Nový český bezpilotní dron CANTAS bude umět přistávat na korbě tatrovky
Bezpilotní letouny jsou fenoménem posledních let a vznikají i v Česku. Jeden velmi zajímavý měl nedávno premiéru, jmenuje se CANTAS a bude toho umět hodně, včetně vertikálního startu a přistání.
Československo vždy patřilo mezi země, kde vznikaly zbraně a vojenské systémy patřící ke světové špičce. Československo patřilo dlouhá desetiletí i k největším vývozcům zbrojní produkce. V dnešní globalizované době už Česko nemůže sázet na kvantitu levné vojenské produkce, ale naopak na vysoce sofistikované systémy, které zaujmou svými výkony i originální koncepcí.
Takovým je i nový český bezpilotní letoun nesoucí pojmenování CANTAS. Na jeho vzniku má zásluhu společnost Excalibur International spadající pod průmyslový holding Czechoslovak Group. CANTAS se poprvé se na veřejnosti představil před pár týdny na zbrojním veletrhu Indodefence 2016 a v současnosti se podrobuje náročným letovým i operačním zkouškám. Stroj je čistě českou záležitostí, tedy nejen konstrukčně, ale například také pohonné jednotky, datalinková komunikace a systém autopilota mají český původ.
Inteligentní dron s autonomními schopnostmi
CANTAS je zatím projektován ve třech verzích, které jsou určeny pro různé mise. CANTAS může nést variabilní vybavení a podnikat tak operace průzkumné, hlídkové či záchranné, může fungovat např. jako retranslační, monitorovací nebo rušicí prostředek, ale i jako nosič detekčních systémů a senzorů atd. Všechny verze letounu CANTAS je možné ovládat dálkově, dokážou však operovat i v autonomním režimu. V prvním případě má pilot-operátor k dispozici pozemní řídící stanici (GCS) a může let stroje ovládat v reálném čase podle aktuální situace. Stanice dokáže dokonce vysílat data a řídicí pokyny několika bezpilotním letounům a současně je i přijímat. Obraz i veškerá data z avioniky letounu, ze senzorů, průzkumných systémů a kamer se přenášejí do kontrolního střediska na bázi UHF-VHF technologie, a to v reálném čase. Dosah komunikačního systému v přímé viditelnosti přesahuje vzdálenost 100 km.
Autonomní letový režim umožňuje předem naprogramovat letovou trasu stroje, ten pak letí sám bez vnějších zásahů a provádí dané úkony. Systém dálkového přenosu dat však operátorům dává možnost měnit během mise naprogramovanou trasu i charakter letu podle aktuální potřeby nebo ihned přepnout stroj do manuálního režimu a ujmout se jeho řízení. Základem řízení letounu je inteligentní autopilot páté generace, který představuje celou sestavu prvků, jež jsou snadno vyměnitelné. Nechybí GPS modul, ale i gyroskopy, výškoměry a další avionické přístroje. Vlastní ovládání aerodynamických ploch letounu má na starosti soustava servomotorů napojených na elektronické řídicí jednotky. U verze s vertikálním startem a přistáním je součástí autopilota i stabilizační systém pro režim visení, který byl vyvinut speciálně pro tuto platformu.
Tři provedení pro různé mise
Konstruktéři CANTASu zvolili koncepci trupu s oddělitelným příďovým kontejnerem, do kterého se instalují různé systémy a snímače včetně optoelektronických hlavic, senzorových sestav a jiného speciálních vybavení do váhy 10 kg. Příďový kontejner může fungovat jako přepravní box, klimatizovaná nebo chladicí schránka, jako platforma pro umístění termovizních sledovacích aparatur, monitorovacích systémů kamerových nebo senzorových (včetně například snímačů chemických, radiačních či explozivních látek), ale také jako telekomunikační zařízení pro přenos radiových signálů.
Bezpilotní letoun CANTAS je navržen ve třech provedeních označených jako A (Advanced), E (Endurance) a S (Speed).
