Chanel jako první z luxusních obchodů odmítá zpracovávat kůže ohrožených plazů
Je to úctyhodné rozhodnutí, ale zvrátí Chanel módní trend?
Tisíce dolarů za kabelku
Kabelky a boty vyrobené z hadí, aligátoří a krokodýlí či rejnočí kůže mohou dosáhnout pro mnohého nepředstavitelných cenových výšek – třeba i 8000 dolarů, tedy přepočteno na kurs koruny je to 181 760 korun. Někomu to může připadat jako vrchol zhůvěřilosti, jinému jako důkaz postavení na vrcholu společenského žebříčku. Boty z krokodýlí kůže jsou nápadné, pásek z kůže hadí méně, ale obojí dodává v očích části společnosti lesk postavení a odraz moci. Ovšem Bruno Pavlovský, šéf pyšnící se u Chanelu titulem „prezident přes módu“, se vyjádřil, že módní značka Chanel už nechce být spojována se zabíjením ohrožených druhů pro uspokojení extravagantních potřeb svých klientů a s prodejem podobných výrobků končí. "Pro nás je těžší a těžší získat exotické kožichy, které odpovídají našim etickým požadavkům," řekl pro deník Le Figaro. "Chanel pracuje se dvěma alternativami: hledáním způsobu ´vyčištění sektoru´, který se stále obtížněji posouvá vpřed, nebo zbavením se těchto materiálů tím, že vynalezneme novou generaci ultra-luxusních výrobků," dodává Pavlovský. Změna už začala, kabelky z hroznýšů a krajt byly odstraněny z prodejních míst bez ohledu na to, že jejich cena dosahovala tisíců dolarů.
Chanel ale není jediným módním domem a neúprosná logika obchodu může vést k tomu, že ostatní prestižní značky využijí "mezery na trhu". Proto se PETA, vlivná nátlaková a lobbistická organizace angažující se v oblasti zvířecích práv, snaží zapůsobit i na další módní značky, aby se vydaly stejným směrem. "Je jasné, že nyní je čas, aby všechny společnosti jako např. Louis Vuitton následovaly příkladu Chanelu a zaměřily se na inovativní materiály, které ušetří nespočetné množství zvířat, která mají mizerný život a násilnou a bolestivou smrt," zaznělo z jejich řad.
Střední Vietnam
"Samozřejmě to můžete vyvést, dáme vám na to potvrzení,“ usmívá se s vidinou zisku prodavač s luxusním zbožím v jihovietnamském městě Na Thrang. Možná lhal záměrně, možná jen mylně informoval z neznalosti, ale ani boty ani kabelka ani pásek do kalhot z krokodýlí kůže se legálně bez mnoha povolení ze strany jak Vietnamu, tak českého státu přivézt nedají. Extrémně přísná kontrola, potřeba dovozních i vývozních povolení má situaci zkomplikovat natolik, aby si případný kupec koupi rozmyslel. Cílem je snížit spotřebu a tím pádem chránit zvířata před lovem z důvodů výroby luxusního zboží. Pokud by případná kontrola na Letišti Václava Havla podobné zboží bez potřebných papírů zachytila, byl by problém. Jenže kdo dopředu ví, že si z exotické dovolené přiveze pásek k hodinkám. A kdo by kvůli tomu absolvoval eskapádu s vyřizováním potřebných lejster?
Polsko, které má v produkci a zpracování kožešin velkou tradici, v roce 2011 zabilo kolem 600 tisíc norků, 250 tisíc lišek a 20 tisíc činčil. Tento trend má klesající tendenci, byť i u nás je stále možné koupit výrobky vybavené pravou kožešinou. Podnik Kara, který byl svého času v Československu fenoménem, na svých stránkách udává: "Ušlechtilé kožešiny, mezi které patří liška, norek a mývalovec, nakupujeme na velkých světových aukcích, které se konají dvakrát ročně v Kodani nebo Helsinkách. Tam se sjíždějí lidé z celého světa a nakupují kůže té nejvyšší kvality.“ V praxi to znamená, že kůžím a kožešinám neodzvonilo, jen možná Chanel začal nastolovat nový směr a není vyloučeno, že se stane v jeho rozvíjení vedoucí silou. Třeba bude značkou prestiže nemít boty z hada a kabelku z krokodýla, ale z materiálů, které budou mít stejnou cenu. Protože se nechlubíte luxusním páskem ke kalhotám, ale tím, že na něj máte.
Text: Topi Pigula