Rychlobruslařský dres je stejně drahý jako kosmický skafandr
Vývoj nejnovějšího rychlobruslařského dresu už stál několik milionů dolarů – má to být zcela nejaerodynamičtější věc, jaká kdy na zemi vznikla.
Rychlobruslení je úžasný sport: divák se může z pohodlí domova při popíjení nějakého ledově namraženého drinku dívat, jak zpocení sportovci makají na stejně zmrzlém ledu a při rychlosti osobního auta padají v zatáčkách. Jenže aby rekordmani dosáhli toho opravdu nejlepšího výkonu, k tomu už dnes nestačí jen svaly – chce to i čáry, tedy technologii.
Aby vznikl nový rychlobruslařský dres, spojily síly dvě firmy, do nichž by to nikdo neřekl: výrobce sportovního vybavení Under Armour a zbrojní gigant Lockheed Martin. Společně vyvíjejí dres s názvem Mach 39, který má posunout nejen hranice sportovních výkonů.
Plně otestovaný kosmický skafandr NASA stojí 12 000 000 dolarů – v přepočtu asi čtvrt miliardy korun. Neboli jako 1000 nových škodovek… Firmy pracují v extrémním utajení, zatím nebyla zveřejněna žádná fotografie tohoto dresu. Ale podle prvních zpráv by měl vypadat dost všedně – na první pohled ho od těch ostatních nic neodlišuje. Je černý a elastický: to důležité však vidět není. Podle reportáže deníku Washington Post na jeho vzniku pracuje v extrémních bezpečnostních podmínkách asi třicet špičkových vědců – v přísně hlídané laboratoři.
Pětistovka mužů – královská disciplína v rychlobruslení:
Rychlobruslaři dnes dosahují rychlosti přes 60 kilometrů v hodině, stejně jako automobil ve městě. Přitom musí zatáčet, vyhýbat se jiným závodníkům, a to vše pohání jen a pouze vlastními svaly. Každá setinka zrychlení navíc pro ně znamená obrovskou výhodu. A tak vstoupil do hry Lockheed Martin, který má s výzkumem materiálů velké zkušenosti – a ještě pak nově vzniklou technologii dokáže prodat armádě.
Jak to vypadá a jak to funguje?
Během výzkumu testovali vědci přes 100 druhů materiálů ve 250 kombinacích. Přitom přišli na několik zajímavostí, které jim výrazně pomohly. Například museli přehodnotit základní předpoklad, že čím hladší materiál, tím je „rychlejší“. Vypadá to sice logicky, ale takhle snadné to bohužel není. Ukázalo se totiž, že hrubější látky často fungovaly při testech ve větrném tunelu i na ledu mnohem lépe. Jak to? Podle viceprezidenta Urban Amour Kevina Haleye je to tím, že záleží nejen na rychlosti proudění vzduchu, ale především na tom, kam a jak proudí.
Záleží doslova na každém knoflíku nebo nitce. Experti proto přišli s pěti velkými změnami, které dělají Mach 39 tím nejrychlejším dresem světa.