Logo Prima Zoom
  • Menu
  • Témata
  • Pořady
  • TV Program
  • Časopis
  • Sledujte prima+
  • Živě
  • Vyhledávání
  • Můj profil
    • Nastavení účtu
    • Odhlásit se
    • Máte již účet?
    • Jste tu poprvé?

Trendy:

Zrádci
UFO
Druhá světová válka
Záhady
Vetřelci dávnověku
  • Témata
    • Témata
    • Pořady
    • TV Program
    • Časopis
    • Sledujte prima+
  • Přihlášení
    • Můj profil
    • Odhlásit se
Sledujte nás
  • Cestování
    • Hrady a zámky
    • Hedvábná stezka
    • Příroda
  • Historie
    • Vikingové
    • Epidemie a pandemie
    • Starověký Egypt
  • Věda a technika
    • Koronavirus
    • Vesmír
    • Mars
  • Války
    • Studená válka
    • Válka ve Vietnamu
    • Válečné filmy a seriály
  • Druhá světová válka
    • Adolf Hitler
    • Atentát na Reinharda Heydricha
    • První světová válka
  • Výročí
    • Marie Terezie
    • Napoleon Bonaparte
    • Britská královská rodina
  • Záhady a konspirace
    • UFO a mimozemšťané
    • Utajené příběhy českých dějin
    • Alternativní historie
  • Zajímavosti
    • Filmy versus realita
    • Horory versus realita
    • Optické iluze a klamy
  • Prima+
  • CNN Prima NEWS
  • Prima FRESH
  • Prima LIVING
  • Prima Ženy
  • Prima LAJK
Sledujte nás
Prima Zoom logo

Trendy:

Zrádci
UFO
Druhá světová válka
Záhady
Vetřelci dávnověku
Promyšlená loupež v Louvru trvala jen 7 minut. Nádherný šperk s 1 354 diamanty ale pachatelé ztratili při útěku

Promyšlená loupež v Louvru trvala jen 7 minut. Nádherný šperk s 1 354 diamanty ale pachatelé ztratili při útěku

Vysvětlení: Proč ve vlacích nejsou bezpečnostní pásy, když je používáme v autě i v letadle

Vysvětlení: Proč ve vlacích nejsou bezpečnostní pásy, když je používáme v autě i v letadle

Nejzáhadnější UFO všech dob letělo rychlostí 6 400 km/h. Američané mají data z radarů i výpovědi svědků

Nejzáhadnější UFO všech dob letělo rychlostí 6 400 km/h. Američané mají data z radarů i výpovědi svědků

Obří Boeing smetl auto se dvěma lidmi a skončil v moři. Video zachycuje děsivé následky

Obří Boeing smetl auto se dvěma lidmi a skončil v moři. Video zachycuje děsivé následky

Popravil podnikatele v centru Prahy za bílého dne. Nájemný vrah Mangarov spravedlnosti nakonec unikl

Popravil podnikatele v centru Prahy za bílého dne. Nájemný vrah Mangarov spravedlnosti nakonec unikl

Britská Oblast 51: Malá vesnička přitahuje fanoušky UFO, mimozemšťané prý komunikují s místními

Britská Oblast 51: Malá vesnička přitahuje fanoušky UFO, mimozemšťané prý komunikují s místními

Slavný král prý měl 700 manželek a 300 konkubín. Poznejte skutečné fungování jeho harému

Slavný král prý měl 700 manželek a 300 konkubín. Poznejte skutečné fungování jeho harému

Prima Zoom ■ Války
Války
5. prosince 2014 06:00
redakce Prima Zoom
Mohlo by vás zajímat
Nejrychlejší had světa dožene i člověka. Podívejte se na jeho zabijácký sprint
Nejrychlejší had světa dožene i člověka. Podívejte se na jeho zabijácký sprint
Zemské jádro skrývá zcela nový svět. Nález pod povrchem je ohromující
Zemské jádro skrývá zcela nový svět. Nález pod povrchem je ohromující
Stalingrad byl hrobem Hitlerovy armády. Žukov vlákal statisíce nacistů do smrtící pasti
Stalingrad byl hrobem Hitlerovy armády. Žukov vlákal statisíce nacistů do smrtící pasti
Neandertálce nevyhubila válka s člověkem. Nový objev ukazuje na zkázonosné rozhodnutí
Neandertálce nevyhubila válka s člověkem. Nový objev ukazuje na zkázonosné rozhodnutí

Podivný německý stroj vzlétl kolmo vzhůru mnohem dřív než slavný harrier

Dornier 31 - Obrázek 1

Dornier 31 - Obrázek 1

  • Zavřít
Dornier 31 - Obrázek 1

Dornier 31 - Obrázek 1

Symbolem vertikálně startujících proudových letadel se stal bezesporu britský stroj BAe Harrier. Ještě před ním však v Německu vzniklo několik zajímavých letounů taktéž s kolmým startem a přistáním.

