Japonsko má nový obrněný transportér. Číně se to líbit nebude
Japonská výzbrojní, technologická a logistická agentura před nedávnem oznámila, že Japonsko má hotový prototyp nového osmikolového obrněného transportéru.
Zbrojní průmysl země vycházejícího slunce se v posledních letech činí. Staví letadlové lodě, pracuje na pokročilém bojovém letounu kategorie stealth, vyrábí nové velké transportní letouny, protiponorková hlídková letadla, vlastní špičkové tanky atd.
Teď k tomu přibude i nový kolový obrněný transportér. Ten byl představen před pár dny a je výsledkem programu Wheeled Armoured Vehicle (Improved). Prototyp podle zadání japonského ministerstva obrany postavila společnost Komatsu, přičemž dosavadní vývoj přišel japonské daňové poplatníky v přepočtu na 41 milionu dolarů. Zkoušky nového stroje mají prý trvat až do roku 2019.
Spory v Jihočínském moři
Nový obrněný transportér se znakem náprav 8x8, jehož označení zatím nebylo oznámeno, nahradí v Japonských silách sebeobrany vozidla Type 96, která byla do služby zavedena v roce 1996. I tyto obrněnce vyrobila firmy Komatsu, celkem jich vzniklo 365. Nový transportér bude sloužit k chráněnému transportu japonských pěších jednotek v náročném terénu ostrovů a pobřežních vod ve východní Asii, především v Jihočínském moři. Právě to je oblast, kde rostoucí čínská zájmová ofenzíva naráží na nároky mnoha zemí regionu. Typickým příkladem je současný spor o Spratlyovy ostrovy, kde Čína v posledních měsících vybudovala vojenská zařízení a leteckou základnu, a to přes to, že je za své teritorium považuje několik jejích sousedů.
Čína si dělá nároky například i na ostrovy Sendaku, které patří Japonsku, což samozřejmě nezůstává bez odezvy. Japonsko zbrojí a dokonce změnilo i ústavu, která od druhé světové války zakazovala japonské armádě vést ofenzivní operace a nasazovat vojáky do zahraničních operací. To se nyní mění a japonskému asertivnímu jednání vůči Číně má napomoci i nový obrněný transportér, který bude sloužit k taktickému přesunu pozemních jednotek i námořní pěchoty a vylepší schopnosti armády při výsadkových a obojživelných operacích.
Nová konstrukce a modularita nade vše
Nový transportér bude odolnější než dosavadní Type 96, a to nejen proti střelným zbraním, ale také minám a nástražným výbušným zařízením. To zajistí nové materiály použité při výrobě pancéřované korby i přídavných bloků balistické ochrany a také podlahy a podvozku vozidla. Celý transportér je konstruován modulárně, bude tedy možná průběžná modernizace pouhou výměnou bloků elektroniky nebo konstrukčních celků.
Koncept transportéru odpovídá nejnovějším trendům v této oblasti a podobá se špičkovým strojům současnosti, jako je například finská Patria či americký Stryker. Ovšem na rozdíl od nich i od staršího japonského Type 96 má nový transportér motor umístěný vpravo uprostřed korby za řidičem, podobně jako tomu bylo u československých transportérů OT-64. Plánuje se, že nové vozidlo bude sloužit v několika verzích, první prototyp, který představuje základní obrněný transportér, váží kolem 20 tun, na délku má 8,4 m, na šířku 2,5 m a na výšku 2,9 m. Není to tedy žádný drobeček. Do nitra korby se vměstná 8členný výsadek plus řidič, velitel a operátor dálkově řízené zbraňové stanice. Velitel sedí vpředu vlevo, řidič pak vpředu vpravo. Vzadu je pak kabina pro devět vojáků, včetně zbraňového operátora. K nástupu slouží zadní sklopná rampa, která je ještě opatřena nouzovými dveřmi, na střeše je pak devět průlezů s poklopy.
K pohonu bude sloužit naftový motor o objemu 10,8 l a výkonu 373 kW, nejspíše z produkce firmy Mitsubishi, samozřejmostí bude automatická převodovka, která snižuje pracovní zatížení řidiče. Pohonný systém umožní vozidlu rozjet se až na rychlost přes 100 km/h. Co se týče výzbroje, tak ta bude záviset na preferencích japonské armády, jistotou je, že půjde o různé bojové věže a stanice s dálkovým ovládáním opatřené kanony ráže 30 či 40 mm, dále pak těžkými i lehkými kulomety, granátomety a řízenými protitankovými střelami.
Text: DP