Namer – nejsilnější a nejodolnější obrněný transportér světa. Dnes na Prima ZOOM
Pro mnohé odborníky jsou nejlepšími tanky na světě izraelské stroje rodiny Merkava. Ty jsou poměrně dobře známé, což se ovšem nedá říct o obrněném transportéru Namer. Přitom je tento obrněnec z merkavy přímo odvozen.
Izraelská armáda (IDF) má ve své výzbroji mnoho originálních a světově unikátních zbraní a systémů. Není divu, často totiž musí čelit specifickým hrozbám i nevypočitatelným útočníkům a operovat v ne zrovna běžných podmínkách. Nejodolnější zbraně uvidíte v dokumentu Vojenská technika dnes ve 20.00 na Prima ZOOM.
Člověk na prvním místě
Největší devízou a hodnotou izraelských ozbrojených sil jsou ale vojáci, a to nejen z hlediska ceny výcviku a výzbroje. Jednoduše Izrael si nemůže dovolit plýtvat lidskými zdroji, proto armáda klade prioritní důraz na ochranu vojáků. Pozemní síly tak z velké části tvoří mechanizované jednotky vybavené silně odolnými obrněnci.
Z tanků udělali obrněné transportéry
Výkladní skříní izraelské armády jsou v tomto směru tanky Merkava, přesněji nejnovější provedení Merkava Mk.4. Ale tanky jsou bez podpory pěchoty velmi zranitelné. Proto armáda už několik let nakupuje těžké obrněné transportéry Namer, které konstrukčně z merkavy vycházejí. Nápad postavit obrněný transportér na bázi tanku ale není nový, a to ani v Izraeli. Už v 80. letech se ve specifických blízkovýchodních podmínkách ukázalo, že běžné obrněné transportéry jako americký M113 nebo sovětský BVP1/2 nemají dostatečnou odolnost. Proto v Izraeli přišli s provizorním řešením a vznikly tak obrněné transportéry Nagmachon či Nakpadon na podvozku tanku Centurion nebo Achzarit postavený na základě ukořistěných sovětských tanků T-54/55. Těžké obrněné transportéry se osvědčily, i když jsou náročnější na logistiku a jejich provoz je mnohem dražší.
Už od 90. let se v IDF uvažovalo o náhradě typů Nagmachon, Nakpadon a Achzarit, ale stavba nových tanků Merkava měla prioritu. Až válečné operace po přelomu tisíciletí a vyřazování nejstarších tanků Merkava z výzbroje izraelské armády vedly k myšlence stavby těžkého obrněného transportéru právě na bázi merkavy. Především velké ztráty letitých M113 v Gaze v roce 2004 byly alarmující. Inženýři tak velmi rychle připravili koncept pojmenovaný Namera (v hebrejštině samice leoparda), pro který využili jako základ tank Merkava Mk1. Ke zkouškám prototyp předali v roce 2005, ten se převedl i na veletrhu Eurosatory ve stejném roce a uvažovalo se i o exportu sériového provedení.
Zrodil se leopard
Nakonec se ale izraelská armáda vzdala plánu přestavět vyřazené merkavy prvních variant na obrněné transportéry a projekt Namera vyšuměl do prázdna. Místo toho požadovala transportér na podvozku nejnovější Merkavy Mk. 4, a to především kvůli unifikaci výzbroje. Tak se zrodil Namer (hebrejsky leopard), a jeho první sériové kusy byly zařazeny do výzbroje u IDF v roce 2008. Všechny stroje Namer pocházejí z novovýroby, a protože má stále prioritu produkce tanků Merkava Mk. 4, počítají se dodané namery zatím jen na desítky kusů. Nicméně i tak představují nejvyspělejší a nejodolnější obrněné transportéry na světě.
Co se týče odolnosti, ta je dokonce v některých směrech lepší než u Merkavy Mk. 4. Důvod je jednoduchý, transportér Namer postrádá bojovou věž s tankovým kanonem, ušetřená hmotnost tak byla využita k zesílení pancéřování některých částí stroje, jako například podlahy. Ostatně odolnost nameru prověřilo třeba ostré nasazení během operace Protective Edge v roce 2014. Tehdy izraelské obrněnce utrpěly několik zásahů projektily RPG i řízených protitankových střel Kornet ruské provenience bez vážnějších poškození nebo zranění posádek.
Merkava a Namer
Přestavba merkavy do podoby nameru nebyla tak náročná, jak by se mohlo zdát. Merkava má totiž mezi tanky unikátní koncepci – motor je umístěn v přední části korby a do vnitřních prostor se vedle posádky vměstná i pěší výsadek. Ten k výstupu i nástupu do tanku využívá uzavíratelný vchod v zádi korby tanku. Pro účely obrněného transportéru tak nebylo nutné nijak zásadně měnit uspořádání podvozku, korby ani vybavení, jen zmizela bojová věž. Namer má zadní vstup se sklopnou rampou oproti merkavě rozšířený a jeho interiér pojme větší počet členů pěšího výsadku, konkrétně 10 plně vyzbrojených vojáků. Posádku tvoří velitel, řidič a operátor dálkově ovládané zbraňové stanice, tuto funkci mají často na starosti ženy. Místo výsadku namer může převážet dva ležící pacienty s lékařským doprovodem a potřebným vybavením.
Dosud vyrobené namery jsou vybaveny izraelským systémem aktivní ochrany typu hard kill pojmenovaným Iron First. Jde o systém, který aktivně likviduje přilétající projektily RPG nebo řízené protipancéřové střely pomocí brokové munice. Elektronické snímače v korbě transportéru detekují přilétající hrozbu a systém pak v jejím směru vystřelí soustředěné pole kovových částic, které střelu nebo RPG projektil zničí. Nejnovější namery však už dostávají pokročilejší systém aktivní ochrany známý jako Trophy, taktéž izraelské provenience, který se používá i na tancích Merkava. Namer je samozřejmě vybaven i filtroventilací, ochranou proti chemickým, biologickým a radioaktivním látkám a klimatizací.
Výkonný a silně vyzbrojený transportér
Co se týče výzbroje, tak ta je obsažena v dálkově řízené zbraňové stanici na střeše transportéru. Většinou jde o těžký kulomet M2 ráže 12,7 mm nebo granátomet ráže 40 mm, v korbě je pak zabudovaný malý obranný minomet ráže 60 mm. Velitel má k dispozici vedle svého poklopu zalafetovaný lehký kulomet ráže 7,62 mm ovládaný ručně. Namer dostal do vínku stejný systém řízení a velení i vedení palby, jako má Merkava Mk. 4.
K pohonu nameru slouží vzduchem chlazený dvanáctiválcový diesel Continental o výkonu 1200 koní, který pochází z Merkavy Mk. 3, postupně ale dojde k jeho nahrazení motory používanými v tancích Merkava Mk. 4. Namer se i přes svou hmotnost kolem 50 tun dokáže rozjet na rychlost 60 km/h, takže bez problémů udrží krok s merkavami, což je pro operační nasazení klíčové. Vedle namerů v provedení obrněný transportér disponuje izraelská armáda i několika kusy vyprošťovacích vozidel, pojízdných dílen, obrněných ambulancí. Namer dokonce existuje v podobě bojového vozidla pěchoty s kanonem ráže 30 mm a řízenými protitankovými střelami Spike.
Izraelská armáda původně plánovala výrobu 386 namerů. Ovšem preference produkce tanků Merkava i rozpočtové škrty znamenají, že v současnosti je ve výzbroji jen několik desítek kusů, ale konečné počty ještě nejsou definitivně určeny. Nicméně je nezbytné zcela nahradit obstarožní transportéry M113 a také postupně i typy Nagmachon, Nakpadon a Achzarit, takže namerů bude určitě i nadále přibývat.
Nejodolnější zbraně uvidíte v dokumentu Vojenská technika dnes ve 20.00 na Prima ZOOM.
Text: DP