CANTAS - nový český válečný dron - animace
CANTAS A
Verze A je mezi drony unikátní stroj, protože dokáže nejen létat jako konvenční letoun, ale je schopen i vertikálně startovat a přistávat a také viset ve vzduchu podobně jako vrtulník (souhrnně se tyto vlastnosti označují jako VTOL). CANTAS A má maximální vzletovou hmotnost 75 kg, na délku měří 2,5 m a rozpětí křídla přesahuje 3 m. Příďový oddělitelný kontejner umožňuje instalaci vybavení a elektronických systémů do váhy 10 kg. Pohonná soustava se skládá ze dvou elektromotorů MVVS E100 napojených na dvě vrtule umístěné na odtokové hraně křídla a jednoho proudového motoru TJ40-G1 vyrobeného strojírnou PBS ve Velké Bíteši, který je umístěn v trupu letounu. Celá sestava tří motorů umožňuje „áčku“ nejen vertikální start a přistání, ale i visení ve vzduchu při nulové rychlosti. Verze A tak nepotřebuje žádné další vybavení, jako jsou katapulty nebo záchytné přistávací systémy či přistávací padáky.
Díky proudovému motoru dokáže „áčko“ vyvinout na dron vysokou rychlost činící až 380 km/h. Pro klasický let však můžou sloužit i elektromotory s vrtulemi. CANTAS A má v „proudovém“ i „elektrickém“ módu výdrž až 40 minut letu, což je plně dostačující pro operace v dosahu pozemní řídicí stanice. „Áčko“ je primárně určeno pro operace, při kterých je rozhodující rychlost. Stroj tedy vysokou rychlostí přiletí do zájmové oblasti, kde provede průzkum, a v reálném čase odešle data a obraz na velitelství nebo do centra záchranných operací. V „elektrickém režimu“ je ideálním řešením pro skryté monitorovací mise, například při hlídání hranic. Další možnosti pro sledování, průzkum a detekci nabízí režim visení. Díky vertikálnímu startu i přistání může navíc CANTAS A přistávat a startovat téměř kdekoliv, třeba i přímo na korbě nákladní tatrovky.
CANTAS E
Podobné využití jako verze A má i CANTAS E. Ovšem „éčko“ je na rozdíl od „áčka“ určeno pro dlouhodobě trvající operace při nižších rychlostech. Letoun je vybaven dvojící elektrických pohonných jednotek MVVS E100 a jedním spalovacím motorem MVVS 58 IRS. Tato kombinace umožňuje nepřetržitý let po dobu až 18 hodin a zároveň umožňuje velmi tichý chod důležitý při pozorovacích a průzkumných letech. I přes absenci proudového motoru je „éčko“ schopné vertikálního startu a přistání včetně režimu visení (patří tedy také do kategorie VTOL).
CANTAS E má maximální vzletovou hmotnost 65 kg, na délku měří 2,4 m a rozpětí křídla je 5 m. Od křídla verze A se rozpětí a tvar křídla verze E konstrukčně odlišuje, aby se svými charakteristikami více podobalo nosným plochám kluzáků kvůli dosažení delší výdrže ve vzduchu. Naopak maximální rychlost je oproti „áčku“ nižší, a to 160 km/h, což také odpovídá charakteru nasazení verze E.
CANTAS S
Třetí verze CANTASu je vybavena pouze proudovým motorem TJ40-G1 a jde o klasický bezpilotní letoun bez charakteristik VTOL. Ke startu stroj tedy potřebuje katapultovací zařízení a přistává pomocí padákového systému. Může být vybaven i zatahovacím podvozkem. „Esko“ je nejrychlejší z CANTASů, přičemž dokáže letět rychlostí až 460 km/h. Do odpojitelného příďového kontejneru je opět možné zabudovat různá průzkumná, sledovací či detekční zařízení a aparatury včetně senzorových hlavic se snímači a kamerami. Možnou alternativou oddělitelného kontejneru je instalace bojové nálože s naváděcím systémem, letoun se tímto promění v řízenou protizemní střelu. CANTAS S může díky svým letovým charakteristikám skvěle sloužit také jako velmi rychlý vzdušný terč pro nácvik leteckých bojových situací nebo výcvik pozemní protiletecké obrany.
CANTAS S má maximální vzletovou hmotnost 63 kg a je ze všech tří verzí s délkou 2,4 m a rozpětím 2,8 m nejmenší. Jak již bylo řečeno, může létat rychlostí až 460 km/h, dolet činí 150 km a vytrvalost 40 minut, zajímavý je i udávaný dostup 3 km.
Text: DP