Škola zakázala slavný komiks o holokaustu Maus. Co učitele donutilo k cenzuře?
Komiks Maus Arta Spiegelmana je jedním z nejoceňovanějších děl, která kdy o holokaustu vznikla. Jeho zákaz vyvolal kontroverze a znepokojil i autora.
Některé obrazy z dvoudílného komiksového románu Maus si bude do smrti pamatovat každý, kdo ho přečetl. Art Spiegelman v něm zpracoval příběh svých rodičů, polských Židů, kteří přežili holokaust a mimo jiné prošli vyhlazovacím táborem v Osvětimi. Zachycuje ale také trauma, zranění a daň, kterou si na jeho tatínkovi i mamince prožité utrpení vybralo. Není divu, že dostal Pulitzerovu cenu.
Dalo by se o něm hovořit hodiny a ještě déle by se o něm dalo jen mlčet a přemýšlet. Spiegelman se rozhodl Židy vyobrazit jako myši, havěť, ke které nacisté (v románu nakreslení s kočičími hlavami) tak často židovský národ přirovnávali v různých propagandistických, nenávistných materiálech. Další významnou roli – stejně jako ve skutečných událostech – hrají v románu Poláci. Ty Spiegelman nakreslil jako vepře. Zvířecí obličeje ale nijak nezmírňují dopad, který na čtenáře černobílá komiksová okénka mají, ať už jsou to dvě myšky na křižovatce ve tvaru hákového kříže, které nemají kam se schovat, nebo scény desítek na kost vyhublých myší v pruhovaných mundúrech zoufale čekajících na polévku.
U příležitosti 77. výročí osvobození Osvětimi Rudou armádou vyloučila školní rada v okrese McMinn v americkém Tennessee z výuky knihu A. Spiegelmana Maus. Občasné vulgarismy a "nahota postav" (které mají zvířecí hlavy) v knize oceněné Pulitzerem se prý nehodí pro osmou třídu. pic.twitter.com/nNPoZ3BQoV
— Jakub Szántó (@JakubSzanto) January 27, 2022
Komiksový svět má navíc proti jiné literatuře holokaustu jednu výhodu: je pro mladší, méně zkušené čtenáře přístupnější a atraktivnější, přesto jsou v něm ty nejstinnější kouty naší historie zachycené naprosto realisticky. Člověk by si řekl, že pro školy je to ideální materiál, jak žákům tematiku holokaustu ukázat. Učitelský sbor v americkém Tennessee si ale očividně myslí něco jiného.
Hrubé výrazy a explicitní nahota jsou problém
„Ta kniha obsahuje jisté hrubé, nevhodné výrazy,“ nechal se například slyšet ředitel školy Lee Parkison podle zápisu ze schůze školní rady. Její členové Mause z osnov pro osmou třídu, tj. děti ve věku okolo 14 let, vyškrtli po jednomyslném hlasování a celkem osm sprostých slov objevujících se v románu se stalo jedním z hlavních důvodů. Kontext, v němž se objevují, a fakt, že zachycují realitu, například kápa ve vyhlazovacím táboře, očividně nepomohly.
Art Spiegelman: Maus 4
Druhým, neméně bizarním důvodem, byla vyobrazená nahota. Školní radu zejména rozrušila nepříliš detailní perokresba ňader Spiegelmanovy maminky; drobné komiksové okénko zachycuje srdceryvnou scénu, když Spiegelmanův otec objevil tělo své manželky poté, co ve vaně spáchala sebevraždu. Kromě tohoto obrázku vypadá ‚explicitní nahota’ v Mausovi asi takhle:
Art Spiegelman: Maus 3
„Kniha ukazuje oběšené lidi, zabíjení dětí. Proč by měl vzdělávací systém podporovat takové věci, není to ani moudré ani zdravé,“ rozčílil se další ze členů školní rady Tony Allman.
Autora rozhodnutí šokovalo
Art Spiegelman v rozhovorech vyjádřil nad rozhodnutím školní rady hlavně údiv a šok. „Potkal jsem obrovské množství lidí, kteří se díky mé knize vzdělali o holokaustu. V Tennessee se děje něco opravdu šíleného.“
Art Spiegelman: Maus 1
S tím asi nelze než souhlasit, protože pokud tam po přečtení Mause došli k závěru, že několik desítek nahých myší a pár sprostých slov je důvodem, proč tohle brilantní, syrové svědectví o událostech, jejichž opakování už jako lidstvo nesmíme nikdy dopustit, zakázat dospívajícím dětem číst, pointa je naprosto minula.