Ruská armáda zavádí do výzbroje nové tanky, které neumějí střílet
Rudý tank už jede!
Ve výbavě mnoha armád i civilních záchranných složek se nacházejí nejrůznější stroje a zařízení, které využívají jako základ tankové podvozky. Ruská armáda jeden takový speciální tank právě zavádí do svého arzenálu.
Pokud dojde k nějaké havárii, katastrofě nebo prostě jen požáru, přijdou ke slovu hasičské záchranné sbory. Vedle civilních hasičů existují ale i hasiči vojenští, kteří jsou součástí snad každé armády světa. Ti se ovšem daleko více než jejich civilní kolegové setkávají při svých zásazích s výbušninami, municí a nebezpečnými látkami. Proto mívají i poněkud odlišnou techniku. Především jde o tzv. hasičské tanky, u nás je to například poměrně známý typ SPOT-55 na podvozku tanku T-55.
Ruská armáda za posledních 25 let rozhodně netrpěla přebytkem finančních prostředků, což se neprojevilo jen na úrovni výzbroje a jejího technického stavu. Problémy se objevily i v logistice a uložení munice, což mělo za následek množství mimořádných událostí, výbuchů a požárů v muničních skladech. Při takovýchto událostech je běžná hasičská technika v koncích. Proto ruská armáda v současné době zavádí do výzbroje nový hasičský tank s označením SPM (neboli Specialnaja Požarnaja Mašina).
Příkaz k zavedení nového hasičského tanku do výzbroje přišel přímo od ministra obrany v dubnu letošního roku. To svědčí o urgentní potřebě tohoto druhu techniky. Nicméně SPM začal vznikat už dříve, a to v roce 2012, kdy jeho vývoj dostal za úkol Omský závod dopravního strojírenství patřící do korporace Uralvagonzavod. Názvy firem můžou mást, tyto obchodní značky vznikly už za dob Sovětského svazu a umně zakrývaly fakt, že už tehdy šlo o jedny z nejdůležitějších zbrojovek v zemi. Uralvagonzavod je dokonce hlavní dodavatel tankové a obrněné techniky pro současnou ruskou armádu.
Prototyp SPM se úzkému vedení armády představil rok po zahájení vývoje, byl schválen, a tak se mohla připravovat sériová výroba. SPM je postaven na základech tanků T-72 a T-80. Konstruktéři použili podvozkové části z obou těchto starších tanků a vytvořili poněkud delší podvozek se sedmi pojezdovými koly na každé straně, plus dvěma koly napínacími a dvěma hnacími. Na podvozku v přední části je kabina pro tříčlennou posádku, uprostřed našla své místo nádrž na hasební látky a vzadu je ložná plocha pro různá zařízení či náklad.
Tank s posádkou i bez ní
Posádku tvoří řidič, velitel a operátor hasicího systému, ovšem SPM může být řízen i dálkově, pokud by byl zásah pro člověka příliš nebezpečný. Všechny funkční části jsou napojeny na řídicí jednotku, tedy nejen řízení a ovládání motoru, ale i hasicí systém s hasicí tryskou. Operátor tam může tank ovládat až na vzdálenost tří kilometrů pomocí ovládacího konzolového pultu velikosti kufříku. Posádka má k dispozici filtroventilační zařízení i klimatizaci. Navíc může využívat soustavu pěti kamer. Čtyři jsou umístěny pevně na vozidle a pokrývají přední polosféru, pátá je umístěna na výsuvném rameni a poskytuje celokruhový rozhled. Na rameni je instalován i infračervený senzor k lokalizaci ohnisek požáru. Celý kamerový systém slouží i k orientaci v prostoru při řízení vozidla na dálku.
Kabinu a nádrž chrání ocelové pláty, které můžou být zesíleny přídavným pancéřováním. V plné konfiguraci tak tank dokáže posádku i hasební látky ochránit před výbuchem dělostřeleckého granátu ráže 152 mm ve vzdálenosti 5 m od něj. Zajímavým ochranným prvkem je exteriérový nátěr tanku. Pokud se vozidlo ocitne v prostředí s příliš vysokou teplotou, nátěr se změní na pěnovou hmotu, která po určitou dobu odolává žáru i plamenům. Tank je navíc vybaven systémem vnějšího ochlazování kabiny, podvozku a motorového prostoru. To se děje pomocí malých trysek, jež na povrch těchto částí rozprašují hasební látky z hlavní nádrže.
Hlavní nádrž pojme až 25 tun hasebních látek nebo 25 tisíc litrů vody. K hašení slouží dálkově ovládaná proudnicová tryska umístěná na přídi před kabinou. Má průtočnost 100 l vody za sekundu a dokáže dostříknout až do vzdálenosti 100 m. Celková hmotnost tanku SPM může dosahovat něco kolem 60 tun, včetně posádky a plné nádrže na hasební látky. Maximální dojezd činí 250 km.
DP