Francouzská armáda má pancéřovaný most na kolech, který se umí změnit v pramici pro tanky
Pro pozemní armády jsou největší překážkou vodní toky v podobě širokých řek. Ne všechna vozidla dokážou plavat, to platí hlavně pro tanky a nákladní vozidla, takže ke slovu musejí přijít ženisti a jejich technika.
Po celém světě armády používají pro překonávání vodních překážek různé pontonové nebo skládací mosty umístěné na speciálně upravených tancích či nákladních automobilech. Francouzské ozbrojené síly ovšem mají k dispozici i jedno velmi zvláštní vozidlo, které je samo o sobě mostem nebo přepravním vorem a operuje přímo ve vodě. Nese označení EFA, což je zkratka francouzského Engin de Franchissement de l'Avant (volně přeloženo prvoliniové přemosťovací zařízení). EFA samo o sobě funguje jako plovoucí prám, zřetězením několika dohromady vznikne libovolně dlouhý pontonový most.
EFA začalo vznikat v první polovině 80. let na základě objednávky francouzské armády u společnosti CEFA a mělo nahradit starší ženijní systém Gillois. K vojskovým zkouškám jej armáda dostala v roce 1987 a prošlo jimi úspěšně. Francouzská armáda objednala 80 kusů vozidel EFA, ovšem s koncem studené války přišly rozpočtové škrty, a tak nakonec dostala jen 39 exemplářů. Do výzbroje bylo EFA zařazeno v roce 1992 a používá se dodnes. Navíc se dočkalo i exportního úspěchu, když si v roce 2006 Spojené arabské emiráty objednaly 10 kusů vylepšené verze.
Ženijní obojživelné mostní vozidlo EFA váží 43 tun a jeho trup je vyroben ze svařovaných plátů z lehkých hliníkových slitin. Pokud je EFA ve vodě, slouží její střešní část jako ložná nebo pojezdová plocha pro přepravovaná vozidla. K ní jsou připevněny i sklopné hydraulicky ovládané nájezdové rampy, které jsou při jízdě po souši na střeše složené. Před tím, než EFA vjede do vody, zvednou se směrem vzhůru boční panelové kryty na trupu a zpod nich se nafouknou plovací stabilizační vaky, jež vzduchem velmi rychle naplní kompresory vozidla. Stejně tak se naplní vzduchem i vaky na bocích nájezdových ramp. Když je obojživelník ve vodě, podvozková kola se zatáhnou do trupu a k pohybu slouží dvě řiditelné vodní trysky. Celý proces přeměny vozidla jezdícího po souši do podoby plovoucího prámu trvá méně než 6 minut.
Na „hřbetě“ EFA může nést náklad až do váhy 70 tun, tedy bez problémů přes klidnou řeku přepraví i tank, jako je například francouzská chlouba Leclerc, nebo čtyři obrněné transportéry. Za hodinu dokáže řeku o šířce 100 m překonat až dvanáctkrát. Vedle toho lze vozidla EFA spojovat do řetězců, a tím vznikne pontonový plovoucí most. Délka mostovky u jednoho vozidla činí zhruba 24 m, spojení čtyř vozidel do skoro 100 m dlouhého mostu netrvá déle než 10 minut.
Posádku amfibie EFA tvoří čtyři muži, dva řidiči, velitel a operátor mostového systému. Vozidlo není nijak ozbrojeno, ale kabina vojákům poskytuje ochranu proti ručním palným zbraním i střepinám z granátů a také proti účinkům zbraní hromadného ničení. Jako pohon slouží přeplňovaný dieselový motor Baudouin o výkonu 730 koní, verze pro Spojené arabské emiráty dostala německý diesel MTU o 760 koních. Síla motoru se přenáší trvale na všechna čtyři kola, jež jsou zároveň i řiditelná a mají centrální dohušťovací systém. Maximální rychlost, kterou může EFA dosáhnout na silnici, činí 70 km/h, ve vodě je to pak 12 km/h, dojezd má hodnotu přibližně 700 km.
DP