Jak projet z Evropy do Asie? Zkuste nový most
Selim Hrozný nesl pro svou krutovádu své jméno oprávněně. Ale nový most nesoucí jeho jméno hrozný není. Istanbul má díky němu novou dominantu.
"Nebojte se a nemračte se, purpurová vlajka nikdy nevybledne. Je poslední nehasnoucí oheň našeho národa. Má národní hvězda vždy bude zářit, je hvězdou mého národa i hvězdou mou. Neobávej se, půlměsíci, jsem připraven se pro tebe obětovat." Tato slova turecké hymny a následné čtení z koránu doprovázelo otevření nové mezikontinentální spojnice. Most nesoucí jméno tureckého vládce Selima Hrozného se po tříleté stavbě otevřel motorizované veřejnosti.
Stihli to skoro na den, základní kámen byl položen 29. května 2013 a ke slavnostnímu otevření došlo 26. srpna 2016. Vrchním projektantem byl švýcarský inženýr Jean-François Klein úzce spolupracující s francouzským statikem Michelem Virlogeuxem. Ačkoli doba tří let se může zdát krátká, původně premiér Erdoğan veřejně prohlásil, že stavba bude funkční do 24 měsíců. S podobnými politickými sliby máme i u nás bohaté zkušenosti.
Pěšáci mají smůlu
Nová, 2,2 kilometru dlouhá stavba 58,5 metrů širokého mostu slouží motoristům spěchajícím po čtyřproudé dálnici, přičemž uprosted vtipně vedou koleje. Stavba za 3 miliardy dolarů stojí nedaleko Černého moře a jde o třetí istabulský most přes Bospor. Jedná se o jeden světově nejširších visutých mostů a zároveň jde o devátý nejdelší visutý most na světě.
Asiaté neplatí
"Podle turecké vlády by mělo každý den projet přes most nejméně 135 000 automobilů. Přejezd mostu je zpoplatněn v přepočtu asi 70 korunami, ale jen při cestě z evropské do asijské části. Opačným směrem se podle deníku Daily Sabah mýtné neúčtuje," píše pro Lidové noviny Tereza Lukešová.
Text: Topi Pigula