Budou čeští vojáci jezdit v pancéřovaných Zetorech? Tady je ten plán!
Budoucnost ukáže, jak to dopadne. Každopádně výzbroje bude třeba...
Česká armáda má ve výzbroji stovky bojových vozidel pěchoty BVP-2 ještě z dob ČSLA. Ty už dnešním standardům neodpovídají a i přes některé své přednosti patří spíše do muzea, než na bojiště. Už několik let velení armády hledá nějaké rozumné řešení jejich náhrady, ale zatím se nic neděje. Brzy se to však musí změnit.
Motostřelecké jednotky české armády stále používají BVP-2 jako svou hlavní výzbroj. Jde ale o beznadějně zastaralé bojové prostředky, které vznikly ve slovenských zbrojovkách v 80. letech minulého století. Jejich koncepce a původ je však ještě mnohem staršího data. Velení armády to ví už léta, ale politická vůle nakoupit náhradu „bévépéček“ nikdy nebyla dostatečně silná. Ale čas se nedá zastavit, takže otázka nových pásových bojových vozidel pěchoty je čím dál palčivější, už jen s ohledem na vývoj mezinárodní situace.
Ministerstvo obrany tedy konečně finalizuje požadavky na budoucí nástupce BVP-2. Poslední informace mluví o plánech pořídit během následujících deseti let 210 nových pásových bojových vozidel a obrněných transportérů. To znamená zakázku za desítky miliard korun, není tedy divu, že zájemců nabídnout české armádě své obrněnce je povícero. Například holding Czechoslovak Group chce nabídnout obrněnec ASCOD, který by na základě licence vyráběl v České republice, korporace BAE Systems zase nabízí typ CV-90, který by měl pro českou armádu vznikat ve spolupráci se státním podnikem VOP CZ. Ve hře jsou i německá obrněná vozidla Puma či Lynx, ale i další typy. Ovšem dalším a navíc překvapivým zájemcem o přezbrojení českých motostřeleckých jednotek je firma Zetor. Ano onen brněnský Zetor, který se proslavil výrobou traktorů.
Před pár lety byl Zetor před krachem, v současnosti jde o prosperujícího výrobce traktorů, který jich produkuje téměř 4 tisíce ročně. Zbrojní výrobou se v Zetoru nikdy nezabývali, je tedy poněkud překvapivé, že prosákly zprávy o připravovaném bojovém vozidle z jeho produkce. Leccos už naznačil vstup Zetoru do Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu ČR v květnu tohoto roku. Teď tedy víme, že v Zetoru opravdu pracují na projektu pásového bojového vozidla pěchoty a transportéru pojmenovaném prý Wolfdog. Jeho vývojem se zabývá dceřiná společnost Zetor Engineering.
Podrobnosti jsou zatím tajeny, víme jen, že půjde v základu o bojové vozidlo pěchoty pro tříčlennou posádku a osmičlenný výsadek. Půjde o dnes běžný koncept vozidla s motorem umístěným vpředu vedle řidiče, bojovou věží a prostorem pro výsadek v zadní části, která bude opatřena zadní výklopnou rampou. Podle všeho by měl být první technologický demonstrátor wolfdoga dokončen koncem tohoto roku, tedy včas, aby se jeho konečná podoba mohla ucházet o zařazení do výzbroje české armády, ale i zahraničních ozbrojených sil. Uvidíme tedy, zda se zetory vedle polí zemědělských budou objevovat i na polích válečných.
DP