V Číně staví největší hydroplán na světě. Má zvrátit rovnováhu v Tichomoří
Ještě nedávno byl čínský letecký průmysl zcela závislý na kopírování ruských a západních technologií. Pomalu ale jistě se však osamostatňuje, důkazem budiž nejnovější hydroplán TA-600.
V těchto dnes ve výrobním komplexu společnosti AVIC (Aviation Industry Corporation of China) ve městě Čcheng-tu dokončili příďovou sekci budoucího největšího obojživelného hydroplánu na světě, který nese označení TA-600 (či také AG-600). První vyrobená část stroje měří téměř 10 m, je složená z 5200 komponentů a zahrnuje i pilotní kabinu a přední podvozkovou šachtu. Výroba letounu probíhá v několika výrobních závodech po celé Číně, finální montážní linka se nachází u výrobce China Aviation Industry General Aircraft (CAIGA) ve městě Ču-chaj, což svědčí o náročnosti a rozsáhlosti celého projektu nového hydroplánu pro vojenské použití i civilní službu.
Nový obrovský hydroplán není žádnou kopií, ale zcela originální čínskou konstrukcí, což ukazuje, vedle mnoha dalších projektů, že tamní letecký průmysl už má schopnosti a kapacity na vysoké úrovni. Nicméně tradiční slabostí čínských konstruktérů jsou letecké motory. Při jejich projektování i stavbě se potýkají s vleklými problémy a není tomu jinak ani v případě TA-600. Proto prototyp a první letouny budou mít kopie ruských turbovrtulových motorů Ivčenko Al-20.
Stavba největšího obojživelného hydroplánu zapadá do čínských ambicí stát se minimálně tichomořskou námořní mocností, k čemuž země vedle námořnictva potřebuje i výkonné průzkumné a protiponorkové letouny. A TA-600 bude ideální platformou pro nejrůznější elektronické a průzkumné vybavení, která nabídne i velký dolet a vytrvalost. Ovšem počítá se také s tím, že nový letoun bude sloužit u námořních záchranných složek a také například jako hasičský vodní bombardér, jenž dokáže zasahovat v nepřístupných oblastech.
Čína už si "nepůjčuje", vymýšlí sama
TA-600 má jako vojenský stroj na co navazovat. Už od roku 1986 čínské letectvo využívá k průzkumným a monitorovacím letům obojživelný hydroplán Harbin SH-5. Stroj byl bezesporu inspirován ruskými hydroplány firmy Berjev, nicméně šlo také o původní čínský typ. Postaveno jich však bylo pouhých sedm kusů, jejich nástupce TA-600 by měl vzniknout v mnohem větších počtech. Vývojové práce na TA-600 začaly v konstrukční kanceláři státní společnosti AVIC v roce 2009, kdy bylo jasné, že staré SH-5 brzy doslouží. V původních plánech se TA-600 starému SH-5 dosti podobal, v průběhu času však došlo k mnoha změnám.
Svými rozměry bude TA-600 představovat největší létající obojživelný hydroplán na světě, rozpětí křídel bude činit 40 m a vzletová hmotnost dosáhne 53,5 tun. V minulosti sice vznikly větší hydroplány, jako je například legendární Hughes H-4 Hercules, nicméně v současné době na světě nelétá nic většího s hydrodynamickým trupem než připravovaný TA-600. Úctyhodný je i předpokládaný dolet 5000 km. Posádku bude tvořit kapitán, druhý pilot a palubní operátor plus obsluha systémů podle verze letounu, v dopravní úpravě pojme 50 cestujících. Ve verzi vodní bombardér bude posádka jen základní tříčlenná, přičemž stroj bude schopen svrhovat až 12 tun vodní masy. Podle původních plánů měl prototyp TA-600 poprvé vzlétnout už v minulém roce, ovšem letoun bude dokončen až letos a první let je nyní naplánován na začátek roku 2016.
DP