Seznam.cz banner

Koncem 50. let se velení teprve nedávno obnovené Luftwaffe začalo zabývat otázkou, jak udržet akceschopnost i v případě zničení vlastních letišť. Velké počty útočné letecké techniky států Varšavské smlouvy dávaly jistotu, že v případě konfliktu nepřítel zpoza železné opony nenechá letecké základny a jejich rozjezdové dráhy na pokoji. Luftwaffe tak hledala jiné možnosti, jak udržet své síly nedotčené. Jednak ke startům bojových letadel chtěla využít speciální úseky dálnic, ale uvažovat se začalo i strojích, které by žádné letiště nepotřebovaly.

Byly proto vypsány programy na svisle startující letouny odpovídající specifikacím NATO. Na jejich základě vznikl technologický demonstrátor bojového stroje EWR VJ-101 a firma Dornier dostala za úkol postavit transportní letoun. Konstrukční práce začaly už v roce 1959 a o tři roky později Dornier obdržel od spolkového výzbrojního úřadu objednávku na prototyp letounu v kategorii do 25 tun a se schopností přepravit 36 plně vyzbrojených vojáků, který dostal označení Do-31. Tak se zrodil první a dosud jediný proudový transportní letoun se schopností kolmého startu a přistání.

Dornier 31 Zajímavosti

Dornier 31

Do-31 na první pohled vypadal jako běžný transportní letoun, ovšem v každé gondole pod křídlem se ukrýval jeden Bristol Pegasus s otočnými tryskami na bocích. Zajímavé je, že pro stavbu Do-31 konstruktéři využili právě britský motor Bristol Pegasus vyvíjený pro tehdy projektovaný Hawker P.1127, což byl de facto prototyp pozdějšího harrieru. Na koncích křídel pak našly své místo další gondoly obsahující každá po čtyřech proudových zdvihových motorech Rolls Royce. Instalace pohonných i zdvihových jednotek na křídla umožnila vytvořit jednoduchý trup se záďovou sklopnou rampou využitelný čistě pro náklad.

Raz, dva, tři...

U Dornieru postavili celkem tři prototypy „třicetjedničky“. Ten s číslem E2 byl určen pouze pro pozemní pevnostní zkoušky, letové exempláře dostaly označení E1 a E3. Ovšem odstartovat kolmo vzhůru dokázal jen E3, byl totiž vybaven i zdvihovými motory Rolls Royce. E1 je neměl a sloužil toliko pro testy aerodynamiky a letových charakteristik při konvečním letu. E3 dostal ještě jednu malou vyrovnávací trysku na záď trupu pro jemné korekce pohybu při nízkých rychlostech a visení. Při dopředném letu byly zdvihové motory v gondolách na koncích křídel vypnuté, takže představovaly mrtvou zátěž. V případě potřeby se ale daly celé gondoly demontovat, což usnadňovalo výměnu opotřebených motorů.

E1 se poprvé vznesl do vzduchu v únoru 1967, E3 jej následoval o pár měsíců později, na podzim pak poprvé uskutečnil i kolmý vzlet na visení. Celý proces přechodu z kolmého startu do dopředného letu a naopak pak E3 absolvoval v prosinci 1967. K jeho hladkému průběhu napomáhal speciální řídící hybridní počítač Dornier Do-960. Sestava celkem deseti motorů a jednoduchá konstrukce dávala stroji do vínku výjimečné letové výkony, což E3 ostatně prokázal při letu na pařížský aerosalon v roce 1969. Během něj totiž ustavil hned pět světových rekordů v kategorii vertikálně startujících letadel.

Nicméně přestože byl celý projekt úspěšný a Do-31 naplnil původní požadavky zadání, skončil předčasně a letoun se do výzbroje nedostal. A to během letových zkoušek nedošlo ani k žádné havárii, což se o vývoji jiných vertikálně startujících letadel rozhodně nedá říct. Program Do-31 byl rozložen do několika fází, ovšem došlo jen na tu první a další práce byly na vládní příkaz zastaveny v roce 1970. E3 se do vzduchu dostal naposledy v květnu 1970 na letecké výstavě v Hannoveru.

