10 vteřin a 26 000 tun kovu je z moře venku. Jak je to možné?
Uvnitř mocných strojů 4 - plošina
Likvidace ropné plošiny je technicky extrémně složitá záležitost. Zvládne to jen největší stavební loď na světě.
Ropné společnosti vydělávají stovky milionů dolarů, jenže i ony se snaží šetřit na nákladech. Potopení plošiny by totiž stálo zhruba čtvrtinu toho, co její odtažení.
Plošina Brent Spar se měla v roce 1995 stát první konstrukcí tohoto typu, jenž skončí na dně Severního moře. Avšak to by se mohlo stát precedentem, takže hnutí Greenpeace rozpoutalo masivní kampaň, k níž se přidalo obrovské množství lidí na několika kontinentech. Odmítali mimo jiné čerpat benzín na čerpacích stanicích Shell, což mělo dopad na zisky společnosti.
Brent Spar Zdroj: Getty Images
Thilo Bode, ředitel Greenpeace International, v roce 1995 prohlásil: „Jeden Brent Spar je asi jako 6 000 osobních aut a desítky tun zbytků ropy a toxických látek. Povolili by vám tohle jako soukromému občanovi hodit do moře?“
Silný tlak aktivistů tehdy naštěstí zvítězil, byť se později ukázalo, že Greenpeace uváděla i nepravdivé údaje. Ukázalo se totiž, že na plošině zůstalo oproti společností zveřejněným informacím jen zanedbatelné množství kontaminantů. Jak vypadá takové zvednutí plošiny, které v případě plošiny Brent Delta v roce 2017 zabralo pouhopouhých 10 vteřin, můžete sledovat i v dokumentu Uvnitř mocných strojů již 24. 11. ve 13:45 na Prima ZOOM.