4. prosince 2023 06:00

Kolika let se dožívali dinosauři? Vědci konečně vyčetli odpověď z jejich kostí

Zjistit, kolika let se který druh dinosaura mohl dožívat, není nic jednoduchého. Obzvlášť když uvážíme, že valná většina těch, jejichž fosilizované kosti lidé objevili, zemřela ještě v době, kdy rostli…

Otázky týkající dožití a růstu dinosaurů vědce trápí už delší dobu a po mnoho desítek let o tom mohli jen teoretizovat. Byli tito pravěcí ještěři jako krokodýli, kteří rostou velice pomalu, ale zato po celý život? Anebo dosáhli dané velikosti a do konce života už vypadali stejně?

Později vědcům nové technologie a objevy pomohly pochopit, že dinosauři jako krokodýli skutečně nebyli – odborníci o tom našli důkazy hned u několika druhů dinosaurů. Jejich růst se v momentě, kdy dosáhli jisté velikosti, prostě zastavil – tak jako je tomu u většiny zvířat včetně člověka. Jenže zjistit, kolika let se mohli dožívat? To je daleko komplikovanější otázka.

Rostli rychle, umírali rychle

Díky moderním přístrojům a způsobům analýzy vědci zvládají odhady, alespoň do jisté míry. Pomáhají jim k tomu informace, které shromažďují z fosilizovaných kostí. Růstové spurty i období, kdy ještěři naopak rostli pomaleji, po sobě totiž zachovávají stopy, jež vědci umějí přečíst podobně jako třeba letokruhy stromů. Digitálnímu magazínu Curious to vysvětlil profesor Paul Barrett z londýnského Muzea přírodní historie.

A co díky tomu vědci zjistili? Zaprvé dinosauři, jejichž ostatky nacházíme, málokdy patří mezi ty zcela dorostlé. Zemřeli zkrátka před tím, než dosáhli plné velikosti; nejčastěji hlady a žízní anebo se stali obětí nehody či predátora.

Zadruhé (a to je k zodpovězení otázky, kolika let se dinosauři mohli dožívat, asi nejzásadnější) tito ještěři vůbec nerostli pomalu, jak se odborníci po dlouhá desetiletí domnívali. Naopak – zvětšovali se až překvapivě rychle. I těm největším sauropodům, jako je třeba víc než dvacet metrů dlouhý Brachiosaurus, podle Barretta trvalo dospět jen asi 30 let.

Rychlý „ptačí“ metabolismus

Vědci se proto domnívají, že dinosauři nakonec nebyli zdaleka tak dlouhověcí, jak si donedávna mysleli. Malé druhy dinosaurů, které dosáhly plné výšky v cca 5 letech, žily ještě další tři nebo čtyři roky. A ti největší ještěři možná jen výjimečně „oslavili“ padesátku.

Mohlo by vás zajímat: Převratná teorie o vyhynutí dinosaurů. Smrtící úder zasadil praještěrům dosud opomíjený faktor

Důvodem k těmto domněnkám je to, co víme o dinosauřím metabolismu. Ten byl totiž podobný rychlejšímu metabolismu současných ptáků, kteří se z dinosaurů vyvinuli, než tomu, jenž známe třeba od dlouhověkých želv anebo od jiných druhů plazů. A proto dinosauři umírali poměrně brzy po tom, co dorostli do plné výšky.

Zdroj: Australian Museum, CURIOUS, Science Focus, American Museum of Natural History