Konec Do-31, ale i dalších německých projektů kolmo startujících letadel, jako byl EWR VJ-101 či VFW VAK-191B, měl více příčin. Jednak se vývojové práce prodražovaly, protože šlo o do té doby nevídané technologické výzvy. Především se však během 60. let změnily požadavky na letouny NATO. Masivní útok sil Varšavské smlouvy už nebyl aktuální, konveční a levnější stroje tedy postačovaly. Do-31 navíc oproti klasickým transportním letounům znevýhodňovaly zdvihové motory v koncových křídelních gondolách. Za letu totiž představovaly mrtvou zátěž na úkor nákladu.

Prototyp E3 absolvoval celkem 154 letů a ve vzduchu strávil 39 hodin, E1 nalétal dokonce 59 hodin během 101 letů. Je zajímavé, že na testech se podílel i americký NASA. Dokonce i slavný astronaut Neil Amstrong měl možnost si za knipl Do-31 E3 sednout a později jeho letové kvality velmi chválil. Dodnes se oba letové exempláře zachovaly a jsou v německých muzeích, jen osud E2 je neznámý. Není bez zajímavosti, že u Dornieru uvažovali i o civilní podobě letounu pro sto cestujících s označením Do-231. Ovšem tato myšlenka neopustila rýsovací prkna v projektové kanceláři.

DP

redakce Prima Zoom

redakce Prima Zoom

redakce magazínu Prima Zoom

Všechny články autora

Nenechte si ujít novinky Prima Zoom!

Zanechte nám svůj e-mail a 1x týdně vás upozorníme na to nejnovější a nejlepší z našeho webu.

Newsletter

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů

background
Sdílejte článek
Štítky Německo NASA NATO Varšavská smlouva Luftwaffe prototyp Hannover Bristol Železná opona gondola

Návrhy pro vás

Víte, proč se na Den díkůvzdání jí zrovna krocan? Historie
5

Víte, proč se na Den díkůvzdání jí zrovna krocan?

24. listopadu 2022 13:40
Smrt Freddieho Mercuryho: Hudební ikona nahrávala až do konce života a odmítala léky Zajímavosti

Smrt Freddieho Mercuryho: Hudební ikona nahrávala až do konce života a odmítala léky

24. listopadu 2022 09:32
Jeskyňář se chytil do přírodní pasti. V extrémně úzké jeskyni prožil noční můru klaustrofobiků Zajímavosti
5

Jeskyňář se chytil do přírodní pasti. V extrémně úzké jeskyni prožil noční můru klaustrofobiků

24. listopadu 2022 06:00
Psi mají k člověku geneticky blíž, než se myslelo. Od zbytku zvířat je odlišuje jedinečná schopnost Příroda
6

Psi mají k člověku geneticky blíž, než se myslelo. Od zbytku zvířat je odlišuje jedinečná schopnost

23. listopadu 2022 18:20
5 nejdelších zásahů odstřelovačů: Žebříček rekordů změnil zásah na Ukrajině Války
6

5 nejdelších zásahů odstřelovačů: Žebříček rekordů změnil zásah na Ukrajině

23. listopadu 2022 06:00
Slavný král dítě získal korunu již jako batole. Záhadná smrt byla vyřešena po 500 letech Historie
5

Slavný král dítě získal korunu již jako batole. Záhadná smrt byla vyřešena po 500 letech

22. listopadu 2022 15:00
Nález unikátního Thorova kladiva a dvou zvláštních mečů zaskočil vědce. K čemu sloužily? Zajímavosti
7

Nález unikátního Thorova kladiva a dvou zvláštních mečů zaskočil vědce. K čemu sloužily?

