NASA testuje budoucnost – dron s deseti vrtulemi bude nosit poštu i lidi
Dnešní cestující letecké společnosti přepravují pomocí dopravních letadel, která se koncepčně nezměnila celá desetiletí, i když mají v útrobách špičkové technologie. NASA to chce změnit.
Budoucnost vzdušné přepravy a cestování letadly by měl podle NASA ukázat bezpilotní zkušební stroj Greased Lighning GL-10. NASA v něm vytvořila předobraz konvertoplánu s širokými možnostmi využití. Zatím v Langleyho výzkumném centru ve virginském Hamptonu testují zmenšený bezpilotní prototyp poháněný deseti elektromotory napájenými z palubních baterií. Poprvé se do vzduchu dostal v srpnu minulého roku, nyní GL-10 zvládl i přechod z režimu vertikálního pohybu do běžného vodorovného letu. To umožňuje jeho systém překlápění křídel o rozpětí 3 m i ocasních ploch, který bude použit i u finální větší verze, jež dostane křídla o rozpětí 6 m.
Na rozdíl od zmenšeného prototypu s elektromotory inženýři NASA vybaví větší exemplář hybridním diesel-elektrickým pohonným systémem. To bude novinka, žádný současný konvertoplán něčím podobným nedisponuje. Navíc u existujících konvertoplánů, jakými jsou V-22 Osprey nebo Augusta Westland AW 609, je použit systém překlápění pouze motorů s rotory, nikoliv celých křídel. NASA předpokládá, že by se bezpilotní GL-10 dobře uplatnil při dopravě menších zásilek a balíků nebo by ve svých útrobách mohl nést různá monitorovací a záznamová zařízení využitelná v komerční sféře i u policie či vojenských sil. V případě plánované větší verze by pak šlo o pilotovaný stroj pro jednoho až čtyři cestující.
GL-10 s třímetrovým rozpětím není prvním konvertoplánem NASA, představuje vyvrcholení série hned 12 zkušebních prototypů. První vážil jen něco kolem dvou kilogramů, ten poslední už bez mála 25 kg, i když je tvořen díly vyrobenými z karbonových vláken. Na všech prototypech konstruktéři z NASA zkoušeli optimální aerodynamickou i konstrukční koncepci, systém řízení a další komponenty, což se samozřejmě neobešlo bez občasných neúspěchů a havárií.
Zkoušený prototyp GL-10 má kapacitu baterií na 24 hodin normálního letu a dokáže unést až 3 kg nákladu. Křídla jsou otočná kolem své příčné osy, na každém z nich jsou umístěny čtyři elektromotory s vrtulemi. Na ocasních vertikálních stabilizátorech jsou pak další dva. Zajímavé je, že vrtule jsou konstruovány tak, aby rychlost otáčení špiček listů byla relativně nízká, tím je výrazně snížena hlučnost stroje.
Díky konvertoplánové konfiguraci GL-10 nepotřebuje žádné další podpůrné vybavení, jako jsou startovací katapulty nebo záchytná přistávací zařízení, což ještě více umocňuje univerzálnost použití i jednoduchý provoz. U většího modelu budou základ pohonného systému tvořit dva naftové motory, každý o výkonu 6 kW, jež budou napájet Li-ion baterie, které pak dále poskytnou energii elektromotorům s vrtulemi.
DP