Děti si pamatují svůj rodný jazyk, i když ho pak už nikdy neslyší
Výzkumníci ukázali, že děti si budou pamatovat jazyk, který slyší v době jejich narození, i když jsou později vychovávané v odlišném jazykovém prostředí.
Nová studie naznačuje, učení se jazykům může být podvědomé – přinejmenším v období prvních šesti měsíců po porodu. Dětem to výrazně usnadňuje naučit se v dospělosti znovu svůj rodný jazyk – zejména pokud jde o jeho výslovnosti. Prokázala to skupina britských vědců, kteří svou studii vydali v odborném časopise Royal Society Open Science.
Korejština kontra holandština
Tým stojící za výzkum říká, že to je dobrá zpráva pro všechny vychované v zahraničí, kteří se chtějí vrátit ke studiu své mateřštiny. "Z rodného jazyka se zachovává abstraktní znalosti o tom, jaké řečové vzory jsou možné, a které ne," uvádí se ve studii.
Zatímco předchozí studie ukázaly, že děti si mohou vytvářet jazykové vzory již v děloze a na samém počátku svého života, cílem tohoto nového výzkumu bylo zjistit, kolik z tohoto učení může být zachováno v případě, že dítě se později během života s rodným jazykem již nesetkávalo.
Jak na to? Díky tomu, že v moderní společnosti rodiče často cestují, nebylo to nic tak složitého.
Výzkumníci pracovali se 29 v Koreji narozenými holandsky mluvícími lidmi a 29 rodilými Holanďany. Požádali je, aby identifikovali a reprodukovali tři korejské souhlásky během dvoutýdenního období tréninku. V Koreji narození holandští mluvčí už neměli žádnou vědomou znalost korejštiny; v této zemi žili jen několik měsíců.
Zvuky byly vybrány tak, aby se co nejvíce lišily od hlásek v nizozemštině – snahu napodobit je pak hodnotila porota složená s rodilých korejských mluvčích.
Co si v mládí vyposlechneš...
Účastníci, kteří se narodili v Koreji, prokázali významně větší zlepšení výslovnosti v průběhu dvou týdnů ve srovnání s těmi, kteří se narodili v Nizozemí. Byli schopni lépe vyslovovat korejské zvuky již od počátku, ale když měli čas si je „připomenout“, byly jejich výsledky výrazně lepší.
Stačilo jen půl roku života v Koreji a hlasové vzory se dětem zapsaly do hlavy.
Způsob, jakým se malé děti učí jazyky, je fascinující a nejlépe pomáhá odhalit kořeny toho, jak vlastně vznikla řeč. Ale současně je obtížné tento fenomén studovat.
Text: MK