Obří ruské letadlo vzlétne i ze sněhu. Kolem jeho poslední havárie panují neshody
Letoun s typicky proskleným nosem, v němž má své místo navigátor, patří už od 70. let mezi hlavní tahouny letecké nákladní dopravy.
Il-76 představila Iljušinova konstrukční kancelář už v roce 1967, poprvé ale čtyřmotorový proudový hornoplošník vzlétl v roce 1971. Hlavním zákazníkem byla sovětská armáda, pro kterou měl stroj zajistit potřebnou kapacitu k transportu lidí a těžké techniky mezi odlehlými částmi sovětského impéria, zejména na Sibiři a v Arktidě.
Přečtěte si také: Putin přišel o unikátní letadlo za 7 miliard korun. Ruská flotila dostala další těžký zásah
Schopnost těžkého Iljušinu startovat a přistávat i na zkrácených a nezpevněných plochách včetně sněhu a obejít se díky sklopné nákladové plošině bez pozemního vybavení v plné míře využívá také civilní sektor mnoha zemí světa. Argentina například využívá upravený IL-76 TD se zesíleným křídlem a podvozkem, výkonnějšími motory D-30KP a prodlouženým doletem k zásobování své nejjižnější stálé základy na Antarktidě Belgrano II.
Klíčový stroj ruské armády
Ruská armáda měla v roce 2021 k dispozici 112 letadel Il-76 různých verzí. Stroje jsou schopné přepravovat náklad vážící až 50 tun nebo 140 vojáků, resp. 125 výsadkářů, případně mohou přepravovat kolem 110 zraněných vojáků doprovázených zdravotnickým personálem.
Specifickou verzí je Il-78 (v kódu NATO Midas), který se od roku 1984 používá jako vzdušný tanker. Nejnovějšími úpravami pak vznikla verze Iljušin Il-76MD-90A (používá se také označení Il-476), kterých ruská armáda do roku 2022 dostala celkem 14. Letoun unese 52 tun nákladu a v případě speciální vnitřní úpravy na dvou palubách až 225 vojáků.
Především pro ruské letectvo má klíčový význam modifikace Iljušinu pojmenovaná Berijev A-50 (v kódu NATO Mainstay) určená pro včasnou výstrahu a řízení, na níž spolupracovala konstrukční kancelář G. M. Berijeva. Letoun má prodloužený trup, zařízení pro tankování paliva za letu a radiolokátor Šmel schopný sledovat současně desítky cílů na vzdálenost až 250 km. O jeden z těchto strojů Rusko přišlo 14. ledna 2024, když ho poblíž Ruskem okupované ukrajinské Kyrilivky sestřelili Ukrajinci.
Mohlo by vás také zajímat: U hranic s Ukrajinou se zřítilo ruské dopravní letadlo. Na palubě měli být váleční zajatci
Další úder přišel 24. ledna, kdy se jeden z transportních Il-76 zřídil v Belgorodské oblasti hraničící s Ukrajinou. Podle Ruských zdrojů letoun převážel 67 ukrajinských válečných zajatců určených k výměně, ukrajinské zdroje naopak tvrdily, že na palubě byly rakety S-300.
Zdroj: Military Today, BBC