Logo Prima Zoom
  • Menu
  • Témata
  • Pořady
  • TV Program
  • Časopis
  • Sledujte prima+
  • Živě
  • Vyhledávání
  • Můj profil
    • Nastavení účtu
    • Odhlásit se
    • Máte již účet?
    • Jste tu poprvé?

Trendy:

Zrádci
UFO
Druhá světová válka
Záhady
Vetřelci dávnověku
  • Témata
    • Témata
    • Pořady
    • TV Program
    • Časopis
    • Sledujte prima+
  • Přihlášení
    • Můj profil
    • Odhlásit se
Sledujte nás
  • Cestování
    • Hrady a zámky
    • Hedvábná stezka
    • Příroda
  • Historie
    • Vikingové
    • Epidemie a pandemie
    • Starověký Egypt
  • Věda a technika
    • Koronavirus
    • Vesmír
    • Mars
  • Války
    • Studená válka
    • Válka ve Vietnamu
    • Válečné filmy a seriály
  • Druhá světová válka
    • Adolf Hitler
    • Atentát na Reinharda Heydricha
    • První světová válka
  • Výročí
    • Marie Terezie
    • Napoleon Bonaparte
    • Britská královská rodina
  • Záhady a konspirace
    • UFO a mimozemšťané
    • Utajené příběhy českých dějin
    • Alternativní historie
  • Zajímavosti
    • Filmy versus realita
    • Horory versus realita
    • Optické iluze a klamy
  • Prima+
  • CNN Prima NEWS
  • Prima FRESH
  • Prima LIVING
  • Prima Ženy
  • Prima LAJK
Sledujte nás
Prima Zoom logo

Trendy:

Zrádci
UFO
Druhá světová válka
Záhady
Vetřelci dávnověku
Nejohroženější primáti světa můžou vyhynout do roku 2030. Alarmující seznam jimi však jen začíná

Nejohroženější primáti světa můžou vyhynout do roku 2030. Alarmující seznam jimi však jen začíná

Sověti zajistili Prahu a vyrazili do poslední bitvy s Němci. Konec 2. světové války v Čechách se zvrhnul v masakr

Sověti zajistili Prahu a vyrazili do poslední bitvy s Němci. Konec 2. světové války v Čechách se zvrhnul v masakr

Co člověk zažije půl minuty po klinické smrti? Poprvé se to povedlo detailně zachytit

Co člověk zažije půl minuty po klinické smrti? Poprvé se to povedlo detailně zachytit

Našli jsme unikátní vodní planetu? Zamrzlý gigant nemá ve vesmíru obdoby

Našli jsme unikátní vodní planetu? Zamrzlý gigant nemá ve vesmíru obdoby

Proč jsou ve výtazích zrcadla? Optické zvětšení prostoru není jediným důvodem

Proč jsou ve výtazích zrcadla? Optické zvětšení prostoru není jediným důvodem

Parta šimpanzů si podává alkohol a řádí. Unikátní video hodně vypovídá o lidské evoluci

Parta šimpanzů si podává alkohol a řádí. Unikátní video hodně vypovídá o lidské evoluci

U místa, kde bylo odpáleno 456 jaderných bomb, byste žít nechtěli. Sověti ho oficiálně uzavřeli

U místa, kde bylo odpáleno 456 jaderných bomb, byste žít nechtěli. Sověti ho oficiálně uzavřeli

Prima Zoom ■ Zajímavosti
Zajímavosti
24. září 2016 06:00
redakce Prima Zoom
Mohlo by vás zajímat
Nejrychlejší had světa dožene i člověka. Podívejte se na jeho zabijácký sprint
Nejrychlejší had světa dožene i člověka. Podívejte se na jeho zabijácký sprint
Zemské jádro skrývá zcela nový svět. Nález pod povrchem je ohromující
Zemské jádro skrývá zcela nový svět. Nález pod povrchem je ohromující
Stalingrad byl hrobem Hitlerovy armády. Žukov vlákal statisíce nacistů do smrtící pasti
Stalingrad byl hrobem Hitlerovy armády. Žukov vlákal statisíce nacistů do smrtící pasti
Neandertálce nevyhubila válka s člověkem. Nový objev ukazuje na zkázonosné rozhodnutí
Neandertálce nevyhubila válka s člověkem. Nový objev ukazuje na zkázonosné rozhodnutí

