Český Titanic: Zkáza lodi SS Eastland zůstala bez trestu, čtvrtinu obětí tvořili Češi
Uprostřed léta 1915 se americké Chicago stalo svědkem katastrofy obřích rozměrů. V sobotu 24. července už o půl osmé ráno se kvůli nestabilitě převrátila loď SS Eastland jen několik okamžiků poté, kdy se odpoutala od mola. Zahynulo tehdy 844 lidí z nichž 220 bylo Čechů. Pracovali ve společnosti Western Electric, která se rozhodla své zaměstnance již popáté poctít velkým výletem na piknik u Michiganského jezera. Plavba se však proměnila v „druhý Titanic“, ačkoliv o katastrofě ví dnes už jen málokdo.
Tragický příběh se v Chicagském přístavu začal psát už o půl sedmé ráno. V tu chvíli první zaměstnanci Western Electric začali nastupovat do pětice připravených lodí, z nichž SS Eastland byla tou největší. Počasí výletu zprvu vůbec nepřálo, bylo po dešti, foukal vítr, a tak se mnoho lidí schovalo uvnitř lodí, byť mnoho zůstávalo na palubě snad s nadějí, že vysvitne slunce a počasí začne konečně zase připomínat léto.
Čtěte také: Zkázu Titanicu neměl způsobit jen ledovec. Populární teorie detailně popisuje utajený požár
Rychlá zkáza
Po necelých 40 minutách byla už většina cestujících na lodích, začínala hrát hudba a vše se připravovalo na odplutí přes Michiganské jezero do města Michigan City v Indianě. Lidé na parníku Eastland se přesunuli k zábradlí směřujícímu k přístavu a v tu chvíli se loď poprvé vychýlila na pravobok. Posádka zareagovala napuštěním vody do balastních nádrží, aby loď vyrovnala, což se na krátkou chvíli podařilo. Záhy se však Eastland naklonil znovu, tentokrát na levobok. Během dvou minut byl náklon už přibližně 25stupňový a do podpalubí začala proudit voda.
V tu chvíli byl už osud lodi a bezmála 900 lidských životů zpečetěn. Tři minuty před půl osmou už náklon lodi dosáhl kritických 45 stupňů, lidé začali padat z horní paluby, v podpalubí panoval chaos a mnoho z cestujících se ocitlo v bezvýchodné situaci. Někteří byli rozdrceni padajícím nábytkem, další se snažili dostat po schodech z podpalubí, ale stoupající voda byla rychlejší a odřízla jim cestu. Zbylí lidé byli vtaženi pod hladinu i kvůli vodou nasáklému oblečení, a to vše ze vzdálenosti pouhých desítek metrů sledovali v němém šoku lidé z pevniny.
Podívejte se na trailer k filmu, který o tragédii vznikl v roce 2019:
Viník? Neexistuje
Po neštěstí následovalo několik oficiálních vyšetřování, při kterých se zjistilo, že loď měla podobné problémy už dříve. Konkrétně v roce 1906, kdy měla rovněž nabrat vodu během transportu ovoce, pro který byl SS Eastland původně určen. Později byl ale přestavěn na výletní loď, k čemuž se ale nehodil konstrukčně.
Parník měl příliš vysoké těžiště kvůli svému úzkému trupu a vysokému kýlu, takže stabilitu měly zajišťovat zmiňované balastní nádrže. Jenže v osudný den, aniž to posádka tušila, zřejmě nefungovaly správně. Loď tak zradila nejen technika, ale i kombinace lidské nevědomosti, přetížení a systém, který upřednostnil normy před zdravým rozumem.
Právě splnění všech podmínek plavby ochránilo majitele lodi u soudu před odpovědností, takže oficiálně nemá katastrofa žádného viníka. Je nicméně absurdním paradoxem, že k tragédii přispěla i opatření zavedená po zkáze Titanicu, který se potopil o tři roky dříve (15. dubna 1912). Šlo konkrétně o splnění požadavku na větší množství záchranných člunů, i ty však v osudný den přispěly k celkové nestabilitě lodi a jejímu převrhnutí.
Osudy většiny obětí zůstávají neznámé
Parník SS Eastland byl vyzvednu 14. srpna 1915, o dva roky později byl prodán americkému námořnictvu, které ho přestavělo na dělový člun. Do bojů první světové války se však už nezapojil, a tak do roku 1945 sloužil jako výcviková loď.
Mohlo by vás také zajímat: Český Titanic. Při katastrofě SS Eastland zahynuly stovky Čechů, zemřel každý třetí pasažér
Tragédie se do širšího povědomí dostala až v roce 2019, kdy vznikl dokumentární film Eastland: Chicago's Deadliest Day, přesto je osud stovek obětí Eastlandu stále spíše neznámý. A to i navzdory tomu, že při katastrofě zahynulo více cestujících nežli na Titanicu. Jeho potopení sice přineslo celkově více obětí, velkou část z nich ale tvořila posádka lodi.
Zdroj: Britannica, Eastland Disaster Historical Society
Video, které jste mohli minout: Trosečník přežil 60 hodin v potopené lodi. Okamžik jeho záchrany vám vžene slzy do očí