Konvertoplán při startu rozmetal helipad. Síle jeho motorů neodolají ani kmeny stromů
Konvertoplány pro svůj vzlet musí vynaložit extrémní výkon, který při podcenění či nepozornosti může vést k nehodě. Dokonale to nedávno předvedla americká armáda.
Ve výzbroji amerického letectva a námořní pěchoty najdete vedle stíhačů a bombardérů také konvertoplány V-22 Osprey. Jejich poznávacím znamením jsou překlopné rotory, které letounu umožňují kolmý či zkrácený vzlet a přistání. Dvojice turbohřídelových motorů Liberty pro tyto aktivity musí vynaložit značný výkon, konkrétně dvakrát 4 590 kW, což v součtu činí takřka dvojnásobek výkonu ikonického transportního vrtulníku CH-47 Chinook. Piloti Ospreye proto musí myslet při kolmých startech na to, že k zemi tlačí vzduch za pomoci 12 000 koňských sil a že ne všechny přistávací plošiny na to mohou být připravené.
Nešťastný vzlet
Jasně to dokazuje incident z nemocnice Addenbrooke v britském Cambridge, která se stala součástí výcviku amerického letectva působícího ve Spojeném království. Z jednoho z nemocničních helipadů totiž musel Osprey znovu vzlétnout a plošinu s gumovým povrchem doslova rozmetal všude kolem. Poškozený helipad je přitom dennodenně využíván leteckými ambulancemi East Anglian Air Ambulance, Magpas Air Ambulance a Essex and Herts Air Ambulance.
Americké letectvo uznalo po incidentu svou chybu a člen 48. stíhacího křídla leteckých sil US potvrdil, že start zmiňovaného letounu způsobil u nemocnice škodu. Ve svém vyjádření pro britský zpravodajský portál ITV navíc přislíbil rychlé kroky, které povedou k nápravě. Inkriminovaný Osprey patří s největší pravděpodobností 7. letce speciálních operací, která je součástí 352. křídla amerického letectva se základnou RAF Mildenhall. Žádné informace nicméně nenasvědčují tomu, že by byl letoun po startu sám poškozen, což se s přihlédnutím k množství gumových rohoží poletujících kolem může jevit jako značné štěstí.
Neodolá ani strom
Na druhou stranu to ale není ani zdaleka poprvé, kdy k podobnému incidentu došlo a poměrně snadno lze vyhledat další a další videa, v nichž Osprey při startu či přistání rozmetává vše, co není pevně ukotveno k zemi. A nemusí jít nutně jen o gumové podložky. Jak potvrzuje video výše, mladé stromy rovněž nejsou schopné odolávat síle popisovaných motorů, která láme jejich tenké kmeny s naprostou samozřejmostí.