FOTOGALERIE: Největší letadlo světa. Víme, kdo ho bude vyrábět

Největší letoun světa - Mrija - Obrázek 1

Největší letoun světa - Mrija - Obrázek 1 Zdroj: Wikipedia commons

  • Zavřít
Největší letoun světa - Mrija - Obrázek 1

Největší letoun světa - Mrija - Obrázek 1 Zdroj: Wikipedia commons

Ne Rusko, ale Čína je zemí neomezených možností.

Seznam.cz banner

Před pár dny se objevila poměrně překvapující zpráva, že se chystá výroba největšího letounu na světě v Číně. Není to ovšem tak, že by Číňani vytvořili nový superstroj, chystají se totiž ve své zemi vyrábět ukrajinský An-225 Mrija, který vznikl už v dobách Sovětského svazu.

Poslední srpnový den se v čínských médiích objevila informace, že společnost China Airspace Industry sídlící v Hongkongu podepsala smlouvu o spolupráci se slavným ukrajinským výrobcem letadel Antonov. To by nebylo zase tak zajímavé, čínské společnosti vyhledávají spolupráci s vyspělými technologickými firmami často, jenže ukázalo se, že smlouva znamená licenční výrobu největšího letounu na světě An-225 Mrija v Říši středu.

Čínské letecké podniky už v minulosti zvládly licenční i ilegální výrobu cizích typů a vzorů, posledních pár let dokonce zkonstruovaly a produkují i vlastní letouny, které nejsou žádnými kopiemi. A platí to i o transportních letounech. Příkladem je například nejnovější velký taktický transportní stroj Xian Y 20. Trápením čínského leteckého průmyslu jsou však motory, většina domácích konstrukcí trpí značnými technickými potížemi, a tak jsou nahrazovány ruskými pohonnými jednotkami. A právě tomu nejspíše chtěla společnost China Airspace Industry předejít, neboť smlouva s Antonovem jí dokonce umožňuje licenční výrobu unikátních ukrajinských motorů Lotarev D-18T. Tedy původně sovětský, nyní ukrajinský letoun bude celý vznikat v Číně. Její letectvo tak získá obrovské přepravní kapacity bez závislosti na zahraničí.

To se nelíbí především Rusku. Vždyť ruské letectvo nemá k dispozici ani jednu Mriju, existuje totiž jediný dokončený kus, který vlastní její výrobce společnost Antonov, a který slouží ke komerční dopravě těžkých nákladů. Čína tak paradoxně díky sovětské technologii získá taktickou převahu nad svým severním sousedem. Ukrajinský Antonov zvládl za desítky let dokončit jen jedinou mriju, Číňané však plánují jejich výrobu dokonce ve dvou závodech ve dvou různých provinciích. A první stroj by měl být dokončen už v roce 2019. U Antonova sice dokončili jen jednu Mriju, je ale pravdou, že v areálu firmy už desítky let odpočívá druhá Mrija, tedy přesněji nedokončené torzo jejího trupu. Právě toto memento kdysi velkých sovětských plánů by se mělo nakonec dočkat své dostavby. A za čínské peníze, neboť tato v pořadí druhá mrija připadne Číně.

An-225 Mrija, která dostala v kódování NATO označení Cossack, vznikla jako vzdušný dopravní prostředek k přepravě kosmoplánů Buran a nosných raket Eněrgija a Proton z výrobních závodů na kosmodrom Bajkonur. Nešlo tedy primárně o vojenské transportní letadlo, tato role připadla podstatně menšímu typu An-124 Ruslan, kterého se vyrobily stovky, a jenž tvoří páteř ruského transportního letectva. Prototyp An-225 spatřil světlo světa v roce 1988 po třech letech vývojových prací. Že to byla pro konstruktéry opravdu velká výzva, svědčí už jen rozměry Mriji. Na délku měří 84 metrů, rozpětí křídla činí přes 88 metrů a tyčí se i se směrovým kormidlem do výšky přes 18 metrů, takže z pilotní kabiny je výhled jako ze třetího patra obytného domu.

