuckým. Miluju tě, kamaráde, řekl a oznámil koncert pro Patrika

prima-zoom

Nejbombardovanější země světa Pokud najdete konec ploché Země, dostanete dva miliony korun. Výzvu by mohli ocenit naši sousedé První handicapovaný člověk ve vesmíru. Vozíčkářka tam vyletí už za pár dní s plyšovým hrošíkem

prima-fresh

Ořechové mušle s máslovým krémem – slepované cukroví z lískových oříšků Venkovská vepřová paštika ve slanině – poctivá domácí delikatesa na chleba Řezy à la likérová špička – dezert na plech inspirovaný oblíbeným zákuskem z cukrárny

prima-cool

Brad Pitt v novém Batmanovi? Harry Potter zdarma. Za epickou hru z Bradavic nezaplatíte ani korunu, má 84 % a je česky Zemřel herec Peter Greene. Padouchovi z Masky a Pulp Fiction bylo 60 let

lajk

Martyho frky: Táta kvůli mému humoru málem přišel o práci, vypráví kontroverzní Řezník Rapper Vercetti vyfasoval na Slovensku 5 let vězení, pak bude ze země vyhoštěn Nový objev Kazmy? Blondýnka se s ním vodí za ruce a fotí se na místě jako Rosecká

prima-living

Vánoční šílenství v Londýně: Brit utratí čtvrt milionu za stovky ozdob, má i devět stromků Provoňte si Vánoce pomeranči a hřebíčkem: Originální dekorace z citrusů a koření Vánoční jmelí pro zdraví: Co léčí a jak ho bezpečně užívat?

Populární témata

Jak zhubnout Nejlepší filmy 2024 Nejlepší horory TV program Změna času Partie Počasí Kdy budou volby ZOO Nové začátky Auto – katalog 7 pádů Honzy Dědka Volby 2025 Svařené víno Tatarák podle Pohlreicha Aloe vera Pěstování lichořeřišnice Výpočet ascendentu Tvarohové knedlíky Nejlepší palačinky Švestkový koláč

O FTV Prima Management Volná místa Press Reklama Castingy a výzvy HbbTV Kontakty Podmínky užívání Zpracování osobních údajů Cookies Nápověda Vlastník FTV Prima spol. s r.o. Redakce Nahlásit chybu Nastavení soukromí
App Store Google Play
© FTV Prima spol. s r.o.