Vylodění v Normandii předcházela série krycích manévrů. Spojenci Hitlera brilantně obelstili
Vylodění v Normandii bylo monstrózní akcí, která měla zvrátit vývoj války a ve finále srazit Hitlera na kolena. K úspěšné invazi však spojenecká vojska musela podniknout řadu krycích manévrů.
Zatímco krycí název Overlord, označující vylodění v Normandii a následnou invazi spojeneckých vojsk do kontinentální Evropy, je obecně dobře známý, operaci Fortitute řada lidí nezná, protože se o ní příliš nemluví ani v hodinách dějepisu.
Čtěte také: Nejtužší bitva o Británii: Den, kdy se Adolf Hitler vzdal plánu na vylodění v Anglii
Operace Fortitude
Fortitude bylo kódové jméno pro klamavou operaci spojeneckých sil mající za cíl přesvědčit Němce, že k invazi do Evropy sice dojde, ale jinde, než k ní nakonec skutečně došlo. Samotná operace byla rozdělena na dvě části: Fortitude North vypouštěla zprávy a indicie, že cílovou zemí invaze bude Norsko, odkud dojde k osvobozování Evropy ze severu. Fortitude South byla navržena tak, aby Němce přesvědčila, že hlavní spojenecká invaze do Francie bude vedena v oblasti Pas-de-Calais.
V tuto variantu mimo jiné věřil i Hitler, což spojencům nahrávalo a dělali, co mohli, aby ho v jeho přesvědčení utvrdili. V oblasti Pas-De-Calais, kde je kanál La Manche nejužší, by bylo vylodění logické, ovšem ne vše, co je logické, je ve válce strategicky výhodné. Francouzští partyzáni tak byli v oblasti aktivováni a zesilovali činnost, což u Hitlera podporovalo domněnku vylodění. Zároveň se Němcům dařilo zachycovat a rozšifrovávat zprávy, které opět budily dojem invaze v Calais.
„Největší nebezpečí na nás čeká na začátku akce. Abychom se udrželi na pobřeží, je bezpodmínečně nutné, aby německá vojska zůstala ve svých postaveních a hlídala jiný bod vylodění. Uvědomte si, že pokud nás zaženou zpět do moře, bude to stát spoustu životů!“ varoval své generály a plánovače vrchní velitel vylodění Dwight D. Eisenhower. Průzkumné letouny přilétaly se snímky nepravých tanků a letadel a úspěšný americký generál George S. Patton rozesílal depeše o organizaci důležitých porad, které měly být a byly nepřáteli zachyceny. Porady ve skutečnosti samozřejmě nikdy neproběhly, ale samotný generál na ně odjel, aby mohl být viděn a zpráva se mohla dostat díky německým špionům na patřičná místa. Později to Patton komentoval s upřímností sobě vlastní: „Někdy jsem si připadal jako idiot. Svolal jsem poradu, jelo se mnou pět pobočníků a pak jsme tam hráli tři hodiny sami karty!“
Plán Transportation spočíval v bombardování nádraží a dopravních tepen. V průběhu jeho realizace shodilo 8 000 britských bombardérů na seřazovací nádraží ve Francii a Belgii 42 000 tun bomb. Bombardéry se zaměřily i na výrobny benzínu a za úspěch lze považovat i zničení rozhlasové stanice válečného námořnictva v Chateau Terlinden u Brugg. Tím přišla německá zpravodajská služba o možnost odposlechu provozu rádiových zařízení, které by prozradilo bezprostřední útok.
Strach ze vzduchu a ukolíbání počasím
Generál Rommel, který se proslavil během svého tažení v severní Africe, předpověděl, že pokud se nepodaří zastavit spojence na plážích, ať už se vylodí kdekoliv, bude to začátek tragédie vedoucí k porážce Německa. Citelně vnímal narůstající převahu ve vzduchu. „Můj vůdce, pokud má být obrana úspěšná, potřebujeme podporu letectva. To je velmi slabé a spojeneckým silám nebude vzdorovat. Musíme Atlantický obranný val posílit v celé šíři!“ hlásil Rommel Hitlerovi a z varování je cítit nejistota.
Němci byli přesvědčení, že pro invazi jsou nutné alespoň 4 dny bezvětrného, klidného počasí, ale jejich meteorologové na začátku července 1944 tvrdili, že taková meteorologická situace v nejbližší době nenastane. Spojenci pěkné počasí skutečně potřebovali. Proto byla invaze z 5. dubna, kdy už vojáci byli zamčení na lodích, odložena o den. Nicméně Němci podle předpovědi svých meteorologů invazi v nejbližších dnech nečekali. Takže rozhodnutí akci spustit bylo tím nejlepším, které mohlo spojenecké velení učinit. Operace Overlord tak začala v místě a čase, kde a kdy ji Němci vůbec nečekali.
Zdroj: Imperial War Museum / National Museum of the United States Navy