Logo Prima Zoom
  • Menu
  • Témata
  • Pořady
  • TV Program
  • Časopis
  • Sledujte prima+
  • Živě
  • Vyhledávání
  • Můj profil
    • Nastavení účtu
    • Odhlásit se
    • Máte již účet?
    • Jste tu poprvé?

Trendy:

Zrádci
UFO
Druhá světová válka
Záhady
Vetřelci dávnověku
  • Témata
    • Témata
    • Pořady
    • TV Program
    • Časopis
    • Sledujte prima+
  • Přihlášení
    • Můj profil
    • Odhlásit se
Sledujte nás
  • Cestování
    • Hrady a zámky
    • Hedvábná stezka
    • Příroda
  • Historie
    • Vikingové
    • Epidemie a pandemie
    • Starověký Egypt
  • Věda a technika
    • Koronavirus
    • Vesmír
    • Mars
  • Války
    • Studená válka
    • Válka ve Vietnamu
    • Válečné filmy a seriály
  • Druhá světová válka
    • Adolf Hitler
    • Atentát na Reinharda Heydricha
    • První světová válka
  • Výročí
    • Marie Terezie
    • Napoleon Bonaparte
    • Britská královská rodina
  • Záhady a konspirace
    • UFO a mimozemšťané
    • Utajené příběhy českých dějin
    • Alternativní historie
  • Zajímavosti
    • Filmy versus realita
    • Horory versus realita
    • Optické iluze a klamy
  • Prima+
  • CNN Prima NEWS
  • Prima FRESH
  • Prima LIVING
  • Prima Ženy
  • Prima LAJK
Sledujte nás
Prima Zoom logo

Trendy:

Zrádci
UFO
Druhá světová válka
Záhady
Vetřelci dávnověku
Taneční mistr sexuálně zneužíval děti ve školkách. Velké množství obětí si pečlivě dokumentoval

Taneční mistr sexuálně zneužíval děti ve školkách. Velké množství obětí si pečlivě dokumentoval

Hrála šílenou, aby odhalila týrání pacientek v blázinci. Novinářská ikona inspirovala slavný hororový seriál

Hrála šílenou, aby odhalila týrání pacientek v blázinci. Novinářská ikona inspirovala slavný hororový seriál

Město s nejdelším názvem na světě: Vítěz má 111 písmen a ročně ho navštěvují miliony lidí

Město s nejdelším názvem na světě: Vítěz má 111 písmen a ročně ho navštěvují miliony lidí

Novou záhadu u pyramid v Gíze zatím nerozklíčovaly ani nejmodernější přístroje

Novou záhadu u pyramid v Gíze zatím nerozklíčovaly ani nejmodernější přístroje

Pád tureckého letadla zachytila kamera. Nehodu nikdo nepřežil

Pád tureckého letadla zachytila kamera. Nehodu nikdo nepřežil

Jak to vypadá v kokainové ponorce? Prohlédněte si speciální plavidlo, v němž se dodnes pašují drogy

Jak to vypadá v kokainové ponorce? Prohlédněte si speciální plavidlo, v němž se dodnes pašují drogy

Českou snowboardistku zasypala lavina. Pod sněhem strávila dlouhé minuty a měla u sebe kameru

Českou snowboardistku zasypala lavina. Pod sněhem strávila dlouhé minuty a měla u sebe kameru

Prima Zoom ■ Zajímavosti
Zajímavosti
24. září 2016 06:00
redakce Prima Zoom
Mohlo by vás zajímat
Nejrychlejší had světa dožene i člověka. Podívejte se na jeho zabijácký sprint
Nejrychlejší had světa dožene i člověka. Podívejte se na jeho zabijácký sprint
Zemské jádro skrývá zcela nový svět. Nález pod povrchem je ohromující
Zemské jádro skrývá zcela nový svět. Nález pod povrchem je ohromující
Stalingrad byl hrobem Hitlerovy armády. Žukov vlákal statisíce nacistů do smrtící pasti
Stalingrad byl hrobem Hitlerovy armády. Žukov vlákal statisíce nacistů do smrtící pasti
Neandertálce nevyhubila válka s člověkem. Nový objev ukazuje na zkázonosné rozhodnutí
Neandertálce nevyhubila válka s člověkem. Nový objev ukazuje na zkázonosné rozhodnutí

