V Římě staví metro ke Koloseu už 14 let. Šnečí tempo má fascinující vysvětlení
Stavba metra není ničím jednoduchým. Vyprávět by o tom mohli obyvatelé Říma, kteří na pouhých 19 kilometrů podzemní dráhy čekají už řadu let. A jen tak se ho zřejmě nedočkají.
Říká se, že ani Řím nepostavili za den. Na stavbě tamního metra se tímto rčením mohou denně utěšovat. Není ovšem vinou vedení města a jeho politiků, konstruktérů, stavbyvedoucích nebo projektantů, že zde se stavbou linky C ani po 15 letech od chvíle, kdy položili základní kámen, nejsou hotoví. Zdržení mají na svědomí bombastické archeologické nálezy, na které dělníci narážejí prakticky pokaždé, když kopnou do země.
Předchozí projekty měly na památky ničivý dopad
Těžko se tomu můžeme divit. Oblast italské metropole je obydlená už zhruba deset tisíc let a Řím jako takový založili už roku 753 před naším letopočtem. Historie je vepsaná v jeho monumentech, palácích, katedrálách, ale také v jeho podzemí. Místní totiž málokdy něco bořili, ruiny daleko častěji zarovnali a stavěli na nich.
A mini Pompeii? 1,800-year-old ruins discovered in Rome metro excavation https://t.co/njN99d3ikC pic.twitter.com/s9oM2wBxny
— CNN (@CNN) July 8, 2017
Modernizace města byla k těmto památkám v minulosti mnohdy necitlivá. První linka římského metra se začala budovat za dob diktátora Mussoliniho v roce 1930 a jedinou podmínkou byla rychlost. Mnohé artefakty tak byly zničeny a metro se stejně nestihlo, když stavbu přerušila druhá světová válka.
Pozor na vzácné památky si Italové nedávali ani o půlstoletí později při stavbě obří garáže, která měla v roce 2000 posloužit návštěvníkům Velkého jubilea ve Vatikánských zahradách.
metro řím 2 Zdroj: iStock
„Céčko“ budují tak, aby neničili
Projekt pro stavbu římské linky C byl už od začátku jiný. Organizace Dozor nad archeologickým dědictvím Říma se stará o to, aby se se vzácnými památkami zacházelo v souladu s jejich hodnotou. Už když se v roce 1999 začínalo s plánováním trasy, která jednou spojí předměstí se slavným Koloseem, provedli inženýři ve spolupráci s památkáři pečlivé mapování míst navrhovaných pro 24 stanic stejně jako oblastí, kde plánují umístit ventilační průduchy celé 19kilometrové trasy. Pod plánovanými vrty zpevnili historické budovy a monumenty.
Díky podrobnému mapování sice v roce 2007 trošku tušili, do čeho jdou, přesto je však první ražba tunelů nepříjemně zaskočila. Hned v prvních letech narazili na kolumbárium i s urnami, největší nádrž doby impéria a akvadukty. Jeden z nich je dokonce pravděpodobně Aqua Appia, první akvadukt, který v Římě kdy vybudovali.
Rome metro eternally delayed under reforming Renzi's feet https://t.co/T2y54oB8EL pic.twitter.com/Qehx1CEMi1
— Reuters (@Reuters) April 15, 2016
Stanice staví okolo nalezišť
Hned několik plánů museli konstruktéři kvůli nalezeným památkám takzvaně za pochodu překreslit. Například při výkopu stanice plánované na náměstí Largo di Torre Argentina narazili na několikero významných staveb včetně Pompeiova divadla, kde byl zavražděn Julius Caesar. Projekt proto překreslili, překopali a na místě, kde měla být stanice, v současnosti vzniká muzeum pod širým nebem.
Průzkum stanice Piazza Venezia zase odkryl Athenaeum, legendární školu založenou císařem Hadriánem. V roce 2014 stavaři narazili na místě zamýšleném pro stanici San Giovanni farmu z prvního století našeho letopočtu. Archeologové byli štěstím bez sebe: Nástroje, masivní vodní díla, a dokonce jámy na broskve, které sice pro laika nezní jako příliš bombastický objev, odborníkům však tyto objevy nabídly cenné informace o tom, jak fungovalo zásobování potravinami na předměstí.
Dokončení možná v roce 2024
Inženýři se nakonec rozhodli tuto stanici nepřemisťovat, ale překreslit ji a postavit ji okolo cenného naleziště. Veřejnosti ji otevřeli v roce 2018 a slouží zároveň jako muzeum. Podobný osud čeká také stanici Amba Aradam, kde v roce 2016 našli další pro historiky velmi významný objekt: Třiačtyřicet vojenských budov z prvního století, ve kterých mohlo být svého času ubytováno až 200 římských vojáků. O kus dál a o dva roky později objevili také zbytky nádherné vily velitele armády.
Není proto divu, že se dokončení celého projektu neustále posouvá. V současnosti ty nejoptimističtější předpovědi hovoří o roce 2024, a to místní autority kvůli našponovanému rozpočtu škrtly původně plánovaný velkolepý komplex konečné stanice u Kolosea. Odpovědět na otázku, jestli se tento termín podaří splnit, ale nikdo s jistotou nemůže.