Roboti už nahrazují člověka. V Japonsku budou dělat bankéře
Zaměstnanci bank, mějte strach – roboti jdou po vašich místech!
Japonská finanční skupina Mitsubishi UFJ bude v jedné ze svých bankovních poboček od dubna využívat ve styku se zákazníky robota. Nao měří 58 centimetrů a hovoří 19 jazyky. Je produktem francouzské firmy Aldebaran Robotics, která je dceřinou společností japonského telekomunikačního koncernu a internetové firmy Soft Bank.
Humanoid váží 5,4 kilogramu, na čele má umístěnu kameru a při jeho prezentaci v Tokiu se tento týden hovořilo o tom, že se "narodil v roce 2006 v Paříži". Bez problémů a velmi zdařile se představil při obsluze anglicky hovořícího zákazníka. "Dobrý den, vítejte. Dokážu s vámi hovořit o směně peněz, použití bankomatu, otevření bankovního konta nebo o převodu peněz do ciziny. O co z toho máte zájem?" oslovil dotyčného.
Jde o místa...
Postupně by mohl být Nao schopen řešit i složitější problémy. "Nao dokáže zajistit služby, které nemůžeme poskytnout prostřednictvím lidí – komunikovat v mnoha jazycích po 24 hodin denně. Nao je milý a přátelský, věřím, že si ho naši zákazníci oblíbí," řekl při prezentaci Takuma Nomoto z Mitsubishi UFJ.
Britský list The Guardian napsal, že Mitsubishi UFJ patří k těm japonským firmám, které investují do robotiky. Vyslyšely tak výzvu premiéra Šinzóa Abeho vstoupit do "robotické revoluce" a podpořit ekonomický růst.
Řídí se tím i japonská pobočka firmy Nestlé, která využívá při prodeji kávovarů robota Peppera.
Jiný stodvaceticentimetrový android pracuje už jako obchodní asistent v tokijské prodejně mobilních telefonů firmy SoftBank. V lednu ohlásil operátor tematického parku v Nagasaki, že tamní dvouposchoďový hotel, který zahájí provoz v létě, budou obsluhovat téměř výhradně roboti. Mají zastat práci vrátného, pokojských i recepčních. Zákazníci si budou moci vybrat, zda k otvírání dveří svých pokojů budou využívat klasický klíč nebo technologii, která hosta rozpozná podle tváře.
ČTK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: