11. března 2024 07:00

Před vzkříšením mamutů dostanete šanci ochutnat mamutí maso. Jeho výroba trvala jen pár týdnů

Vědci jsou údajně blízko k tomu, aby vzkřísili mamuty. Masové koule z jejich svalů si ale dáte už co nevidět.

Společnost Colossal Biosciences je blízko k tomu, aby přivedla zpět k životu mamuty. Ano, vyhynulí předkové slonů, kteří se po naší planetě procházeli naposledy přibližně před 4 tisíci lety, jsou podle vyjádření společnosti blíže ke svému návratu, než kdykoliv předtím. Klíčem mají být kmenové buňky slonů, konkrétně jejich indukovaná pluripotentní část, kterou lze následně přeprogramovat tak, aby mohly dát vzniknout jakémukoliv typu buněk v těle. Vědci tak mohou začít s úpravami a testy pozměněných genů, aniž by museli odebírat tkáň ze živých zvířat, což je zásadní průlom a možnost buňky šlechtit tak dlouho, dokud nevytvoří mamuta.

K tématu: Unikátní objev zmrzlého mláděte mamuta vědce zaskočil. Tělo je dokonale zachovalé

Než se tak stane – a podle vyjádření Colossal Biosciences bychom už nemuseli čekat příliš dlouho – mohou se však zájemci o vyhynulé chobotnatce zabývat něčím jiným. Něčím, co stojí v podstatě na opačném spektru dosavadních snah vědců přivést mamuty zpět. Ačkoliv tu stále nejsou, australská společnost Vow chce v dohledné době nabídnout možnost, jak si na mamutech pochutnat. Čtete správně, chystají se masové koule vytvořené z mamutího masa, které vznikne kultivací svaloviny v laboratoři.

Mamutí maso na dosah

Biologičtí inženýři z Vow se už úspěšně pokusili mamutí maso vypěstovat, jen se s ním zatím nepodělili s veřejností. Dosáhli toho tak, že vzali dostupnou DNA sekvenci mamuta, konkrétně proteinu myoglobinu, který je obsažen v mase a dává mu chuť, s tím, že chybějící místa vyplnili sloní DNA. Vše následně spojili s kmenovými buňkami ovce, nechali vše replikovat až do stavu, kdy měli k dispozici 20 miliard buněk ovlivněných mamutí a sloní DNA, a nechali postupně růst svalovinu. „Bylo to neuvěřitelně jednoduché a rychlé. Podařilo se nám to za několik týdnů,“ uvedl profesor Ernst Wolvetang z Australského institutu bioinženýrství při Queenslandské univerzitě listu The Guardian.

Zajímavé je, že původně se chtěla společnost Vow pokusit o výrobu masa z vyhynulého ptáka dodo, neexistuje však DNA, kterou by šlo použít jako v případě mamutů. Důvod, proč prozatím maso nenabídli veřejnosti, spočívá zejména v neotestované reakci našich žaludků. Tento druh masa člověk nejedl několik tisíc let, během kterých ale probíhaly drobné evoluční kroky a není vyloučeno, že naše tělo bude mít s mamutím masem problém. Vow se chce nicméně pokusit všechny případné nedostatky odladit a učinit maso zcela kompatibilní s naším zažíváním.

Zdroj: The Guardian, Live Science, Vow