Nominace Czech Press Photo 2020: Nejlepší novinářské fotky letošního roku nabízejí umění skryté pohledům
Přehlídka české a slovenské novinářské fotografie přinesla zajímavé momenty i ukázku, jak se fotograficky vyrovnat se současnou pandemickou situací.
V minulých létech se rozhořela ostrá diskuze, zdali je soutěž Czech Press Photo stále soutěží zaměřenou na novinářskou, tedy „press“ fotografii, nebo zdali se překlápí směrem k fotografii obecné, kam může poslat snímky i zkušený amatér. Kam se posunula letos?
Hlavní téma: pandemie koronaviru
Stačí se podívat či zaposlouchat do kteréhokoli z médií a je jasné, že téma roku je v současnosti probíhající pandemie. Denně se už přes půl roku objevují zprávy na toto téma. Zatímco na začátku roku to byly jen zprávy o novém typu viru, který se objevil v Číně, dnes už je koronavirová pandemie ve všech úhlech pohledu jasně dominantním tématem.
5 000 snímků
Porota letošního ročníku Czech Press Photo měla za úkol prohlédnout 5 000 snímků a vybrat ty, které v uplynulých měsích nejlépe reprezentovaly fotožurnalistickou scénu. Některé fotky jsou nadčasové, jiné mají zásadně odlišnou výpovědní hodnotu, než jakou měly v době pořízení. Nominovaný snímek Jaroslava Nováka v kategorii Aktualita ukazuje lidi slavící konec pandemie na Karlově mostě. Žádné roušky, žádné rozestupy. Stačilo pár měsíců a všechno je jinak. Dokonalým kontrapunktem k tomu jsou extrémně unavené zdravotní sestry a další členové medicínského stavu s obličeji otlačenými od roušek, jejichž portréty nafotil David Neff.
Byly vyhlášeny nominace 26. ročníku soutěže Czech Press...
Zveřejnil(a)Czech Photo dne Čtvrtek 29. října 2020
I v takových kategoriích, jako je sport, se ukázalo, jakým handicapem je pro fotografy zrušení velkých sportovních utkání. Zcela chybějí rozvášněné davy či tvrdé jádro fanoušků, které je oblíbeným a nutno říct, že i fotogenickým námětem v tomto žánru. Válečná fotografka Jarmila Štuková představuje souborem Váleční koně v Sýrii nevšední pohled do současného Blízkého východu. Obecně známé pravidlo, které je v současné době znatelnější než jindy, zní, že špatná zpráva prodává. Nikoho tak asi nepřekvapí, že se mezi nominované dostaly i snímky ze střelby v ostravské fakultní nemocnici od Lukáše Kaboně.
Skvosty na střechách
Letos stejně tak jako každý rok byl udělen i Grant Prahy. Tentokrát za objevný soubor Střešní strážci Prahy. Kromě skutečně profesionálního zpracování (kompozice, použitá technika, čas fotografování, kdy šikmé slunce zdůraznilo stíny) představuje Amos Chapple nečekaný svět pražských soch umístěný tak, že většině lidí uniká. Vysoko nad našimi hlavami. Nejde jen o miminka Davida Černého na žižkovské vysílací věži, ale i sochy na pražských střechách včetně Národního muzea. Amos Chapple, jenž aktuálně pracuje pro Rádio Svobodná Evropa, se vyjádřil ve smyslu, že se jedná „o milostný dopis Praze“. K památkám má ostatně jako člověk v minulosti fotící památky pro UNESCO velmi blízko.
„Já navíc pracuji jako fotograf-cestovatel, takže strávím polovinu času mimo republiku, a když už tu jsem, nemám tolik energie chodit po městě a fotit. Situace se změnila, zavřely se hranice a jsem tu zaseklý, takže mám čas město prozkoumávat a fotit z nových perspektiv. Popohání mě láska k Praze a fotky jsou můj způsob, jak ji oceňuji,“ řekl Chapple v rozhovoru pro Český rozhlas. Grant Prahy dostal za sérii devíti snímků, které ukazuji, že i momentální omezení cestování se dá kreativně využít.
Všechny nominované snímky si můžete (bohužel bez popisků) prohlédnout na webu Czech Press Photo.