Hlavní je však nosnost, a i ta je u Mriji závratná, celých 250 tun, přičemž plně naložený stroj může vážit až 600 tun. Přesto dokáže An-225 dosáhnout maximální rychlosti 850 km/h a nejdelší dolet pak má hodnotu 15 400 km. Nákladní kabina má objem 1220 m³, vejde se tak do ní trup menších dopravních letadel, jako jsou například Airbus A319 či Boeing 737. Důkazem, jakýže je Mrija vlastně kolos, je i výkon jejích motorů D-18T. Každý dokáže vyvinout tah až 229,5 kN, naproti tomu nejvýkonnější proudové motory pro bojové stíhačky dosahují tahu kolem 120 až 150 kN a to včetně přídavného spalování.

Text: DP

Před pár dny se objevila poměrně překvapující zpráva, že se chystá výroba největšího letounu na světě v Číně. Není to ovšem tak, že by Číňani vytvořili nový superstroj, chystají se totiž ve své zemi vyrábět ukrajinský An-225 Mrija, který vznikl už v dobách Sovětského svazu.

Poslední srpnový den se v čínských médiích objevila informace, že společnost China Airspace Industry sídlící v Hongkongu podepsala smlouvu o spolupráci se slavným ukrajinským výrobcem letadel Antonov. To by nebylo zase tak zajímavé, čínské společnosti vyhledávají spolupráci s vyspělými technologickými firmami často, jenže ukázalo se, že smlouva znamená licenční výrobu největšího letounu na světě An-225 Mrija v Říši středu.

Čínské letecké podniky už v minulosti zvládly licenční i ilegální výrobu cizích typů a vzorů, posledních pár let dokonce zkonstruovaly a produkují i vlastní letouny, které nejsou žádnými kopiemi. A platí to i o transportních letounech. Příkladem je například nejnovější velký taktický transportní stroj Xian Y‑20. Trápením čínského leteckého průmyslu jsou však motory, většina domácích konstrukcí trpí značnými technickými potížemi, a tak jsou nahrazovány ruskými pohonnými jednotkami. A právě tomu nejspíše chtěla společnost China Airspace Industry předejít, neboť smlouva s Antonovem jí dokonce umožňuje licenční výrobu unikátních ukrajinských motorů Lotarev D-18T. Tedy původně sovětský, nyní ukrajinský letoun bude celý vznikat v Číně. Její letectvo tak získá obrovské přepravní kapacity bez závislosti na zahraničí.

To se nelíbí především Rusku. Vždyť ruské letectvo nemá k dispozici ani jednu mriju, existuje totiž jediný dokončený kus, který vlastní její výrobce společnost Antonov, a který slouží ke komerční dopravě těžkých nákladů. Čína tak paradoxně díky sovětské technologii získá taktickou převahu nad svým severním sousedem. Ukrajinský Antonov zvládl za desítky let dokončit jen jedinou mriju, Číňané však plánují jejich výrobu dokonce ve dvou závodech ve dvou různých provinciích. A první stroj by měl být dokončen už v roce 2019. U Antonova sice dokončili jen jednu mriju, je ale pravdou, že v areálu firmy už desítky let odpočívá druhá mrija, tedy přesněji nedokončené torzo jejího trupu. Právě toto memento kdysi velkých sovětských plánů by se mělo nakonec dočkat své dostavby. A za čínské peníze, neboť tato v pořadí druhá mrija připadne Číně.

