ZOOMujeme kolem světa: Srí Lanka – ostrov s největší koncentrací slonů na světě
Srí Lanka, tedy v minulém čase Cejlon, je znám jako ostrov čaje. Jenže patří i slonům.
Sloni a vládci
Slon je naprosto logickým symbolem síly a jako takový je reprezentantem vládce. Kam by to země dopracovala, kdyby si každý zemědělec mohl vydržovat slona. Cejlonští vládci měli své sloní oblíbence a v dobách nejdůležitějších svátků se v jejich doprovodu ukázali poddaným. Fred Kurt a Marrion E. Garai v knize The Srí Lankan Elephan in the Captivity tvrdí, že je tomu už 3500 let co se v indické Kerale začali používat sloni jako jízdní zvířata a už tehdy byli považováni za symbol moci a postavení. Je to logické, neboť jen muž majetný si mohl najmout někoho, kdo mu bude slony obstarávat a zaplatit za denní krmnou dávku, která, přiznejme, není zrovna malá. V roce 1588 král Kandy, což bylo ve své době hlavní město ostrovního království, demonstroval Portugalcům svou sílu pomocí 2200 slonů. V roce 1964 oficiální zdroje udávaly 736 slonů žijících v zajetí. V roce 1975 počty klesly na 670 jedinců a v roce 1997 šlo o 214 jedinců, kteří byli v chovu u 150 majitelů.
Slon indický Zdroj: Thinkstock
Slon: kat, škůdce i miláček
"Král pasuje slony do úlohy katů, kteří proklnou těla oběti svými kly. Pak odtrhají části oběti, úd po údu, a následně nešťastníka roztrhají na kusy. Kly jsou okovány trojhrannými bodci," píše Robert Knox v knize An Historican relation of the Island Ceylon in the East India, jež vyšla v Londýně roku 1681. Dokonce ještě v hlášení asijského velvyslance z roku 1830 je popsána poprava pomocí slona: "Trestanec je přivázán ke kůlu a slon jej přebíháním usmrtí". Představa, že jste zemědělcem a slon se svým apetýtem, který vyžaduje 150–200 kg potravy denně, menší část úrody sklidí a větší rozdupe, vede k jiné animozitě ve vztahu zemědělec (který se tak tak uživí) a slon. Kromě drahých kamenů, čaje a například produktů ajurvédské medicíny vyváží Srí Lanka i skořici používanou do zimních svařáků. Sloni jsou na Srí Lance natolik „běžnými“ zvířaty, že mají i své útulky (o nichž ještě bude řeč), a právě proto jsou čas od času zvířaty problémovými. Mnozí z chobotnatců prostě ignorují hranice národního parku a vydají se na obchůzku do okolní, lidmi obydlené krajiny. Udává se, že na Srí Lance je zabito ročně kolem stovky slonů, přičemž v pozadí může stát i neutuchající touha po slonovině, byť kly má jen malé procento tamních slonů.
Slon indický Zdroj: Thinkstock
Důvodem má být minerální „nedostatečnost“ zdejšího podloží. Základní rovnice, z níž vzejde „napnelismus“ mezi lidmi a slony, je jednoduchá: ostrov o rozloze 65 000 kilometrů čtverečných je místem s největší populací slonů a zároveň se stále se zvyšující populací lidí. Z velkého množství slonů pramení i velká genetická variabilita, což je pro tato zvířata z hlediska odolnosti nespornou výhodou. Autoři odborného článku Current Status of Asian Elephants in Sri Lanka uvádějí, že za zabití slona, jenž je podle zdejších zákonů chráněným tvorem, hrozí pokuta 150 000 – 500 000 rupií, což je zhruba 1400–4500 amerických dolarů, nebo 2–5 let vězení, popřípadě obojí.
Sloní útulky, jako je například ten v Pinnawale, slouží jako turistická atrakce. Můžete si zde slona okoupat, projet se na něm, dokonce i napojit mlékem – samozřejmě (krom focení) vše za příslušný obolus. Bohužel i tady se staly tragické události, při nichž došlo k usmrcení slonů, důkazem budiž Sunday Times z 24. června 2012, který přinesl zprávu o utýrání slůněte přímo zaměstnanci útulku. Nicméně tito tlustokožci jsou natolik velkým turistickým tahákem, že snaha o jejich zachování ať už v rámci útulků, nebo divokých populací v národních parcích roste. Přece jen sloni spolu s čajem jsou asi největším lákadlem, za který jsou turisté ochotni zaplatit.
Měl Buddha kly?
Faktem je, že na jednu stranu se stal slon vykonavatelem poprav, na druhou nosil na zádech zlatou schránku, v níž je ukryta nejcennější cejlonská relikvie – Buddhův zub. Běžně je schránka ukryta v útrobách Chrámu Buddhova zubu, nejznámější a zároveň nejsvětější náboženské stavbě ostrova, která stála tamilským separatistům za to, aby na ni udělali atentát. Ve schránce zub ukryt skutečně je, ovšem nikoliv Buddhův, nýbrž sloní, tedy kus opracované slonoviny. Relikvie je z pochopitelných důvodů před zraky věřících skryta, nicméně v knize Ivory and the elephant in art, in archeology, and in science (Slonovina a sloni v umění, v archeologii a ve vědě) z roku 1916 se jasně píše: „What purports to be a tooth of Buddha is to be seen here at the present day, although irrelevant unbeliever insist that is tooth, which is 3 in. long is in reality a shaped piece of ivory.“ Jedná se tedy o 3 palce dlouhý kus klu, což je přeměněný horní řezák!
Pokud se vydáte na Srí Lanku, slonům, ať už živým, vyřezávaným ze dřeva či kamene, se nevyhnete. Hrají roli v mýtech a koneckonců i čaj označený kresbou slona je považován za kvalitní, neb právě na ten by měl dohlížet stát.
Text: Topi Pigula