FOTOGALERIE: Největší letadlo světa. Víme, kdo ho bude vyrábět

Největší letoun světa - Mrija - Obrázek 1

Největší letoun světa - Mrija - Obrázek 1 Zdroj: Wikipedia commons

  • Zavřít
Největší letoun světa - Mrija - Obrázek 1

Největší letoun světa - Mrija - Obrázek 1 Zdroj: Wikipedia commons

Ne Rusko, ale Čína je zemí neomezených možností.

Seznam.cz banner

Před pár dny se objevila poměrně překvapující zpráva, že se chystá výroba největšího letounu na světě v Číně. Není to ovšem tak, že by Číňani vytvořili nový superstroj, chystají se totiž ve své zemi vyrábět ukrajinský An-225 Mrija, který vznikl už v dobách Sovětského svazu.

Poslední srpnový den se v čínských médiích objevila informace, že společnost China Airspace Industry sídlící v Hongkongu podepsala smlouvu o spolupráci se slavným ukrajinským výrobcem letadel Antonov. To by nebylo zase tak zajímavé, čínské společnosti vyhledávají spolupráci s vyspělými technologickými firmami často, jenže ukázalo se, že smlouva znamená licenční výrobu největšího letounu na světě An-225 Mrija v Říši středu.

Čínské letecké podniky už v minulosti zvládly licenční i ilegální výrobu cizích typů a vzorů, posledních pár let dokonce zkonstruovaly a produkují i vlastní letouny, které nejsou žádnými kopiemi. A platí to i o transportních letounech. Příkladem je například nejnovější velký taktický transportní stroj Xian Y 20. Trápením čínského leteckého průmyslu jsou však motory, většina domácích konstrukcí trpí značnými technickými potížemi, a tak jsou nahrazovány ruskými pohonnými jednotkami. A právě tomu nejspíše chtěla společnost China Airspace Industry předejít, neboť smlouva s Antonovem jí dokonce umožňuje licenční výrobu unikátních ukrajinských motorů Lotarev D-18T. Tedy původně sovětský, nyní ukrajinský letoun bude celý vznikat v Číně. Její letectvo tak získá obrovské přepravní kapacity bez závislosti na zahraničí.

To se nelíbí především Rusku. Vždyť ruské letectvo nemá k dispozici ani jednu Mriju, existuje totiž jediný dokončený kus, který vlastní její výrobce společnost Antonov, a který slouží ke komerční dopravě těžkých nákladů. Čína tak paradoxně díky sovětské technologii získá taktickou převahu nad svým severním sousedem. Ukrajinský Antonov zvládl za desítky let dokončit jen jedinou mriju, Číňané však plánují jejich výrobu dokonce ve dvou závodech ve dvou různých provinciích. A první stroj by měl být dokončen už v roce 2019. U Antonova sice dokončili jen jednu Mriju, je ale pravdou, že v areálu firmy už desítky let odpočívá druhá Mrija, tedy přesněji nedokončené torzo jejího trupu. Právě toto memento kdysi velkých sovětských plánů by se mělo nakonec dočkat své dostavby. A za čínské peníze, neboť tato v pořadí druhá mrija připadne Číně.

An-225 Mrija, která dostala v kódování NATO označení Cossack, vznikla jako vzdušný dopravní prostředek k přepravě kosmoplánů Buran a nosných raket Eněrgija a Proton z výrobních závodů na kosmodrom Bajkonur. Nešlo tedy primárně o vojenské transportní letadlo, tato role připadla podstatně menšímu typu An-124 Ruslan, kterého se vyrobily stovky, a jenž tvoří páteř ruského transportního letectva. Prototyp An-225 spatřil světlo světa v roce 1988 po třech letech vývojových prací. Že to byla pro konstruktéry opravdu velká výzva, svědčí už jen rozměry Mriji. Na délku měří 84 metrů, rozpětí křídla činí přes 88 metrů a tyčí se i se směrovým kormidlem do výšky přes 18 metrů, takže z pilotní kabiny je výhled jako ze třetího patra obytného domu.

Hlavní je však nosnost, a i ta je u Mriji závratná, celých 250 tun, přičemž plně naložený stroj může vážit až 600 tun. Přesto dokáže An-225 dosáhnout maximální rychlosti 850 km/h a nejdelší dolet pak má hodnotu 15 400 km. Nákladní kabina má objem 1220 m³, vejde se tak do ní trup menších dopravních letadel, jako jsou například Airbus A319 či Boeing 737. Důkazem, jakýže je Mrija vlastně kolos, je i výkon jejích motorů D-18T. Každý dokáže vyvinout tah až 229,5 kN, naproti tomu nejvýkonnější proudové motory pro bojové stíhačky dosahují tahu kolem 120 až 150 kN a to včetně přídavného spalování.

Text: DP

Před pár dny se objevila poměrně překvapující zpráva, že se chystá výroba největšího letounu na světě v Číně. Není to ovšem tak, že by Číňani vytvořili nový superstroj, chystají se totiž ve své zemi vyrábět ukrajinský An-225 Mrija, který vznikl už v dobách Sovětského svazu.

Poslední srpnový den se v čínských médiích objevila informace, že společnost China Airspace Industry sídlící v Hongkongu podepsala smlouvu o spolupráci se slavným ukrajinským výrobcem letadel Antonov. To by nebylo zase tak zajímavé, čínské společnosti vyhledávají spolupráci s vyspělými technologickými firmami často, jenže ukázalo se, že smlouva znamená licenční výrobu největšího letounu na světě An-225 Mrija v Říši středu.

Čínské letecké podniky už v minulosti zvládly licenční i ilegální výrobu cizích typů a vzorů, posledních pár let dokonce zkonstruovaly a produkují i vlastní letouny, které nejsou žádnými kopiemi. A platí to i o transportních letounech. Příkladem je například nejnovější velký taktický transportní stroj Xian Y‑20. Trápením čínského leteckého průmyslu jsou však motory, většina domácích konstrukcí trpí značnými technickými potížemi, a tak jsou nahrazovány ruskými pohonnými jednotkami. A právě tomu nejspíše chtěla společnost China Airspace Industry předejít, neboť smlouva s Antonovem jí dokonce umožňuje licenční výrobu unikátních ukrajinských motorů Lotarev D-18T. Tedy původně sovětský, nyní ukrajinský letoun bude celý vznikat v Číně. Její letectvo tak získá obrovské přepravní kapacity bez závislosti na zahraničí.

To se nelíbí především Rusku. Vždyť ruské letectvo nemá k dispozici ani jednu mriju, existuje totiž jediný dokončený kus, který vlastní její výrobce společnost Antonov, a který slouží ke komerční dopravě těžkých nákladů. Čína tak paradoxně díky sovětské technologii získá taktickou převahu nad svým severním sousedem. Ukrajinský Antonov zvládl za desítky let dokončit jen jedinou mriju, Číňané však plánují jejich výrobu dokonce ve dvou závodech ve dvou různých provinciích. A první stroj by měl být dokončen už v roce 2019. U Antonova sice dokončili jen jednu mriju, je ale pravdou, že v areálu firmy už desítky let odpočívá druhá mrija, tedy přesněji nedokončené torzo jejího trupu. Právě toto memento kdysi velkých sovětských plánů by se mělo nakonec dočkat své dostavby. A za čínské peníze, neboť tato v pořadí druhá mrija připadne Číně.

