První fotografie z místa nehody: Nejbohatšího Čecha Petra Kellnera dělily od života pouhé 4 metry
Vrtulník s Petrem Kellnerem narazil do skály jen několik metrů pod vrcholem. Chybělo opravdu málo a pilot mohl bezpečně přeletět horský hřeben.
První záběry z místa neštěstí, při němž v sobotu 27. března 2021 poblíž aljašského ledovce Knin zahynul miliardář Petr Kellner, ukazují viditelně poškozený modrý jednomotorový vrtulník Airbus AS 350 B3. Na dalším snímku jsou pak dobře vidět drobné trosky rozeseté kolem vrtulníku záchranářů. Fotografie ale ani zdaleka neposkytují úplný obrázek o průběhu havárie.
„Zdá se, že vrtulník narazil do hory přibližně 10 až 15 stop (3 až 4,5 metru) pod hřebenem v nadmořské výšce 1 676 metrů. Pak se řítil ze srázu dolů dalších přibližně 280 metrů,“ uvedl podle webu Alaska's News Source člen Národní rady pro bezpečnost dopravy (NTSB) Tom Chapman.
Místo nehody zasypává sníh
Co se skutečně stalo a proč zkušený pilot rutinní let nezvládl, bude předmětem vyšetřování. To přitom vůbec nebude snadné. Místo nehody je podle Chapmana dostupné pouze vrtulníkem a hrozí, že vrak i stopy havárie rychle pokryje sníh. Oblast Chugach Mountains, kde se vrtulník zřítil, je známá vydatnými sněhovými srážkami – ročně tady napadne v průměru 15 metrů sněhu, což je nejvíc na světě.
Spolu s majitelem finanční skupiny PPF Petrem Kellnerem ve vrtulníku zahynuli další čtyři lidé – šlo o Kellnerova trenéra snowboardingu Benjamina Larochaixe, zkušeného horského průvodce Seana McManamyho a dále o Gregory Harmse, spolumajitele resortu Tordrillo Mountain Lodge, skrz nějž let organizoval a Kellner v něm bydlel. Poslední z pěti obětí nehody byl aljašský pilot Zachary Russell. Jediným, kdo tragickou nehodu přežil, je zkušený český snowboardista David Horváth.
Vrtulník z Mount Everestu
Vrtulník Airbus AS 350 B3, známý také pod starším označením Eurocopter AS 350 Écureuil (Veverka), je přitom v horách jako doma. Oblíbený je hlavně mezi vyznavači heliskiingu, při němž se lyžaři a snowboardisté nechají vrtulníkem vysadit nad svahem, který pak sjíždějí dolů.
Výrobce uvádí praktický dostup do výšky 4 600 metrů, v roce 2005 ale francouzský zkušební pilot Didier Delsalle s nijak neupravovaným (jen mírně odlehčeným) továrním strojem tohoto typu dosedl na vrchol nejvyšší hory světa Mount Everest, tedy do výšky 8 849 metrů.
Na mimořádný výkon pilota i jeho stroje se můžete podívat tady: