Logo Prima Zoom
  • Menu
  • Témata
  • Pořady
  • TV Program
  • Časopis
  • Sledujte prima+
  • Živě
  • Vyhledávání
  • Můj profil
    • Nastavení účtu
    • Odhlásit se
    • Máte již účet?
    • Jste tu poprvé?

Trendy:

Zrádci
UFO
Druhá světová válka
Záhady
Vetřelci dávnověku
  • Témata
    • Témata
    • Pořady
    • TV Program
    • Časopis
    • Sledujte prima+
  • Přihlášení
    • Můj profil
    • Odhlásit se
Sledujte nás
  • Cestování
    • Hrady a zámky
    • Hedvábná stezka
    • Příroda
  • Historie
    • Vikingové
    • Epidemie a pandemie
    • Starověký Egypt
  • Věda a technika
    • Koronavirus
    • Vesmír
    • Mars
  • Války
    • Studená válka
    • Válka ve Vietnamu
    • Válečné filmy a seriály
  • Druhá světová válka
    • Adolf Hitler
    • Atentát na Reinharda Heydricha
    • První světová válka
  • Výročí
    • Marie Terezie
    • Napoleon Bonaparte
    • Britská královská rodina
  • Záhady a konspirace
    • UFO a mimozemšťané
    • Utajené příběhy českých dějin
    • Alternativní historie
  • Zajímavosti
    • Filmy versus realita
    • Horory versus realita
    • Optické iluze a klamy
  • Prima+
  • CNN Prima NEWS
  • Prima FRESH
  • Prima LIVING
  • Prima Ženy
  • Prima LAJK
Sledujte nás
Prima Zoom logo

Trendy:

Zrádci
UFO
Druhá světová válka
Záhady
Vetřelci dávnověku
Černobyl znovu ožívá, na obrovských polích se může farmařit. Stačí jen vybrat jednu z bezpečných plodin

Černobyl znovu ožívá, na obrovských polích se může farmařit. Stačí jen vybrat jednu z bezpečných plodin

První létající auto na světě je ze Slovenska. Skutečně funguje a už je známá i jeho cena

První létající auto na světě je ze Slovenska. Skutečně funguje a už je známá i jeho cena

Ničivá síla vlečných sítí je strašlivá. Exkluzivní záběry poprvé ukazují, jak likvidují dno oceánu

Ničivá síla vlečných sítí je strašlivá. Exkluzivní záběry poprvé ukazují, jak likvidují dno oceánu

Nejohroženější primáti světa můžou vyhynout do roku 2030. Alarmující seznam jimi však jen začíná

Nejohroženější primáti světa můžou vyhynout do roku 2030. Alarmující seznam jimi však jen začíná

Sověti zajistili Prahu a vyrazili do poslední bitvy s Němci. Konec 2. světové války v Čechách se zvrhnul v masakr

Sověti zajistili Prahu a vyrazili do poslední bitvy s Němci. Konec 2. světové války v Čechách se zvrhnul v masakr

Co člověk zažije půl minuty po klinické smrti? Poprvé se to povedlo detailně zachytit

Co člověk zažije půl minuty po klinické smrti? Poprvé se to povedlo detailně zachytit

Našli jsme unikátní vodní planetu? Zamrzlý gigant nemá ve vesmíru obdoby

Našli jsme unikátní vodní planetu? Zamrzlý gigant nemá ve vesmíru obdoby

Prima Zoom ■ Vesmír
Vesmír
23. března 2013 06:03
redakce Prima Zoom
Mohlo by vás zajímat
Nejrychlejší had světa dožene i člověka. Podívejte se na jeho zabijácký sprint
Nejrychlejší had světa dožene i člověka. Podívejte se na jeho zabijácký sprint
Zemské jádro skrývá zcela nový svět. Nález pod povrchem je ohromující
Zemské jádro skrývá zcela nový svět. Nález pod povrchem je ohromující
Stalingrad byl hrobem Hitlerovy armády. Žukov vlákal statisíce nacistů do smrtící pasti
Stalingrad byl hrobem Hitlerovy armády. Žukov vlákal statisíce nacistů do smrtící pasti
Neandertálce nevyhubila válka s člověkem. Nový objev ukazuje na zkázonosné rozhodnutí
Neandertálce nevyhubila válka s člověkem. Nový objev ukazuje na zkázonosné rozhodnutí

Muž v černé stíhačce: Legendární izraelský pilot Nori Harel

nori-harel

nori-harel

  • Zavřít
nori-harel

nori-harel

V Haifě zemřel před týdnem plukovník Nori Harel (1929–2013), jedna z legend izraelského letectva. Jeho příběh stojí za přečtení.

Seznam.cz banner

Nori Harel se narodil 2. května v roce 1929 v německé Bochumi jako Norbert Kurzberg do rodiny lékárníka. Už v dětství poznal antisemitismus a rasovou nesnášenlivost. Nikdy mu nevymizela vzpomínka na to, jak se na ulicích Bochumi objevovaly nápisy Für Hunden und Juden Eintritt verboten (psům a Židům vstup zakázán). Jeho otec, amatérský boxer, se dokonce opakovaně dostával do bitek s místními nacisty.

V roce 1934 jeho rodina uprchla před sílícími perzekucemi ze strany německých nacistů do Československa a usadila se v Českém Těšíně, bydleli u sestry jeho matky. Tady chodil do školy, matka mu zemřela již v chlapeckém věku. Po zabrání Těšínska Polskem museli s otcem odejít. Utekli vojenským vlakem s polskými vojáky. Chtěli se dostat do Palestiny přes rumunskou Constancu, zažili bombardování Lvova, ale během cesty byli na Ukrajině zadrženi v Bukovině pro nedovolený přechod hranic a posláni jako Němci do sibiřského gulagu.

Životní podmínky byly otřesné, Noriho o šest let starší bratr se hlásil do Svobodovy armády, ale namísto toho ho odvedli do Rudé armády. Padl během bitvy u Stalingradu. Noriho s otcem pak poslali do Kyrgyzstánu, kde pracovali na bavlníkové plantáži. Denní příděl měli 200 gramů chleba. Jeho otec tu dostal tyfus, odvezli ho do nemocnice, kde ležel na podlaze. Jednoho dne z nemocnice zmizel a Noriho poslali se po něm podívat do márnice, kde ho našel mrtvého.

Norimu bylo tehdy 12 let. Byl odeslán do města, kde bydlel se čtyřmi rodinami ve společném bytě, pracoval v továrně na kabely, onemocněl tu ale malárií. Díky nezdolné houževnatosti se ale uzdravil a žil potom částečně na ulici s partou dalších sirotků.

Letecké začátky

Po skončení války se dva měsíce snažil různými nákladními vlaky vrátit do Českého Těšína, nakonec se mu to podařilo. Až doma zjistil, že babička s dědečkem zahynuli v Terezíně. V Československu se o něj postaral starší bratranec Nathan Bergmann, který přežil věznění v Mauthausenu jako téměř jediný z početné rodiny. K Norikovi se choval velmi pěkně, snažil se, aby si doplnil vzdělání. Norbert Kurzberg dokončil střední školu a v roce 1948 odpověděl na výzvu ke vstupu do dobrovolnických jednotek organizace Hagana, kam Nathan Bergmann organizoval dobrovolníky.

Norbert Kurzberg byl přijat společně s dalšími židovskými frekventanty do kurzu leteckých mechaniků VOŠLM v Liberci. Při prvních zkouškách ale propadl, šéfinstruktor ho však nechal zkoušku opakovat a pak ji už udělal na výbornou, získal licenci samostatného motoráře. Trénovali na motorech pro Petljakovy Pe-2 a Messerschmitt Bf 109.

Jednou ho vzal štábní kapitán Červinka do dvoumístného Bückeru a půl hodiny s ním pro radost létal prvky akrobacie. Mladý mechanik se z toho vzpamatoval až po dvou dnech. Po dokončení výcviku v dubnu 1949 přesídlil do Izraele, jel lodí přes Itálii do Haify, v nové vlasti si pozměnil jméno na hebrejskou podobu Nori Harel. Okamžitě narukoval do izraelské armády bez hodnosti (v Československu byl četař) u štábu letectva v Jaffu.

Nastoupil leteckou školu v Herzlii, v říjnu 1950 přešel do Sirkinu, kde u 141. perutě pracoval na dopravních strojích Anson a Consul. Dostal hodnost četaře, stejnou jako v Československu. Při výcviku jeden z jeho kolegů jménem Siegel havaroval s cvičným letounem Harvard a zůstal zaklíněn v kabině. Do nohy se mu navíc zasekl kus vrtule.

Nori Harel se rozhodl ho vytáhnout, protože se obával, že dojde k explozi paliva. Do konce života vzpomínal, jak vytrhl vrtuli z tkáně a ta začala prudce krvácet. Podařilo se mu však kamaráda vyprostit a zachránit mu život.

Během výcviku se Nori Harel potkal na letišti s dívkou Hannou, pocházející z pruského Královce (Königsbergu), s níž se později oženil. Nori ve volném čase pomáhal na pomerančové plantáži, aby něco přivydělal, dětem vyráběl hračky ze dřeva. V noci dokonce u letiště pytlačil a potají lovil zajíce. Postupem let se však sociální situace vojáků z povolání výrazně zlepšovala.

Aktivní roky v Izraeli

Roku 1951 byl povýšen na praporčíka a stal se technickým důstojníkem 141. perutě. V roce 1953 odešel ze Sirkinu do Akronu (dnes Bacha-Smolne), téhož roku chtěl odejít z letectva, stal se ale hlavním instruktorem školy letectva v Haifě.

Roku 1954 ho o své vůli povolal plukovník letectva Ezer Weizmann na základnu Ramat David, jíž tehdy velel. Pověřil ho velením techniků 105. perutě na vedlejší základně Teman. Letka byla vyzbrojena Spitfiry. S ní se později vrátil do Ramat Davidu, kde sloužil i následující léta. V roce 1956 byl technickým důstojníkem 105. perutě, v říjnu jednotka přezbrojila na Mustangy, předané ze 116. perutě. Za Suezské války byly nasazovány k protizemním útokům.

Roku 1957 se stal technickým důstojníkem 119. perutě, vyzbrojené proudovými nočními stíhacími letouny Gloster NF. 15 Meteor. Koncem téhož roku zahájil školení na francouzské dvoumotorové Vautury. Velitel perutě tehdy chtěl, aby si v kokpitu vyzkoušel nahodit motory, Harel je nastartoval, netušil ovšem, že za letouny je minové pole. Proud horkých plynů z motorů strhl elektrické vedení, shodil je do min a ty následně explodovaly. Na základně si všichni v první chvíli mysleli, že začal nenadálý arabský útok. Roku 1958 organizoval stavbu leteckých krytů a vybudoval sofistikovaný systém výdeje nářadí při opravách letecké techniky.

V letech 1959–1960 studoval ve Velké Británii, což mu vyneslo povýšení. Na zahraniční studium musel odejít jako důstojník. Přestože si do té doby hájil praporčickou hodnost, povýšili ho na poručíka. Po ukončení kurzu se vrátil se k 110. peruti, vyzbrojené těžkými Vautury. V období let 1961 a 1962 se ve francouzském Mont de Marsan účastnil testování nejmodernějších stíhacích letounů Mirage a studoval techniku jejich údržby. Vrátil se pak zpět do Ramat Davidu. Během let 1962 až 1964 zajišťoval přelétávání nových strojů z Francie do Izraele.

Roku 1964 se stal zástupcem hlavního inženýra na základně Ramat David, v červenci 1966 se převzal funkci hlavního inženýra Ramat Davidu, v níž prožil také Šestidenní válku. Do svých posledních chvil zůstal hrdý na výkony svých mechaniků, kteří přes všechna poškození dokázali během konfliktu udržet osmdesát procent strojů ze základny bojeschopných. Během bojů do poškozených strojů montovali i součástky z vraků, sestřelených nad pouští.

Maskování izraelských leteckých základen bylo během války perfektní, jordánští piloti nedokázali najít jejich hangáry, na jednom letišti například zasáhli pouze kurníky. Jeden syrský bombardovací Tupolev dokonce kroužil nad Ramat Davidem a nedokázal ho najít do té doby, než přiletěly izraelské Mirage a sestřelily ho. Mohutný bombardér dopadl na letiště Megido, explodoval a v plamenech zahynula celá jeho posádka. Jak se ukázalo, pyropatrony v jejich vystřelovacích sedačkách byly prostřílené a muži se nemohli katapultovat.

V roce 1967 absolvoval Nori Harel v americkém Jacksonville školení na útočné stroje A-4 Skyhawk. Když v roce 1968 přišly na Ramat David první čtyři letouny, mechanik jeden omylem vážně poškodil. Harel ho s kolegy přesto přes noc dokázal opravit, což je dnes nemyslitelné.

Když Izraelci nakoupili dopravní stroje Dornier 28, organizoval jejich komplikovanou přepravu do Izraele. Jeho přítel, již v hodnosti generála, Ezer Weizman si chtěl jeden letoun hned vyzkoušet. Nevěděl ovšem, jak se ovládají motory, proto posadil kamaráda Noriho Harela na sedačku druhého pilota a ten podle německé příručky ovládal pohonné jednotky. Na rozdíl od pilotujícícho Weizmana totiž plynně ovládal němčinu a dokázal si návod přeložit.

Harel se nevěnoval pouze údržbářské a opravárenské činnosti, ale díky technické erudici se snažil řadu zařízení vylepšovat. Na bombardér Vautour například vymyslel systém zavěšování bomb z vozíku, který výrazně zkrátil přípravu stroje k letu. Dvanáct lidí pak dokázalo za šest minut Vautour plně vyzbrojit a naplnit palivem. Podobný systém později vymyslel i pro typ Phantom.

V roce 1969 prošel dalším školením v USA na dvoumotorové stíhací letouny F-4 Phantom II.

Když se zaváděly do výzbroje izraelského letectva, postavil si makety krytu a letounu a zkoušel, jakým způsobem se strojem zajet dovnitř. Došel přitom k závěru, že stěny dosavadních hangárů bude nutné posunout o jeden a půl metru. Řešil také velké technické problémy s americkým protiradarovým výstražným systém, k němuž neměli odpovídající manuál, a jak se ukázalo, byl značně nespolehlivý.

Mechanikem prezidenta

Celkem dvacet pět let sloužil jako technický důstojník izraelských vzdušných sil. Postupně sloužil u 105., 113., 110., 117., 119. a 141. peruti. Vystřídal řízení údržbových prací na bojových typech Meteor, Ouragan, Mystére, Vautour, Mirage, Skyhawk a nakonec Phantom. Pod jeho pravomoc spadalo i letiště Machanajn. V armádě dosáhl funkce hlavního inženýra celého izraelského letectva v hodnosti plukovníka a podílel se na vytvoření moderního systému technického zabezpečení.

Na popud Ezera Weizmana odešel z letectva k firmě Cyclone Aviation pracující pro izraelské letectvo, kde se stal ředitelem. Po sedmi letech přešel k firmě Arkia Airlanes, kde zastával funkci technického náměstka. Později vedl pět pobočných podniků koncernu Kur Industries. Dva roky vedl projekt IMI, potom během dalších dvou let, již po pádu komunismu v Československu, vedl zahraniční obchodní jednání i ve firmě Aero Vodochody. Po návratu do Izraele odešel na odpočinek.

Dříve byl rovněž osobním mechanikem generála Ezera Weizmana (1924–2005), pozdějšího prezidenta Izraele. Osobně se staral také o jeho legendární černý stroj Spitfire, na němž slavný stíhač létal ještě jako izraelský ministr obrany. Nori Harel svému blízkému příteli slíbil, že se o letoun bude starat až do jeho smrti. Černý stroj dokonce přelétl nad Weizmanovou rakví při jeho pohřbu. Až potom Harel předal starost o legendární letoun mladší generaci. To bylo již v době, kdy působil v civilních profesích a stíhačku, již dávno vyřazenou z výzbroje, rekonstruovali v podniku Arkia.

Harel stál i u založení leteckého muzea izraelských vzdušných sil. Dnes jsou stroje, které před desítkami let zachránil, vystaveny v muzeu Hatzerim. V osobním volnu z vlastní iniciativy také vyučoval mládež a připravoval ji ke studiu technických oborů. Po odchodu do zálohy využil svých bohatých zkušeností k poradenskému působení v leteckém průmyslu.

Na zemi, která jeho rodině poskytla azyl před nacistickou zvůlí, nikdy nezapomněl. Českou republiku, kterou považoval stále za svůj druhý domov, navštěvoval často a navázal zde pevná přátelství, která přervala až jeho skonu 18. března 2013.

Ivo Pejčoch a Jiří Rajlich, Vojenský historický ústav

redakce Prima Zoom

redakce Prima Zoom

redakce magazínu Prima Zoom

Všechny články autora

Nenechte si ujít novinky Prima Zoom!

Zanechte nám svůj e-mail a 1x týdně vás upozorníme na to nejnovější a nejlepší z našeho webu.

Newsletter

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů

background
Sdílejte článek
Štítky válka rodina Izrael letiště Československo Haifa Bochum Nori Harel Ezer Weizman Ramat David

Návrhy pro vás

Víte, proč se na Den díkůvzdání jí zrovna krocan? Historie
5

Víte, proč se na Den díkůvzdání jí zrovna krocan?

24. listopadu 2022 13:40
Smrt Freddieho Mercuryho: Hudební ikona nahrávala až do konce života a odmítala léky Zajímavosti

Smrt Freddieho Mercuryho: Hudební ikona nahrávala až do konce života a odmítala léky

24. listopadu 2022 09:32
Jeskyňář se chytil do přírodní pasti. V extrémně úzké jeskyni prožil noční můru klaustrofobiků Zajímavosti
5

Jeskyňář se chytil do přírodní pasti. V extrémně úzké jeskyni prožil noční můru klaustrofobiků

24. listopadu 2022 06:00
Psi mají k člověku geneticky blíž, než se myslelo. Od zbytku zvířat je odlišuje jedinečná schopnost Příroda
6

Psi mají k člověku geneticky blíž, než se myslelo. Od zbytku zvířat je odlišuje jedinečná schopnost

23. listopadu 2022 18:20
5 nejdelších zásahů odstřelovačů: Žebříček rekordů změnil zásah na Ukrajině Války
6

5 nejdelších zásahů odstřelovačů: Žebříček rekordů změnil zásah na Ukrajině

23. listopadu 2022 06:00
Slavný král dítě získal korunu již jako batole. Záhadná smrt byla vyřešena po 500 letech Historie
5

Slavný král dítě získal korunu již jako batole. Záhadná smrt byla vyřešena po 500 letech

22. listopadu 2022 15:00
Nález unikátního Thorova kladiva a dvou zvláštních mečů zaskočil vědce. K čemu sloužily? Zajímavosti
7

Nález unikátního Thorova kladiva a dvou zvláštních mečů zaskočil vědce. K čemu sloužily?

13. listopadu 2022 06:00
NASA úspěšně otestovala vlastní létající talíř. Pokoří s ním Mars i Venuši Vesmír

NASA úspěšně otestovala vlastní létající talíř. Pokoří s ním Mars i Venuši

14. listopadu 2022 15:29

Populární filmy na Prima Zoom

La Palma: Láva a život

La Palma: Láva a život

Přírodopisný / Dokumentární
Jaderské ostrovy z nebe

Jaderské ostrovy z nebe

Dokumentární / Cestopisný
Výbuch z hlubin

Výbuch z hlubin

Dokumentární / Katastrofický / Přírodopisný
Poslední neandertálec

Poslední neandertálec

Historický / Kulturní a společenský / Vědecký / Dokumentární
Záhada mumie Rascara Capaca

Záhada mumie Rascara Capaca

Vědecký / Záhady a tajemství / Historický / Dokumentární
Tajemství bažin

Tajemství bažin

Dokumentární / Přírodopisný
Sněžní psi: Aljašská divočina

Sněžní psi: Aljašská divočina

Dokumentární / Cestopisný / Přírodopisný
Eiffelova věž: Příběh legendy

Eiffelova věž: Příběh legendy

Dokumentární / Historický
Iznik: Potopená bazilika

Iznik: Potopená bazilika

Historický / Dokumentární

prima-cnn-news

Teď jde o všechno. Premiér Fiala s Ivou Pazderkovou odpálili tour Spolu po Česku „Špinavý“ skandál ministra Kennedyho: Koupal se s vnoučaty v bakteriemi znečištěném potoce Bombový poplach zastavil provoz na belgickém letišti Charleroi. Létají na něj i spoje z Prahy

prima-zeny

„Modrá pilulka“ kouzlí jen u mužů. Na králíky nefunguje, přesvědčí se chovatel Novinky ze ZOO: Vycouvání z erotiky, jógový ezo byznys a modrá pilulka pro králíka Kvíz: Božský Jiří Bartoška a jeho nejslavnější role

prima-zoom

Ničivá síla vlečných sítí je strašlivá Černobyl znovu ožívá, na obrovských polích se může farmařit. Stačí jen vybrat jednu z bezpečných plodin První létající auto na světě je ze Slovenska. Skutečně funguje a už je známá i jeho cena

prima-fresh

Zapečené penne s kuřecím masem a hráškem s omáčkou ze zakysané smetany – dokonalá rodinná večeře Jedna země, dvojí kuchyně aneb Objevte sladká, slaná i tekutá zákoutí belgické kuchyně Mixér: hokejová horečka plná street foodu, jarní menu na zahrádce a další podnik, který nechce plýtvat

prima-cool

Trailer nového Spider-Mana s Cagem Pokračování M3GAN se inspirovalo Terminátorem 2. Režisér vysvětlil, co nás čeká Nový Harry Potter obsadil tři hlavní dětské role. Na Hermionu už se valí nenávist, i když jde o fake news

playboy

Co vás čeká v květnovém vydání magazínu Playboy? Koktejlový klenot na Vinohradech aneb Bonviváni světa, spojte se Nesmrtelný miliardář: Bryan Johnson utrácí dva miliony dolarů ročně, aby žil věčně

lajk

Známý český rapper obviněn ze znásilnění: Parťák Řezníka vysvětlil, co se v Plzni stalo Láďa Hruška se vzdal snu na rekonstrukci stavení. Chátrající dům raději prodává Benda o zápasu s Novotným: Dát mu přes tlamu je občanská povinnost, nejen za Aničku

prima-living

Spisovatelka Třeštíková si pořídila byt v milovaném Nice. Žádná investice, ale domov, říká Jak dlouho ještě budeme topit zemním plynem? Podle EU do roku 2040 Příběh papeže Lva XIV. začal v Peru. Podívejte se, jak prostě bydlel

Populární témata

Jak zhubnout Nejlepší filmy 2024 Nejlepší horory TV program Změna času Partie Počasí Kdy budou volby ZOO Nové začátky Auto – katalog 7 pádů Honzy Dědka Volby 2025 Svařené víno Tatarák podle Pohlreicha Aloe vera Pěstování lichořeřišnice Výpočet ascendentu Tvarohové knedlíky Nejlepší palačinky Švestkový koláč

O FTV Prima Management Volná místa Press Reklama Castingy a výzvy HbbTV Kontakty Podmínky užívání Zpracování osobních údajů Cookies Nápověda Vlastník FTV Prima spol. s r.o. Redakce Nahlásit chybu Nastavení soukromí
App Store Google Play
© FTV Prima spol. s r.o.