An-225 Mrija, která dostala v kódování NATO označení Cossack, vznikla jako vzdušný dopravní prostředek k přepravě kosmoplánů Buran a nosných raket Eněrgija a Proton z výrobních závodů na kosmodrom Bajkonur. Nešlo tedy primárně o vojenské transportní letadlo, tato role připadla podstatně menšímu typu An-124 Ruslan, kterého se vyrobily stovky, a jenž tvoří páteř ruského transportního letectva. Prototyp An-225 spatřil světlo světa v roce 1988 po třech letech vývojových prací. Že to byla pro konstruktéry opravdu velká výzva, svědčí už jen rozměry mriji. Na délku měří 84 metrů, rozpětí křídla činí přes 88 metrů a tyčí se i se směrovým kormidlem do výšky přes 18 metrů, takže z pilotní kabiny je výhled jako ze třetího patra obytného domu.

Hlavní je však nosnost, a i ta je u mriji závratná, celých 250 tun, přičemž plně naložený stroj může vážit až 600 tun. Přesto dokáže An-225 dosáhnout maximální rychlosti 850 km/h a nejdelší dolet pak má hodnotu 15 400 km. Nákladní kabina má objem 1220 m³, vejde se tak do ní trup menších dopravních letadel, jako jsou například Airbus A319 či Boeing 737. Důkazem, jakýže je mrija vlastně kolos, je i výkon jejích motorů D-18T. Každý dokáže vyvinout tah až 229,5 kN, naproti tomu nejvýkonnější proudové motory pro bojové stíhačky dosahují tahu kolem 120 až 150 kN a to včetně přídavného spalování.

redakce Prima Zoom

redakce Prima Zoom

redakce magazínu Prima Zoom

Všechny články autora

Nenechte si ujít novinky Prima Zoom!

Zanechte nám svůj e-mail a 1x týdně vás upozorníme na to nejnovější a nejlepší z našeho webu.

Newsletter

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů

background
Sdílejte článek
Štítky Hongkong NATO výroba Sovětský svaz Rusko Čína Boeing 737 Antonov An-225 Kosmodrom Bajkonur Čínská říše

Návrhy pro vás

Víte, proč se na Den díkůvzdání jí zrovna krocan? Historie
5

Víte, proč se na Den díkůvzdání jí zrovna krocan?

24. listopadu 2022 13:40
Smrt Freddieho Mercuryho: Hudební ikona nahrávala až do konce života a odmítala léky Zajímavosti

Smrt Freddieho Mercuryho: Hudební ikona nahrávala až do konce života a odmítala léky

24. listopadu 2022 09:32
Jeskyňář se chytil do přírodní pasti. V extrémně úzké jeskyni prožil noční můru klaustrofobiků Zajímavosti
5

Jeskyňář se chytil do přírodní pasti. V extrémně úzké jeskyni prožil noční můru klaustrofobiků

24. listopadu 2022 06:00
Psi mají k člověku geneticky blíž, než se myslelo. Od zbytku zvířat je odlišuje jedinečná schopnost Příroda
6

Psi mají k člověku geneticky blíž, než se myslelo. Od zbytku zvířat je odlišuje jedinečná schopnost

23. listopadu 2022 18:20
5 nejdelších zásahů odstřelovačů: Žebříček rekordů změnil zásah na Ukrajině Války
6

5 nejdelších zásahů odstřelovačů: Žebříček rekordů změnil zásah na Ukrajině

23. listopadu 2022 06:00
Slavný král dítě získal korunu již jako batole. Záhadná smrt byla vyřešena po 500 letech Historie
5

Slavný král dítě získal korunu již jako batole. Záhadná smrt byla vyřešena po 500 letech

22. listopadu 2022 15:00
Nález unikátního Thorova kladiva a dvou zvláštních mečů zaskočil vědce. K čemu sloužily? Zajímavosti
7

Nález unikátního Thorova kladiva a dvou zvláštních mečů zaskočil vědce. K čemu sloužily?

