OBRAZEM: Nejzajímavější železnice světa
Koleje jsou už od 19. století nástrojem poznání, kolonizace i pokroku. Projeďte se po nejzajímavějších železnicích světa.
Někomu přijde exotické, když v centru Ostravy jeho tramvajový spoj přejíždí koleje vlakové vlečky mezi halami průmyslových komplexů. Nic to ale není proti Novému Zélandu, kde trať mezi městy Napier a Gisborne křižuje dráhu místního letiště. Strojvedoucí tak před tím, než do kritického úseku vjedou, musejí dostat souhlas od řídicí věže gisbornského letového provozu.
Po drsných železnicích světa se také můžete vydat v dokumentu Extrémní železnice s Chrisem Tarrantem každou neděli ve 21.00 na Prima ZOOM.
Pokud se dostanete do thajského města Maeklong, nezapomeňte si zajít na místní trh. Odehrává se totiž přímo na železniční trati. Součástí každodenního rytmu je tak pravidelné skládání vyložené zeleniny nebo ryb z kolejiště do bezpečí stánků stojících na jeho kraji.
Jestliže si budete chtít vyzkoušet nejdelší železnici na světě, musíte si vyhradit opravdu hodně času. Transsibiřská magistrála, spojující Moskvu a Dálný Východ, má ve své nejdůležitější části do Vladivostoku 9288 kilometrů a na její projetí potřebujete šest dní. Transsibiřská magistrála se začala plánovat v roce 1891 a ještě dnes se s jejím rozvojem neskončilo: uvažuje se, že by mohla být prodloužena až do Vídně.
Mezi nejfotogeničtější trati světa patří i švýcarský most Landwasserviadukt. Je 65 metrů vysoký, 136 metrů dlouhý a ústí přímo do navazujícího tunelu. Byl postaven v letech 1901 až 1902 a je jedním ze symbolů švýcarských železnic: je na něm totiž vidět, v jak složitých podmínkách museli obyvatelé země helvétského kříže budovat spojení mezi jednotlivými regiony své země.
V Asii si můžete prohlédnout také úsek „krvavé“ trati spojující thajský Bagkok a barmský Rangún. V rámci upevňování své pozice v Barmě ji nechali postavit Japonci v průběhu druhé světové vlky a její stavba byla námětem známého filmu Most přes řeku Kwai. Odhaduje se, že stavební práce vykonávalo z donucení na 180 tisíc Asijců a 60 tisíc válečných zajatců z řad spojenců, přičemž až 90 tisíc místních a 16 tisíc spojenců práci nepřežilo. Už po skončení války ale byly koleje – postavené mnohdy ve velmi náročných podmínkách – ve špatném stavu a pro turisty je dnes k dispozici jen část trati u thajské metropole.
V argentinské provincii Salta se můžete projet Vlakem do oblak. Tak se přezdívá trati ze severozápadu země k hranici s Chile. Je to třetí nejvýše položená železnice světa (4220 m. n. m.), a i když původně měla velký dopravní význam, dnes vozí převážně turisty a používá historické vozy. Název získala díky tomu, že cestující mohou v některých úsecích pozorovat mraky okolo mostů či krajinných prvků v sousedství trati. Vlak na své 217 kilometrů dlouhé cestě překonává 29 mostů, 21 tunelů, 13 viaduktů, 2 kolejové smyčky a tři úvrati.
V Česku se železnice těší velké popularitě a najdete tu celou řadu nadšenců i řadu tratí, kde vám České dráhy i soukromí dopravci poskytnou zajímavou vyhlídku a zážitky. Ve všech ročních obdobích se můžete projet například speciálními vlaky Jindřichohradecké místní dráhy, která provozuje spojení z Jindřichova Hradce do Obrataně a do Nové Bystřice. Svezou vás parní i jiné historické lokomotivy s dobovými vozy a jako bonus se můžete kochat jihočeskou přírodou.