Nejdůležitější stroj americké armády? Tahle nenápadná škatule! Ale proč?
Náklaďáky FMTV – bez nich by byla americká armáda k ničemu...
Když se řekne náklaďák české armády, každého hned napadne Tatra. Co by taky jiného mohlo tvořit páteř naší armády, než nejlepší trucky na světě z kopřivnické Tatry.
Když se řekne americká armáda, mnozí si představí terénní vozidla HMMWV neboli Humvee, pamětníci časů dávno minulých si asi vybaví spíše legendární Jeep Willys MB. Ale povědomí o tom, co vlastně dnes tvoří základ americké armády, co je její páteří, bez které by se nemohla ani hnout, je velmi malé. Pilířem amerických ozbrojených sil a jejich nejpočetnějšími vozidly jsou střední náklaďáky souhrnně označovaná jako FMTV (Family of Medium Tactical Vehicles).
Tito nenápadní dříči nahradily staré nákladní vozy M35 a M939, které u armády, námořní pěchoty a dalších složek sloužily už od 60. let minulého století. Na konci 80. let ministerstvo obrany hledalo nové náklaďáky a po rozsáhlých zkouškách nakonec vybralo výrobek společnosti Stewart & Stevenson, která v roce 1991 dostala objednávku na více než deset tisíc exemplářů FMTV. Co je ale na těchto vozech poněkud překvapující, tak jejich skutečný původ. Nejde totiž o americký stroj, přitom americké ozbrojené síly velmi často upřednostňují domácí produkci. FMTV je totiž upravený a pro americké potřeby přizpůsobený rakouský nákladní vůz Steyr 12M18.
Z rakouského základu ve firmě Stewart & Stevenson vytvořili dvě základní modifikace. Původní dvounápravový typ nese označení M1078 (nebo také LMTV) a má nosnost 2,5 tuny, třínápravový M1083 (MTV) pak uveze až 5 tun. Nejnovější modifikace však mají kapacitu až 10 tun. Celý koncept vozů je nastaven tak, že kolem 80 procent součástek mají obě podvozkové platformy shodné a zaměnitelné, což ulehčuje a zlevňuje údržbu i logistiku. Jako pohon slouží dieselový motor Caterpillar 3115 ATAAC o objemu 6,6 l a výkonu 205 kW, v případě varianty 6x6 výkon činí 246 kW. S ním dokáže M1078 jet maximální rychlostí 94 km/h a dojezd činí 645 km.
Vedle vysokého poměru zaměnitelných součástek mezi jednotlivými variantami se koncept FMTV vyznačuje i tím, že jejich velké procento pochází z běžné komerční výroby. Ve své podstatě tak nejsou FMTV vysoce specializovaná vojenská vozidla, ale běžné náklaďáky uzpůsobené pro vojenské účely. To samozřejmě snižuje výrobní cenu vozů, ale i provozní a servisní náklady. A úspory při produkci desetitisíců vozů jsou enormní.
Na příkladu FMTV lze také dokumentovat, že technické problémy a potíže se zaváděním nové techniky se netýkají jen české armády. Americká armáda se s technickou kvalitou a spolehlivostí první generace FMTV potýkala několik let a vlastně problémy odstranily až objednávky modifikovaných vozů nové generace. Dnes má americká armáda na 17 modelů FMTV ve 23 variantách.
Nejpočetnější jsou samozřejmě valníky, které mají kabinu pro tři osoby, na níž může být umístěn lehký nebo těžký kulomet v otevřeném otočném střelišti. Po zkušenostech z Iráku byly zkonstruovány nové kabiny, které můžou být opatřeny pláty přídavného pancéřování. Jejich sejmutí nebo instalace trvá dvou mužům v polních podmínkách asi čtyři hodiny. Pro potřeby speciálních jednotek vznikly dokonce i zcela otevřené stoje nesoucí velké množství palných zbraní.
Stewart & Stevenson vyráběla FMTV do roku 2006, pak ji pohltila nadnárodní korporace BAE Systems, která produkci vozů měla pod palcem až do roku 2011. V dalším tenderu pak výrobu modernizovaných FMTV získala od ministerstva obrany společnost Oshkosh, která je známá výrobou především těžkých speciálních vozidel pro ozbrojené složky. I v tomto případě došlo na situaci známou také u nás. Proti rozhodnutí ministerstva se odvolali neúspěšní konkurenti a začal kolotoč dohadů, lobbistických tahanic a politikaření. Od roku 2012 ale vozidla FMTV vyrábí právě Oshkosh s tím, že armádě dodá dalších 13 tisíc exemplářů. Celkový počet vyrobených FMTV od roku 1991 tak přesáhne číslo 30 tisíc.
DP