13. listopadu 2022 06:00
NASA úspěšně otestovala vlastní létající talíř. Pokoří s ním Mars i Venuši Vesmír

NASA úspěšně otestovala vlastní létající talíř. Pokoří s ním Mars i Venuši

14. listopadu 2022 15:29

Populární filmy na Prima Zoom

Největší jedlíci přírody

Největší jedlíci přírody

Dokumentární / Přírodopisný
Rypoš lysý: Nejpodivnější superhrdina

Rypoš lysý: Nejpodivnější superhrdina

Dokumentární / Přírodopisný
Čelisti zblízka

Čelisti zblízka

Přírodopisný / Dokumentární
O datlech a dutinách

O datlech a dutinách

Dokumentární / Přírodopisný
Musaši: Ztracená bitevní loď

Musaši: Ztracená bitevní loď

Historický / Dokumentární / Válečný
Volání Antarktidy

Volání Antarktidy

Cestopisný / Dokumentární / Přírodopisný
Češi na Lososí stezce

Češi na Lososí stezce

Dokumentární / Technologický
Norsko: Volání divočiny

Norsko: Volání divočiny

Přírodopisný / Dokumentární

prima-cnn-news

ANALÝZA: „Tichý postup“ Ruska zasáhl ukrajinské slabiny. Hrozí pád opomíjené Záporožské oblasti Trump stříkal voňavku na syrského prezidenta, ukazuje video. Ptal se ho také, kolik má manželek Kouknu do zrcátka a vidím plameny. Řidička autobusu z Liberce popsala, jak zachránila 30 lidí

prima-zeny

Každá komplikace je vlastně fajn, směje se Vojta Kotek problémům s chráněnými druhy Dřív jsem riskoval, dnes chci klid, říká Lukáš Vaculík. V práci sází na lidi Farmář Kotek si kvůli chráněným rostlinám pořizuje ovce jako sekačky a stěhuje kurník

prima-zoom

Město s nejdelším názvem na světě Taneční mistr sexuálně zneužíval děti ve školkách. Velké množství obětí si pečlivě dokumentoval Hrála šílenou, aby odhalila týrání pacientek v blázinci. Novinářská ikona inspirovala slavný hororový seriál

prima-fresh

Jumeokbap: Korejské rýžové koule – výborná svačina, která má duši Francouzský moučník Marjolaine – sladké řezy s čokoládou, žloutkovým krémem a griliášem Trhané hovězí s těstovinami – pomalu tažené maso v rajčatové omáčce, které se rozpadá na jazyku

prima-cool

Jak dlouhý bude Avatar 3? Potlesk nebere konce. Tom Felton se vrátil do role Draca Malfoye a je z toho dojemné video Ďábel nosí Pradu 2: První trailer ukazuje návrat obou hlavních hrdinek

playboy

Co vás čeká v magazínu Playboy červenec – srpen 2025? Playboy v Česku pokračuje. Letní vydání s Lyndah Célin Broda potvrzuje sílu značky Věční dramatici a mistři výmluv: Pět znamení emocionálních analfabetů

lajk

Martyho frky: Táta kvůli mému humoru málem přišel o práci, vypráví kontroverzní Řezník Rapper Vercetti vyfasoval na Slovensku 5 let vězení, pak bude ze země vyhoštěn Nový objev Kazmy? Blondýnka se s ním vodí za ruce a fotí se na místě jako Rosecká

prima-living

Adventní kalendář: 6 DIY nápadů od jutových pytlíčků po perníčky Darujte svíčku na míru: Jaká barva a tvar potěší vaše blízké? Jak skladovat umělý stromek, aby vydržel roky? Hodit se může fén

Populární témata

Jak zhubnout Nejlepší filmy 2024 Nejlepší horory TV program Změna času Partie Počasí Kdy budou volby ZOO Nové začátky Auto – katalog 7 pádů Honzy Dědka Volby 2025 Svařené víno Tatarák podle Pohlreicha Aloe vera Pěstování lichořeřišnice Výpočet ascendentu Tvarohové knedlíky Nejlepší palačinky Švestkový koláč

O FTV Prima Management Volná místa Press Reklama Castingy a výzvy HbbTV Kontakty Podmínky užívání Zpracování osobních údajů Cookies Nápověda Vlastník FTV Prima spol. s r.o. Redakce Nahlásit chybu Nastavení soukromí
App Store Google Play
© FTV Prima spol. s r.o.