Špičkový evropský vrtulník využívají záchranáři, policie i armáda. Podívejte se, jak se s ním létá
Hranice efektivity, bezpečnosti a univerzálního nasazení v oblasti vrtulníkové techniky posunuje jedna ze stálic moderního letectví – Airbus Helicopters H145. Víceúčelový stroj, dříve známý jako Eurocopter EC 145, si získal důvěru armád, záchranných složek i civilních operátorů po celém světě především svým tichým chodem a pokročilou avionikou. V jeho stínu navíc nezůstává ani jeho předchůdce – menší, ale u nás dobře známý model H135, který sehrál důležitou roli především ve výcviku nových pilotů a lehkých misích. Čím jsou tyto stroje tak unikátní a jaká je jejich budoucnost?
H145 je produktem německého závodu v Donauwörthu, kde Airbus Helicopters soustřeďuje vývoj a výrobu nejmodernějších vrtulníků v rámci evropského leteckého průmyslu. Stroj vychází z úspěšné řady BK117 a EC145, přičemž nové generace pojmenované H145 přinášejí zásadní konstrukční vylepšení – nejviditelnějším prvkem je pětilistý hlavní rotor, který nahradil předchozí čtyřlistý design. Tato úprava přinesla snížení vibrací, zlepšení komfortu cestujících či transportovaných osob a zvýšilo se rovněž užitečné zatížení stroje.
Pokročilý ve všech směrech
K tomu je nutné připočíst pokročilý digitální avionický systém Helionix, který poskytuje pilotům mimořádně intuitivní rozhraní, automatizované řízení letových režimů a výrazné zjednodušení ovládání v krizových situacích. Airbus Helicopters ostatně razí vizi označovanou jako „one pilot operation“ – tedy plnou provozuschopnost i s jediným pilotem bez kompromisů v oblasti bezpečnosti a celkových možností.
H145 je poháněn dvěma motory Safran Arriel 2E, každý o výkonu 894 koní, což umožňuje nejen vysokou cestovní rychlost, která se pohybuje až na hranici 250 kilometrů za hodinu, ale i možnost nasazení v náročných podmínkách. Výjimkou nejsou horské oblasti, stejně jako hustě osídlená místa nebo třeba lokality s extrémními teplotami. Vznik každého jednoho stroje je zároveň špičkovým příkladem modulární letecké výroby, která umožňuje přizpůsobit konfiguraci konkrétnímu provozovateli – od úprav určených pro zdravotníky, přes vojenské vybavení, až po VIP transport plný luxusu.
Využití napříč kontinenty
Jednou z hlavních deviz modelu H145 je jeho mimořádná všestrannost a současně i snadná přestavba mezi variantami – například mezi ambulantní konfigurací HEMS (Helicopter Emergency Medical Services), konfigurací pro policejní hlídky, ale také nastavením pro přepravu nákladu nebo pasažérů. Důležité je také zmínit, že stroj zvládne v základním nastavení přepravit až devět osob plus pilota, což samo o sobě otevírá dveře mnoha možnostem využití.
Největšími odběrateli jsou záchranné služby v Německu, Rakousku, Švýcarsku, ale stroje H145 využívá také americká armáda, která provozuje verzi UH-72 Lakota – modifikaci přizpůsobenou pro výcvik a lehké mise. V posledních letech roste i zájem v jihovýchodní Asii nebo na Blízkém východě, kde vrtulník H145 nachází využití u pobřežních hlídek či jako vrtulník pro přepravu zaměstnanců do těžko dostupných lokalit, typicky na ropné plošiny. Všechny tyto varianty spojuje vysoká míra využití, snadná údržba a nízké provozní náklady vzhledem ke kategorii vrtulníku.
Česká stopa
V českém prostředí byl do nedávna známější menší model H135, známý rovněž pod původním označením EC 135. Tento dvoumotorový lehký vrtulník se u nás využívá zejména u záchranářů či v leteckých složkách policie, k dispozici je ale také rovněž jako výcvikový prostředek pro piloty armády. Jeho spolehlivost, snadná ovladatelnost a jednoduchá údržba z něj ale udělaly především páteř české letecké záchranky a hádáme, že vrtulníky s označením Kryštof zná každý z vás.
H135 však s přibývajícími roky pomalu přechází do role vysloužilého veterána, zejména ve světle rozšiřujících se možností jeho nástupce. Právě H145 se totiž stává tou nejvhodnější alternativou, která může nabídnout vyšší nosnost, dolet i rychlost a celkově lepší vybavení pro zásahy v extrémních podmínkách. I proto už v roce 2023 zařadila Letecká služba Policie ČR do provozu první kusy H145 a dá se očekávat, že záchranná služba bude postupovat obdobně. Stroje policie jsou vybaveny pokročilou kamerovou technikou, systémem pro noční vidění a jsou díky tomu připraveny jak na pátrací akce, tak na zásahy při živelných pohromách. Navíc, ve spolupráci se složkami Integrovaného záchranného systému se H145 jeví jako klíčový hráč v oblasti tzv. multi-role misí – tedy operací, kde je vyžadována kombinace záchrany, přepravy a dohledu.
Vrtulníková budoucnost
Moderní vrtulníky jako H145 ukazují, že vrtulníková doprava zdaleka nekončí. Naopak – díky pokrokům v oblasti avioniky, aerodynamiky i hybridního pohonu se dá očekávat, že se vrtulníky stanou ještě dostupnějšími a efektivnějšími. Model H145 dnes stojí v čele této evoluce, nikoli však jako symbol luxusu nebo vojenské moci, ale jako efektivní pracovní nástroj nové generace, který propojuje vzdálená místa, zachraňuje životy a chrání bezpečnost obyvatel.
Zdroj: Airbus, AinOnline, Záchranná služba, Policie ČR
Video: Cvičný let vrtulníku H145