23. dubna 2023 06:00

Na planetě Ceres stojí záhadná pyramida. Její původ může vést k objevu života

Na povrchu planetky Ceres stojí tajemný objekt, který se nápadně podobá pyramidě. O složení planetky nám může říct mnoho zajímavých věcí.

Nenápadná trpasličí planeta Ceres, obíhající v pásu asteroidů mezi Marsem a Jupiterem, patří k nejzáhadnějším objektům naší Sluneční soustavy. Podle mínění vědců by mohla obsahovat vodu, a tím pádem i zahrnovat určité formy života. Tento dojem nastal díky něčemu, co objevila sonda Dawn v roce 2015.

Práce zvenčí

Zprvu to vypadalo jak hrbolek, když ale sonda začala klesat níž, ukázalo se, že útvar není kopec. Ve skutečnosti se jedná o oválnou pyramidu s hladkými strmými stěnami. Její svahy navíc tvoří záhadný světélkující materiál. Podle arizonských vědců vznikla Pyramida Ahuna Mons, jak byla pojmenována, před několika miliony lety pravděpodobně kryovulkanickou cestou.

Kryovulkanismus je sopečná činnost, při níž na povrch vyráží chladný viskózní materiál bohatý na vodu. Pyramida přitom nese minimální stopy po erozi, její stěny jsou hladké a nepoškozené. Kapalina, která útvar vytvořila, obsahovala pravděpodobně uhličitan sodný, protože jakmile se odpařila, zanechala za sebou solnou krustu. Aby se ledová krusta natavila natolik, aby k činnosti došlo, musí být těleso uvnitř rozžhavené. Co k rozžhavení vedlo, nám ukazují krátery Cerealia Facula a Vinalia Faculae, jež se v určitých místech lesknou.

Čtěte také: Zapomeňte na Mars. Odborník radí lidstvu kolonizovat trpasličí planetu Ceres do 15 let

Krátery zřejmě vytvořil pád meteoritu, díky němuž zároveň vyvřela krusta z nádrže solanky. Ta se skrývá hluboko v nitru planetky Ceres. Může být zhruba 40 km hluboká a stovky kilometrů široká a pravděpodobně tvoří velkou část podzemního světa planetky. Zároveň pád meteoritu vytvořil dlouhověký rezervoár, do něhož solanka prosakuje na povrch.

Zdroj: Daily Mail