Jsme uprostřed ramadánu – víte to?
Obecně se lká nad malou českou vzdělaností. A upřímně – dokázali byste odpovědět, co je to ramadán?
Pohyblivý svátek
Ernest Hemingway ve svém románu Pohyblivý svátek vzpomíná na bujará léta strávená v Paříži. Jenže takovýmto pohyblivým svátkem je spíše ramadán, jehož počátek je odvozen od srpku měsíce a nemá své stálé datum. Jde o devátý měsíc islámského kalendáře a jeho posvátnost je odvozena od události pro muslimy extrémně důležité. V tomto měsíci se mělo proroku Mohamedovi dostat prvního zjevení Koránu, které lze připodobnit ke zjevení Božího jména Mojžíšovi v křesťanské věrouce. „Když začíná ramadán, tak se otvírají brány nebes a brány pekel se zavírají. Démoni jsou v měsíci ramadánu spoutáni,“ měl říci Prorok a tím zdůraznit posvátnost daného období. Zatímco v letošním roce vychází ramadán na období 16. května – 14. června, příští rok jej muslimové budou slavit v rozmezí 6. května – 4. června, a v roce 2020 přijde o něco dříve – 24. dubna – 23. května.
Motlitba v Národní mešitě v Kuala Lumpur Zdroj: Topi Pigula
Ramadán – obecné „pravdy“
Na otázku, co se děje o ramadánu, se nejčastěji dozvíme, co se neděje. Muslimové během dne nejedí, nepožívají žádné drogy (alkohol, nikotin) a stravu si dopřejí až po západu slunce. Méně už ve společnosti rezonuje, že postní měsíc ramadán patří k pěti základním pilířům islámu a v nadsázce se dá v některých svých aspektech přirovnat ke křesťanskému půstu. A našinec už většinou netuší, že součástí ramadánu je v jeho závěru dávání almužny potřebným. „Třicetidenní půst (sawm, sijám) v měsíci ramadánu zavedl Muhammad v Medíně na jaře 624 namísto jednodenního půstu, připomínajícího starší židovský vzor. Islámští právníci koránské pokyny podrobně rozpracovali, s drobnými rozdíly mezi jednotlivými školami. Povinnost půstu platí pro každého dospělého (báligh), duševně (áqil) a tělesně (qádir) zdravého. Děti jsou vedeny k půstu zhruba od deseti let. Povinnosti jsou zproštěni lidé staří, nemocní, těhotné a kojící ženy, dále ti, kteří konají těžkou fyzickou práci, a lidé na cestách,“ píše se v publikaci Islámská právní kultura. Z hlediska půstu, který je odvozen od východu a západu slunce to mají mnohem horší muslimové žijící dál od rovníku. V loňském roce by se muslimští studenti univerzity v islandském Reykjavíku postili 20 hodin, zatímco jejich kolegové v Indonésii by se potravy a pití zřekli na „pouhých“ 12 hodin.
Policistka v Melace Zdroj: Topi Pigula
Na západní frontě klid
Vzpomínáte si na výlevy některých dnešních politiků varujících před přílivem migrantů, kteří měli následně ve velkém znásilňovat, plenit znemožnit slavit Vánoce? Měli přijít z východu, dobýt (z jejich úhlu pohledu) západní hranici a svou věroukou kolonizovat Evropu. Něco podobného hrozilo naposledy v dobách Osmanské říše, kdy se roku 1683 zastavila invaze Turků před Vídní. Nejsou to ani dva roky, co vysokoškolský pedagog a zřejmě člověk toužící po politické funkci vyděsil některé Pražany imitovaným útokem džihádistů, zatímco jiní brali jeho vystoupení se samopaly a velbloudem na Staroměstském náměstí jako nepovedenou pouliční divadelní maškarádu. Zatímco některé protiislámská politika vynesla do vrcholné politiky, jiným jejich sázka na nenávist nevyšla. Právě se nacházíme uprostřed ramadánu a nic nenasvědčuje tomu, že by se blížilo naplnění katastrofické vize, která ještě před nedávnem okupovala mediální prostor. Nonstopy celonočně nalévají alkohol, v hernách drnčí automaty a i nadále kvete tu více, tu méně utajená prostituce.
Text: Topi Pigula