Auta jezdící na odpadky? Návrat do budoucnosti se konečně stává realitou
Hyundai se coby významný hráč na poli automobilového průmyslu nově zaměřuje na vytvoření komplexního vodíkového ekosystému v rámci svého závodu v americké Georgii. Zkouší v něm unikátní metodu přeměny zbytků jídla na bioplyn, který následně využívá k výrobě vodíku. Vodík zde slouží jako pohonná hmota pro nákladní vozy, které se využívají k vnitropodnikovým logistickým účelům. Tento přístup má potenciál nejen zvýšit energetickou nezávislost továrny, ale i významně přispět k udržitelnosti.
Hyundai v rámci strategie HTWO Grid představuje ambiciózní řešení, které zahrnuje všechny kroky nutné k efektivní výrobě, skladování a distribuci vodíku. Díky této komplexní infrastruktuře se hodlá Hyundai přeměnit na „vodíkovou společnost“, a to nejen v automobilovém průmyslu, ale také v dalších odvětvích, jako je železniční, letecká i námořní doprava.
„Vodíkový ekosystém zahrnuje všechny fáze od přepravy a skladování po efektivní využití vodíku,“ vysvětluje Jim Park, vedoucí divize komerčních vozů a vodíkového byznysu Hyundai v Severní Americe pro Bloomberg. Tento ekosystém může být postupně zaváděn po regionech, což umožní vytvoření menších výrobních uzlů pro vodík přímo na místě a zároveň sníží náklady na jeho přepravu.
Využití odpadu jako klíčového zdroje energie
Jedním z klíčových prvků této strategie je metoda anaerobního rozkladu, která přeměňuje organický odpad na bioplyn. Ten je dále upravován na biometan, z něhož se získává vodík. Tím Hyundai vytvořil efektivní proces, který kromě výroby ekologického paliva zároveň řeší otázku nakládání s odpadem. Energii tak nemusí zajišťovat jen obnovitelné zdroje, ale také zpracovaný odpad, čímž firma výrazně přispívá k oběhovému hospodářství.
Čtěte také: Když moderní technologie pomáhají. Jak může elektromobilita pomoci nám i světu?
Hyundai rovněž experimentuje s využitím plastů a nerecyklovatelných materiálů, jako jsou například kompozitní materiály nebo různým způsobem kontaminované plasty, které by jinak skončily na skládkách. Tento inovativní přístup umožňuje jejich přeměnu na vodík a minimalizuje tak jejich negativní dopad na životní prostředí.
V jádru se tak dá říct, že se pomaličku blížíme ke slavné scéně z filmu Návrat do budoucnosti, v níž doktor Emmet Brown využívá jako palivo do DeLoreanu slupku od banánu a nebo plechovku od piva. Jediným rozdílem samozřejmě je, že auta z blízké budoucnosti nejspíš nebudou cestovat časem...
Zdroj: Interesting Engineering, Bloomberg
Video, které jste mohli minout: Řidič autobusu v USA za jízdy zkolaboval. Tragédii zabránili pohotoví cestující, ukazuje video