Amerika bude mít nový superbombardér. Jak se bude jmenovat?
Už několik let se spekuluje, jaký bude americký strategický bombardér budoucnosti, který má vzejít z programu Long Range Strike-Bomber (LRS-B). Jedno teď již víme jistě, jeho označení bude znít B-21.
Tuto novinku před pár dny oficiálně sdělilo americké letectvo během Air Warfare Symposium v Orlandu. Vedle toho na onom symposiu zástupci letectva předvedli i několik renderů nového bombardéru, včetně již starších a dříve uveřejněných ilustrací. Tedy jak přesně bude nový bombardér vypadat, stále ještě nevíme, ale dozajista půjde o samokřídlo se stealth vlastnostmi. V budoucnu doplní ve výzbroji bombardér typu B-2, což ostatně označení B-21 naznačuje. Ještě jedna věc současný B-2 pojí s budoucím B-21, a tou je výrobce. Společnost Northrop Grumman zkonstruovala i postavila všechny B-2 a stejné to bude i v případě B-21.
Nepadlo ani rozhodnutí, jaké bojové jméno bombardér dostane. Návrhy můžou na velení vzdušných sil posílat všichni příslušníci letectva, možná se bude o jméně nakonec i hlasovat. Vy si to můžete zkusit v naší anketě také. Program LRS-B nabral na větších obrátkách v posledních dvou letech. Letectvo si vyžádalo nabídky na projekty a vývoj nového bombardéru u několika výrobců v polovině roku 2014. Po několikaměsíčním rozhodování mezi návrhem společnosti Northrop Grumman a společným projektem korporací Boeing a Lockheed Martin padla v říjnu minulého roku volba na první jmenovaný. Northrop Grumman tak získal kontrakt na projektové práce a stavbu prototypů v hodnotě 21,4 miliardy dolarů. V první fázi by letectvo mělo dostat 21 letounů, plánovaná je pak stavba celkem stovky bombardérů. Program LRS-B včetně stavby sériových strojů by měl přijít americké daňové poplatníky na 80 miliard dolarů.
B-21 (1), Foto: USAF
Nastaly však celkem očekávané komplikace, neúspěšné společnosti Boeing a Lockheed Martin se totiž proti rozhodnutí velmi záhy odvolaly. Před pár týdny však svůj protest odvolaly, a tak práce na novém strategickém bombardéru, který má nahradit obstarožní stroje typu B-52 a nadzvukové bombardéry B-1B, může běžet naplno. Nicméně B-52 a B-1B musejí svou práci odvádět ještě pár let. Výhled letectva totiž říká, že by se měly nové B-21 dostat do služby u operačních jednotek v roce 2025. Zajímavé je, že Northrop Grumman bude nové bombardéry stavět ve stejných halách v kalifornském Palmdale, kde vznikaly i stroje B-2 a kde se dnes sestavují trupy letounů F-35.
B-21 bude létající samokřídlo bez ocasních ploch postavené podle zásad technologie stealth. Není tedy divu, že se bude dosti podobat typu B-2. Technické parametry ani výkony nebyly zveřejněny, nejspíš ani nikdy nebudou. Je však jisté, že stroj bude vynikat velkým doletem, výdrží i výjimečnou nosností výzbroje a také špičkovým vybavením a senzorovým arzenálem. Díky němu nepůjde jen o bombardér, bude plnit i roli průzkumného stroje a taktéž bude schopen vézt elektronický boj se zaměřovacími, sledovacími i komunikačními systémy protivníka. Výzbroj budou tvořit především inteligentní a přesné zbraně, samozřejmě že nebudou chybět ani ty termonukleární. I kvůli nim nastala nutnost postavit nový bombardér, protože v roce 2014 letectvo rezignovalo na plány, že by jaderné zbraně nosily i nové stíhací a útočené stroje F-35.
B-21 (2), Foto: USAF
První oficiální zmínka o programu na vývoj nového strategického bombardéru s dlouhým doletem padla v polovině roku 2009. Nicméně o jeho schopnostech, koncepci i podobě se vedly dlouhé diskuze. Dokonce se uvažovalo, že půjde o čistě bezpilotní stroj. Tato úvaha padla v roce 2012, když přišlo rozhodnutí, že půjde o pilotovaný bombardér, který však měl mít možnost nasazení i bez posádky. Nicméně škrty v obranném rozpočtu USA vedly k utlumení programu, měly za následek i snížení počtu aktivních bombardérů u letectva a ukončení výroby B-2, kterých tak vzniklo jen 21.
Nicméně díky vzrůstajícím ambicím komunistické Číny a ruské zahraniční politice v posledních letech se dostal program LRS-B opět do popředí zájmu. Američtí analytici odhadují, že Čína bude mít okolo roku 2020 technologie, pomocí nichž bude moci sledovat letouny B-2. Nutný je tedy další technologický skok do budoucnosti. Aby se snížily náklady na vývoj i výrobu, použijí konstruktéři u Northropu některé technologie a vybavení aplikované u stíhacích a útočných stojů F-35.
DP