Spotřeba aut by se mohla snížit až o 99 procent, tvrdí experti z Berkeley!
Jejich předpoklad počítá s flotilou elektrických robotaxíků.
Co by, kdyby? Tato otázka je samozřejmě velmi oblíbená – ale stejně kontroverzní. Používají ji samozřejmě i vědci, ale velmi opatrně. Teď si je položili špičkoví experti z Lawrence Berkeley National Lab v Kalifornii.
Zajímalo je, jestli je možné změnit současný svět plný aut, která vysávají poslední zbytky ropy na Zemi. Podle jejich propočtů to je dokonce docela pravděpodobné, tedy alespoň v USA – ale to je zase země, která ropy srká nejvíc.
Roboticky řízené automobily jsou jedním z největších témat současnosti. Investují do nich miliardy všichni technologičtí obři, takže se zdá, že se jim opravdu nevyhneme. Podle expertů z Berkeley by roboelektromobily mohly zcela nahradit dnešní klasická auta – což by snížilo emise skleníkových plynů asi o 90 procent a spotřebu ropných produktů v automobilovém průmyslu skoro o 99 procent.
Jen teorie? Ano, ale..
Sice to vypadá jako velmi vzdálená a utopická budoucnost, ale Američané jsou tomuto kroku víc než nakloněni. V nedávném průzkumu se ukázalo, že 44 procent Američanů by si robotické auto koupilo i přesto, kdyby byla jeho cena o 150 000 korun vyšší než u normálního vozu.
Podle Jeffa Greenblata, který na studii pracoval, by stačilo nahradit jen část vozového parku, už jen pár procent na trhu by mělo obrovský dopad. Vědci předpovídají, že elektrické taxíky bez řidičů by si na sebe přes vyšší cenu vydělaly už za pouhých 5 let! Jejich hlavní výhodou by byla schopnost pracovat 24 hodin denně a především to, že odpadají náklady na řidiče. Ve městech by podle této práce stačilo jen 15 procent dnešního množství soukromých aut, aby zajistily dopravu pro všechny obyvatele. To zní až příliš skvěle na to, aby to byla pravda…
Kdo tomu brání?
Greenblatt věří, že mají teoretické odpovědi na všechny velké problémy: základním a největším je, že by musela být dokonale propracována výtěžnost a logistika takových vozů.
Zdaleka největší komplikací tak představuje touha majitelů automobilů po svobodě a nezávislosti – ale ta je stejně podle sociologů jen iluzí, kterou řidičům už desítky let podsunuje reklama…