13. listopadu 2022 06:00
NASA úspěšně otestovala vlastní létající talíř. Pokoří s ním Mars i Venuši Vesmír

NASA úspěšně otestovala vlastní létající talíř. Pokoří s ním Mars i Venuši

14. listopadu 2022 15:29

Populární filmy na Prima Zoom

Les barev

Les barev

Přírodopisný / Dokumentární
Vlny pod hladinou

Vlny pod hladinou

Přírodopisný / Dokumentární
Obyčejné dějiny ničení

Obyčejné dějiny ničení

Válečný / Dokumentární / Historický / Kulturní a společenský
Hitlerův Hollywood

Hitlerův Hollywood

Historický / Kulturní a společenský / Dokumentární
Tannheimské údolí: Alpský klenot

Tannheimské údolí: Alpský klenot

Dokumentární / Přírodopisný
Pravidla paviání tlupy

Pravidla paviání tlupy

Přírodopisný / Dokumentární
Síla keltských žen

Síla keltských žen

Historický / Vědecký / Dokumentární
Pravda o vetřelcích

Pravda o vetřelcích

Dokumentární / Přírodopisný
Hitlerův svatý poklad

Hitlerův svatý poklad

Dokumentární / Historický / Válečný / Záhady a tajemství
Pastevcův bestiář

Pastevcův bestiář

Přírodopisný / Dokumentární / Kulturní a společenský
Království ledních medvědů

Království ledních medvědů

Dokumentární / Přírodopisný
Dobývání Titanu

Dobývání Titanu

Dokumentární / Technologický / Vědecký / Vesmír

prima-cnn-news

Exkluzivní výzkum: Podpora Ukrajiny? Češi jsou pro humanitární pomoc, jinde shoda nepanuje Fatální srážka kamionů na D2: Jeden člověk zemřel. Dálnice u Brna stojí Další úspěch Ukrajinců na Krymu. Dron zničil moderní a drahý ruský systém, ukazuje video

prima-zeny

Farmář Kotek s rodinou nadchl první diváky: Skvělý projekt plný emocí a opravdovosti Mia vraždila ihned po kulatém stolu. Daniela zrádkyni podpořila, avšak nevědomky Další zrádce odhalen: Báru prozradila unavená tvář, pomohla i ďábelská Mia

prima-zoom

Proč ve vlacích nejsou bezpečnostní pásy? Promyšlená loupež v Louvru trvala jen 7 minut. Nádherný šperk s 1 354 diamanty ale pachatelé ztratili při útěku Nejzáhadnější UFO všech dob letělo rychlostí 6 400 km/h. Američané mají data z radarů i výpovědi svědků

prima-fresh

Vrstvený banánový dort – sladká odměna plná banánů, rozinek a medu Zdeněk Pohlreich servíruje dvojitou porci novinek: nová kuchařka Super jednoduše – Těstoviny a vlastní YouTube kanál. Vaječný mini sendvič – jednohubka z vajec vařených natvrdo

prima-cool

10 nejděsivějších hororů všech dob Zaklínač vrazil do srdcí fanoušků další dýku. Představení oblíbené postavy připomíná fantasy parodii Další ikonická lokace z Harryho Pottera odhalena. Takhle bude vypadat nová Příčná ulice

playboy

Co vás čeká v magazínu Playboy červenec – srpen 2025? Playboy v Česku pokračuje. Letní vydání s Lyndah Célin Broda potvrzuje sílu značky Věční dramatici a mistři výmluv: Pět znamení emocionálních analfabetů

lajk

Martyho frky: Táta kvůli mému humoru málem přišel o práci, vypráví kontroverzní Řezník Rapper Vercetti vyfasoval na Slovensku 5 let vězení, pak bude ze země vyhoštěn Nový objev Kazmy? Blondýnka se s ním vodí za ruce a fotí se na místě jako Rosecká

prima-living

Podzim vyzývá ke změně interiéru. Pohodlí domova navodí retro i skandinávský styl Ráj na zemi existuje. Vila, v níž žily hvězdy i spoluzakladatel Googlu, je k mání Trnky, jeřabiny, mišpule i dřínky zesládnou, až když zmrznou

Populární témata

Jak zhubnout Nejlepší filmy 2024 Nejlepší horory TV program Změna času Partie Počasí Kdy budou volby ZOO Nové začátky Auto – katalog 7 pádů Honzy Dědka Volby 2025 Svařené víno Tatarák podle Pohlreicha Aloe vera Pěstování lichořeřišnice Výpočet ascendentu Tvarohové knedlíky Nejlepší palačinky Švestkový koláč

O FTV Prima Management Volná místa Press Reklama Castingy a výzvy HbbTV Kontakty Podmínky užívání Zpracování osobních údajů Cookies Nápověda Vlastník FTV Prima spol. s r.o. Redakce Nahlásit chybu Nastavení soukromí
App Store Google Play
© FTV Prima spol. s r.o.