An-225 Mrija, která dostala v kódování NATO označení Cossack, vznikla jako vzdušný dopravní prostředek k přepravě kosmoplánů Buran a nosných raket Eněrgija a Proton z výrobních závodů na kosmodrom Bajkonur. Nešlo tedy primárně o vojenské transportní letadlo, tato role připadla podstatně menšímu typu An-124 Ruslan, kterého se vyrobily stovky, a jenž tvoří páteř ruského transportního letectva. Prototyp An-225 spatřil světlo světa v roce 1988 po třech letech vývojových prací. Že to byla pro konstruktéry opravdu velká výzva, svědčí už jen rozměry mriji. Na délku měří 84 metrů, rozpětí křídla činí přes 88 metrů a tyčí se i se směrovým kormidlem do výšky přes 18 metrů, takže z pilotní kabiny je výhled jako ze třetího patra obytného domu.

Hlavní je však nosnost, a i ta je u mriji závratná, celých 250 tun, přičemž plně naložený stroj může vážit až 600 tun. Přesto dokáže An-225 dosáhnout maximální rychlosti 850 km/h a nejdelší dolet pak má hodnotu 15 400 km. Nákladní kabina má objem 1220 m³, vejde se tak do ní trup menších dopravních letadel, jako jsou například Airbus A319 či Boeing 737. Důkazem, jakýže je mrija vlastně kolos, je i výkon jejích motorů D-18T. Každý dokáže vyvinout tah až 229,5 kN, naproti tomu nejvýkonnější proudové motory pro bojové stíhačky dosahují tahu kolem 120 až 150 kN a to včetně přídavného spalování.

redakce Prima Zoom

redakce Prima Zoom

redakce magazínu Prima Zoom

Všechny články autora

Nenechte si ujít novinky Prima Zoom!

Zanechte nám svůj e-mail a 1x týdně vás upozorníme na to nejnovější a nejlepší z našeho webu.

Newsletter

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů

background
Sdílejte článek
Štítky Hongkong NATO výroba Sovětský svaz Rusko Čína Boeing 737 Antonov An-225 Kosmodrom Bajkonur Čínská říše

Návrhy pro vás

Víte, proč se na Den díkůvzdání jí zrovna krocan? Historie
5

Víte, proč se na Den díkůvzdání jí zrovna krocan?

24. listopadu 2022 13:40
Smrt Freddieho Mercuryho: Hudební ikona nahrávala až do konce života a odmítala léky Zajímavosti

Smrt Freddieho Mercuryho: Hudební ikona nahrávala až do konce života a odmítala léky

24. listopadu 2022 09:32
Jeskyňář se chytil do přírodní pasti. V extrémně úzké jeskyni prožil noční můru klaustrofobiků Zajímavosti
5

Jeskyňář se chytil do přírodní pasti. V extrémně úzké jeskyni prožil noční můru klaustrofobiků

24. listopadu 2022 06:00
Psi mají k člověku geneticky blíž, než se myslelo. Od zbytku zvířat je odlišuje jedinečná schopnost Příroda
6

Psi mají k člověku geneticky blíž, než se myslelo. Od zbytku zvířat je odlišuje jedinečná schopnost

23. listopadu 2022 18:20
5 nejdelších zásahů odstřelovačů: Žebříček rekordů změnil zásah na Ukrajině Války
6

5 nejdelších zásahů odstřelovačů: Žebříček rekordů změnil zásah na Ukrajině

23. listopadu 2022 06:00
Slavný král dítě získal korunu již jako batole. Záhadná smrt byla vyřešena po 500 letech Historie
5

Slavný král dítě získal korunu již jako batole. Záhadná smrt byla vyřešena po 500 letech

22. listopadu 2022 15:00
Nález unikátního Thorova kladiva a dvou zvláštních mečů zaskočil vědce. K čemu sloužily? Zajímavosti
7

Nález unikátního Thorova kladiva a dvou zvláštních mečů zaskočil vědce. K čemu sloužily?

