Strojvedoucí zřejmě přijdou o práci. Poděkování posílejte do Brna
Na Mendelově univerzitě řeší, jak řídit lokomotivu pomocí kamery.
Na brněnské Mendelově univerzitě vyvíjejí systém, jak řídit vlak pouze pomocí kamery a obrazu, který snímá. V budoucnu by mohl umožnit řízení vlaku bez pomoci strojvedoucího, řekl dnes ČTK Jiří Rybička z Provozně ekonomické fakulty.
Laboratoř, v níž se mohou studenti oboru automatizace řízení věnovat svým pokusům a výzkumům, vznikla na univerzitě před rokem ve spolupráci s Klubem modelářů železnice Brno. "Oni hledali prostory a my jsme potřebovali laboratoř, podporoval to i děkan. Proto vzniklo kolejiště, které se dále rozšiřuje, abychom na něm mohli simulovat různé podmínky železnice v krajině," vysvětlil Rybička.
Výzkum loni rozjel doktorand Marcel Vytečka. Do modelu motorového vozu namontoval malou kameru, s jejíž pomocí chce rozpoznávat značky podél trati. "Software záznam z kamery vyhodnocuje a podle toho řídí vlak," vysvětlil Rybička. Tato technologie podle něj zatím nikde nefunguje. "Jsme na dobré cestě a věřím, že to může mít v budoucnu význam nejen pro modelovou, ale i velkou železnici," míní Rybička.
Zpočátku to může být pomocník strojvedoucího, který může přehlédnout značku či překážku na trati. "Zatím se snažíme rozpoznávat jednoduché značky. Je to obtížný problém, protože kamera je malá a má nízké rozlišení," poznamenal Rybička. Ví o jiných vědcích, kteří řeší obdobný problém s rozpoznáváním silničních značek. "S těmi spolupracujeme, vždyť se vyvíjí auto, která má jezdit bez řidiče," poznamenal Rybička.
Vytečkovi už se však podařil pokrok, kdy kamera značku rozpozná, vydá povel do počítače a ten může zpětně ovládat lokomotivu pomocí první verze softwaru. "Nyní řešíme problémy na přenosové trase, která je bezdrátová," řekl Rybička.
Spolupráci s výzkumníky na velké železnici zatím odborníci z univerzity nenavázali. "Ale pokud se nám podaří dosáhnout dobrých výsledků, mohlo by to pro ně být zajímavé. Technologie jdou tak dopředu, že jednou bude možné ovládat více vlaků z jednoho dispečerského stanoviště," myslí si Rybička. Už dnes jezdí v některých městech vlaky metra bez strojvůdce, ty však fungují na jiném principu než na snímání obrazu.
Další plány nastínil Vytečka. "Za rok až dva bychom chtěli navázat spolupráci s některým z dopravců a chtěli bychom získat data z reálné tratě. Věřím, že to půjde, protože nejde o žádná strategická data," doplnil Vytečka.
ČTK