Black Friday: Historie útoku na psychiku a výzvy k abnormálnímu utrácení
Black Friday není pátek třináctého, ale dávný ekonomický krach, který je dnes zneužíván v rámci konzumu a utrácení.
Kde se vzal Black Friday?
Kam se člověk v posledních týdnech ohlédne, tam na něj jako každý rok útočí Black Friday – bez ohledu na to, jaký je zrovna den. Slevy, které měly kralovat v krátkém předvánočním období, jsou totiž už mnoho let zcela devalvovány. Nemluvě o tom, že si tento svátek jen v USA mezi lety 2006–2018 vyžádal 11 mrtvých a 109 zraněných.
O co ale šlo původně? Takzvaný Černý pátek se do světa rozšířil z Kanady a Spojených států, takže jak vidno, tahle tradice předvánočních slev (podobně jako třeba Halloween) vůbec není evropská. Její původ se nalézá ve Filadelfii kolem roku 1960. Černý pátek přichází den po svátku Díkůvzdání, který je spojen s masivní konzumací krocanů ne nepodobnou pojídání kaprů během naší štědrovečerní večeře. Díkůvzdání Američané slaví čtvrtý čtvrtek v listopadu a v podstatě startuje předvánoční nákupy. V tuto chvíli se masivní nasazení slev lákajících ke koupi (spolu s extrémně silnou reklamní masáží) zdá být logické.
Ostatně i čtvrtý čtvrtek má svou zajímavou historickou souvislost: Velká hospodářská krize, kterou odstartoval pád akcií na newyorské burze v roce 1929, stála za vlnou sebevražd maloobchodníků, kteří přišli o své podnikání. I když se nejhorší vlna převalila a svět se začal vracet do normálních ekonomických kolejí, přece jen výdělky nebyly tak silné, jak by si mnozí představovali. Lidé nenakupovali ani v předvečer vánočních svátků, krize totiž byla v příliš živé historické paměti a brzdila pyšné rozhazování. Maloobchodníci proto požádali prezidenta Franklina D. Roosevelta, aby oslavu Dne díkůvzdání přesunul na čtvrtý listopadový čtvrtek, čímž se „prodloužila“ nakupovací sezona. Vzniklo totiž čtyřdenní „volno“, na které mířila reklamní a slevová „masírka“.
Marketing Black Friday
Černý pátek je marketingovým produktem vydávaným za tradici podobně jako například „tradice“ Svatomartinského vína, které by se mělo prodávat, oslavovat a pít od 11. listopadu, ideálně v 11 hodin dopoledne. Samotné hledání názvu Black Friday vede do Filadelfie, kde policisté tímto termínem označovali den dopravních kolapsů, které nastaly po vyhlášení slev. Jiný „černý pátek“ nastal roku 1868, kdy se zhroutil trh s americkým zlatem. Aktuální hromadné slevové akce obchodních řetězců začínající v pátek s sebou dokonce v USA nesou fenomén simulovaných nemocí. Čtvrteční Den díkůvzdání je státní svátek, tedy volno, v pátek jsou slevy – a kdo se jich nezúčastní, o ty nejlepší kousky přijde, a následuje sobota a neděle. Jenže pátek je normální pracovní den, takže se v pátek vždy objevilo podezřele mnoho jednodenních „nevolností“.
Původně byly slevy motivovány snahou, ať si opatrní šetřílci koupí alespoň něco. Aktuálně je situace přesně opačná. Cílem je prodat cokoliv, v době nadbytku se neláká na zboží nutné a potřebné, ale moderní a nové bez ohledu na to, že staré ještě slouží. Už ale holt není „in“. Kávovary se neprodávají proto, že umějí uvařit kávu, ale umějí uvařit kávu, která má styl – ať už to znamená cokoliv.
Slevová akce je dnes namířena směrem do hlubin peněženek nakupujících, což mimo jiné znamená, že sleva vůbec nemusí být ve výši udávané na cenovce. Běžným trikem je výrobek krátkodobě předražit a na cenovku dát slevu, která cenu sníží buď do původní výše, nebo jen kousek pod ni. Jenže opticky vypadá sleva lákavě a... nekupte to, když je to tak levné!