Konspirace na obzoru: tajný raketoplán X-37B podle některých testuje EM Drive
Konspirační teoretici spojili dvě velké neznámé současné kosmonautiky do pozoruhodné pohádky. Americký raketoplán X-37B s údajně tajným nákladem totiž má být poháněn kontroverzním mikrovlnným pohonem EM Drive. Kde je pravda?
Jmenuje se X-37B a na konci března tento "tajný" raketoplán amerického letectva na oběžné dráze překonal 680. den konstantního pobytu. Nepilotovaná mašina díky tajnůstkaření letectva oprávněně budí pozornost, a to znamená i spekulace ohledně její mise. Nyní se objevila konspirační teorie, podle níž raketoplán ve vesmíru testuje "zázračný" pohon EM Drive.
Světu přímo pod nosem?
Na otestování EM Drive ve vesmíru čekají nadšenci kosmonautiky jako na smilování. Připomeňme, že koncept EM Drive neboli "elektromagnetického" či "mikrovlnného" pohonu vychází z 11 let starého patentu leteckého inženýra Rogera J. Shawyera. Podle něj má magnetron (generátor mikrovlnného záření, který dodává šťávu i mikrovlnné troubě) posílající signály do trychtýřově zúženého měděného pláště (v zásadě ve tvaru uzavřeného zvonu) generovat znatelný tah – a to celé aniž by tento systém opouštěla jakákoliv detekovatelná energie. To samozřejmě popírá (anebo možná jen "obchází") ty nejzákladnější fyzikální zákony a činí z EM Drive předmět kontroverze.
Koncept EM Drive navštívil laboratoře i některých předních vědeckých pracovišť, kde byla částečně potvrzena jeho relativní funkčnost – problém je, že všechna dosavadní měření lze vysvětlit jak možnou přítomností tahu, tak i jinými, fyziku nepopírajícími jevy. Na to, jestli EM Drive znamená potenciální revoluci ve fyzice i v kosmonautice, zkrátka chybí pokus, který by přesvědčil všechny. Nabízí se zcela separátní namontování EM Drive na kosmickou loď a její vyslání ke vzdáleným horizontům. Pokud neodletí, EM Drive nefunguje. A pokud ano...
Testování pohonných jednotek založených na EM Drive ve vesmíru se sice už skutečně připravuje, soukromé iniciativy ale nemají prostředky k tomu, aby připravily větší sondu, a malé satelity zase nemají tolik energie, aby kamkoliv odlétly. Tedy i v případě, že by EM Drive fungoval. Ani tato snaha tedy zřejmě nerozetne Gordický uzel mikrovlnného pohonu. Spekuluje se však, že EM Drive možná bude ve vesmíru chtít vyzkoušet Čína. Nyní se navíc vyrojily zprávy, podle nichž EM Drive možná ve vesmíru zkouší i vojenský raketoplán X-37B! Jenom díky němu je prý, dle autorů zprávy, možné, že stroj vydržel v kosmu o 200 dnů déle, než co předpokládala jeho původní mise.
Naneštěstí pro fanoušky záhad se ale nezdá, že by konspirace vyprodukovala cokoliv jiného než kachnu.
Velká očekávání vs. šedivá realita
Již základní problém s EM Drive je, že prakticky všechny akademické kapacity na raketový pohon a částicovou fyziku stále považují EM Drive za hříčku špatného měření. Mají přitom dobré argumenty – i když nějaký tah byl renomovanými institucemi naměřen, čím přesnější metody měření údajného zázračného pohonu byly aplikovány, tím více naměřený tah klesl. Loni na podzim sice studie NASA zjistila stále vyšší tah, než jaký generují jiné dlouhodobě fungující motory (solární plachetnice nebo iontové motory), i zjištění NASA je však o několik řádů nižší než původní patent EM Drive. Spíše se proto zdá, že celý údajný EM Drive je chybou v metodě jeho měření. A až použijeme to nejdražší a nejpřesnější měření, ukáže se, že tah je fuč. A i pokud motor skutečně operuje na základě nějakého doposud nevysvětleného jevu, jako je třeba využití virtuálních částic, byl by tah motoru víceméně srovnatelný s jinými slabými pohonnými systémy jako třeba iontovými motory. EM Drive tak, jak jeho možný tah naměřila NASA, působí dojmem otřískaného Volkswagenu proti pozlacenému sporťáku, který si v roce 2006 patentoval Shawyer.
Konspirační teorie ohledně testování motoru na palubě X-37B v podobě, v jaké ji zveřejnily noviny Chinatopix, navíc zjevně zaměnily již dávno známý náklad raketoplánu za náklad spekulovaný. Dřívější prohlášení letectva totiž již potvrdila, že X-37B testuje typ iontového pohonu známý jako Hall Effect Thruster (HET), který by letectvo rádo namontovalo na své budoucí satelity. Iontové motory mají totiž tu výhodu, že sice generují velmi malý tah (a víme fyzikálně jak!), ale umějí tak činit klidně po celé měsíce – to znamená, že jsou vhodné pro pomalé vynášení družice na vyšší orbitu. Ale jenom pokud si zákazníci dovedou počkat. HET ovšem rozhodně není kdovíjakou novinkou, experimentálně byl postulován už před půlstoletím, mnohé satelity už iontového pohonu rovněž dávno využily.
Celá teorie s X-37B je navíc jenom oprášením hypotézy, která se objevila již loni na podzim, kdy nápad s EM Drive na palubě stroje poprvé publikoval bulvární web s honosným názvem International Business Times. Novinkou v teorii je toliko inovace o zprávu, podle níž chce EM Drive otestovat i Čína na své kosmické stanici, a konspirační náklad X-37B tak náhle dostává na hodnověrnosti zápolení supervelmocí. Faktičnost čínského testování EM Drive je však sama předmětem dohadů.
Spíše než aby americké letectvo ve vesmíru testovalo nový magický motor a svět se blížil k novému kosmickému závodu velmocí, se tak zdá, že si někdo si v International Business Times popletl pojmy s dojmy a na světě se objevila nová "záhada".
Text: Ladislav Loukota