4. prosince 2024 16:05
Adam Vala

Podívejte se na létající tank Sovětského svazu. Revoluční nápad dopadl velmi špatně

Pokud jde o vzájemné zabíjení, lidé v historii prokázali značnou vynalézavost a představivost. Konvenční způsoby boje mnohdy na krátko střídaly způsoby značně nekonvenční, což ale bylo z druhé strany pochopitelné, když chtěly válčící strany zaskočit nepřítele a přijít s něčím novým. Mnohokrát se o to pokusil i Sovětský svaz, jedna z epizod vývoje vojenské techniky je ale zvláště úsměvná. Během druhé světové války se totiž sovětská armáda rozhodla, že naučí létat tanky.

Je rozhodně férové uvést, že Sovětský svaz nezkoušel vytvořit konkurenci pro tradiční bojové letouny. Hnací motor snahy opatřit tanky křídly vycházel z nesnadného transportu mnohatunových bojových kolosů na bojiště. Jak patrně sami dobře víte, tanky jsou relativně pomalé, takže když by měly ke kontaktu s nepřítelem jet celou cestu „po svých“, mohlo by to trvat opravdu dlouho. Proto se tanky převážely po železnici nebo na nákladních vozidlech, jenže takové konvoje jsou pro změnu velmi snadno napadnutelné a dochází při nich ke ztrátám, aniž by tanky vůbec vystřelily.

Létající tanky

Sovětští konstruktéři se proto zabývali otázkou, zda by nebylo možné dopravovat na frontovou linii tanky letecky, s čímž se chvíli skutečně experimentovalo. Tanky T-27 byly připevňovány ke spodní části trupu bombardérů, jenže riziko poškození letounu nebo přistávacích ploch bylo příliš vysoké. Dalším řešením bylo shazovat tanky do vody nebo z malé výšky s tím, že by posádka seskočila na padácích a po dopadu se urychleně přesunula do kabiny tanku. Ani to ale neslavilo velký úspěch. Proto ke slovu přišel projekt Antonov A-40 KT alias Krylja Tanka.

Konstruktér Oleg Antonov se do příprav vzdušné přepravy tanků pustil v roce 1941, aby mohl o rok později létající tanky nabídnout partyzánským jednotkám. Postupně vznikl stroj, který kombinoval lehký tank T-60 s konstrukcí letadla, konkrétně dvouplošníku s dřevěným rámem potaženým plátnem. Aby se stroj dostal do vzduchu, počítalo se s tím, že jej bude vléci těžký bombardér Tupolev TB-3, nakonec se však ukázalo, že je celá sestava tank-letadlo příliš těžká. Ačkoliv tank při startu pomáhal k rozjezdu vlastním motorem, výkon bombardéru nebyl dostatečný, a tak se konstruktéři rozhodli zapojit jiný bombardér, Petljakov Pe-8. Problém ale byl ten, že jich bylo vyrobeno pouhých 79 kusů, takže by jich pro jakoukoliv větší operaci s létajícími tanky nebylo dostatek.

Čtěte také: Totální destrukce nejlepšího ruského tanku: Po obří explozi z něj zbyly jen ohořelé trosky

Jediným pilotem, který dokázal s tankovým kluzákem letět a přistát, tak zůstal Sergej Anochin, jenž sestavu testoval. Velmi záhy se totiž ukázalo, že tudy vývoj nevede a Sovětský svaz od létajících tanků upustil.

Zdroj: Unreal Aircraft, BBC, The Untold Past - YouTube

Video, které jste mohli minout: Záběry masivní exploze. Demolici obávaného ruského tanku umožnila fatální chyba okupanta

Adam Vala