17. února 2024 18:05

Gigantická „ďábelská kometa“ přišla o rohy a změnila barvu. Na chvíli půjde ze Země sledovat pouhým okem

Astronomové zaznamenali velký výbuch. Kometa po něm změnila barvu a přidal se i tajemný stín.

Už delší dobu sledují astronomové kometu s poměrně nudným názvem 12P/Pons-Brooks. Zajímavá je nicméně svou velikostí, která by zastínila i nejedno město, a také svým tvarem, který fanouškům sci-fi mohl připomínat loď Millenium Falcon z Hvězdných válek. Důvodem, proč byla kometa pod drobnohledem, je také skutečnost, že se velmi přiblíží Zemi, na konci roku 2023 se ale podstatně změnil její tvar i barva.

Mohlo by vás zajímat: Srovnání komety s nejslavnějšími kosmickými loděmi

Kometa má šířku přibližně 17 kilometrů a v létě 2024 zaznamenáme nejtěsnější přiblížení podobného tělesa k naší planetě za posledních 70 let. Jde o kryovulkanickou neboli studenou kometu, která se skládá z ledového pláště a jádra tvořeného plynem a ledem. Když kometa nasaje dostatečné množství slunečního záření, její mrazivé nitro se přehřeje, tlak v jádře vzroste a skořápka komety praskne. To je provázeno spektakulárním výbuchem, po němž se mlhavý reflexní oblak kryomagmatu a prachu rozšíří, díky čemuž se následně jeví kometa astronomům jasnější, protože odráží víc slunečních paprsků.

V průběhu uplynulých měsíců zaznamenali astronomové už tři velké erupce, po nichž se mlhavý oblak rozšířil do nepravidelného tvaru a vytvářel rohy nebo, chcete-li, přední výstupky Millenium Falconu. Po erupci v polovině listopadu 2023 se ale rohy neobjevily a kometa se nyní jeví jako dokonale kruhová. Amatérský astronom a fotograf Eliot Herman, který kometu denně fotografuje od její první erupce, pak magazínu Space prozradil, že kometa rovněž nabyla zelený odstín, jenž podle magazínu Science vydávají komety s vysokým obsahem uhlíku. Ten totiž při rozkladu slunečním světlem září právě zelenou barvou.

Na dalších snímcích komety si Herman všiml také zvláštní tmavé skvrny v jejím barevném ohonu, která vypadá jako zakřivená mezera. Na rozdíl od deformovaného tmavého pruhu, který dříve kometě propůjčoval rohy, se však odborníci podle serveru Spaceweather.com domnívají, že tento neobvyklý tvar je stínem, které vrhá vytékající kryomagma.

Kometa 12P se v současné době řítí ke Slunci rychlostí přibližně 64 300 kilometrů za hodinu a jde ji sledovat už nyní v únoru. Dne 24. dubna 2024 dosáhne kometa nejbližšího bodu ke Slunci neboli perihelia a poté bude vystřelena kolem naší domovské hvězdy do vnější sluneční soustavy, kde stráví většinu své dráhy. Do vnitřní sluneční soustavy se pravděpodobně vrátí až v roce 2094. Kometa se k Zemi nejvíce přiblíží 2. června 2025, kdy snad bude viditelná pouhým okem.

Zdroj: Space, Space Weather, Brit Astro, Science Magazine