13. listopadu 2022 06:00
NASA úspěšně otestovala vlastní létající talíř. Pokoří s ním Mars i Venuši Vesmír

NASA úspěšně otestovala vlastní létající talíř. Pokoří s ním Mars i Venuši

14. listopadu 2022 15:29

Populární filmy na Prima Zoom

La Palma: Láva a život

La Palma: Láva a život

Přírodopisný / Dokumentární
Jaderské ostrovy z nebe

Jaderské ostrovy z nebe

Dokumentární / Cestopisný
Výbuch z hlubin

Výbuch z hlubin

Dokumentární / Katastrofický / Přírodopisný
Poslední neandertálec

Poslední neandertálec

Historický / Kulturní a společenský / Vědecký / Dokumentární
Záhada mumie Rascara Capaca

Záhada mumie Rascara Capaca

Vědecký / Záhady a tajemství / Historický / Dokumentární
Tajemství bažin

Tajemství bažin

Dokumentární / Přírodopisný
Sněžní psi: Aljašská divočina

Sněžní psi: Aljašská divočina

Dokumentární / Cestopisný / Přírodopisný
Eiffelova věž: Příběh legendy

Eiffelova věž: Příběh legendy

Dokumentární / Historický
Iznik: Potopená bazilika

Iznik: Potopená bazilika

Historický / Dokumentární

prima-cnn-news

Farský: Dostál je nebezpečný pro ČR. Nechci nás hnát do války, opáčil europoslanec Konec srpu a kladiva? Zdechovský navrhuje v Evropě zákaz symbolů SSSR i ruského „Z“ KOMENTÁŘ: Na české hokejisty se kouká hezky. Tvrdá hra ale dělá problémy, chybí Gudas či Palát

prima-zeny

Novinky ze ZOO: Vycouvání z erotiky, jógový ezo byznys a modrá pilulka pro králíka Mámy podle horoskopu: Ty nejlepší jsou narozené ve znamení Ryb a Raka Kvíz: Božský Jiří Bartoška a jeho nejslavnější role

prima-zoom

Co člověk zažije půl minuty po smrti? Nejohroženější primáti světa můžou vyhynout do roku 2030. Alarmující seznam jimi však jen začíná Sověti zajistili Prahu a vyrazili do poslední bitvy s Němci. Konec 2. světové války v Čechách se zvrhnul v masakr

prima-fresh

Kurkumová rýže z jednoho hrnce s paprikou a kořeněnou posypkou – recept plný orientální chuti Dejte si jednoho Fešáka aneb Starý dobrý Old Fashioned v moderním pojetí pro každý večer Chřestová polévka se šunkou a sýrem – delikátní krém v luxusním provedení

prima-cool

Jaká bude Nolanova Odysea? Česká hra byla zneužita k válečné propagandě. Pusťte si video s falešnými záběry Trumpova cla se nevztahují na Jamese Bonda. Prezident USA to obhájil bizarní historkou

playboy

Co vás čeká v květnovém vydání magazínu Playboy? Nesmrtelný miliardář: Bryan Johnson utrácí dva miliony dolarů ročně, aby žil věčně Soud s Diddym začal: Sex, vydírání a temné večírky pod drobnohledem

lajk

Známý český rapper obviněn ze znásilnění: Parťák Řezníka vysvětlil, co se v Plzni stalo Láďa Hruška se vzdal snu na rekonstrukci stavení. Chátrající dům raději prodává Benda o zápasu s Novotným: Dát mu přes tlamu je občanská povinnost, nejen za Aničku

prima-living

Ledoví muži letos nezklamou, v noci bude pod nulou. Kdo byli Pankrác, Servác a Bonifác? Rajčata, papriky i okurky sázejte ven až po ledových mužích. Víte proč? Pěstujte pryskyřník asijský a užívejte si jeho krásné květy celé léto

Populární témata

Jak zhubnout Nejlepší filmy 2024 Nejlepší horory TV program Změna času Partie Počasí Kdy budou volby ZOO Nové začátky Auto – katalog 7 pádů Honzy Dědka Volby 2025 Svařené víno Tatarák podle Pohlreicha Aloe vera Pěstování lichořeřišnice Výpočet ascendentu Tvarohové knedlíky Nejlepší palačinky Švestkový koláč

O FTV Prima Management Volná místa Press Reklama Castingy a výzvy HbbTV Kontakty Podmínky užívání Zpracování osobních údajů Cookies Nápověda Vlastník FTV Prima spol. s r.o. Redakce Nahlásit chybu Nastavení soukromí
App Store Google Play
© FTV Prima spol. s r.o.