Hvězdy první republiky: Jaké úspěchy sklízela škodovka během raných závodů?
Od poloviny 20. let se nákladné závodní speciály začaly příliš vzdalovat sériové produkci, navíc záhy vypukla světová hospodářská krize. Mladoboleslavští proto dočasně omezili své angažmá v motoristickém sportu. Nové trofeje zajistily hlavně progresivně řešené vozy Škoda, legendy Popular a Rapid.
K nejvýznamnějším motoristickým událostem meziválečného Československa patřil závod 1000 mil československých na trati Praha – Bratislava – Praha, absolvovaných dvakrát po sobě. Jako inspirace posloužil podobný italský podnik Mille Miglia, tuzemskou obdobu vypsal Autoklub RČs. poprvé v roce 1933 – tedy ve stejné době, jako se jela německá obdoba 2000 Km durch Deutschland. Zúčastnit se mohly „cestovní automobily“, tedy provedení přímo odvozená ze sériové produkce. Podnik byl sice deklarován jako soutěž, ve skutečnosti však šlo o rychlostní závod, navíc pořádaný na de facto otevřených silnicích. Organizátorům se nepodařilo tak dlouhý úsek zcela hermeticky uzavřít. Účastníci proto byli ve dne v noci konfrontováni s „narušiteli“, koňskými povozy, nákladními automobily, cyklisty i chodci.
Úspěchy 1000 mil
V prvních dvou ročnících (1933, 1934) závodníci z Prahy zamířili přes Kolín, Německý Brod (nyní Havlíčkův Brod), Jihlavu, Velké Meziříčí, Brno a Břeclav do Bratislavy a zpět. Tuto trasu absolvovali dvakrát za sebou, celkem tedy ujeli 1592,8 km. V roce 1935 se z Brna do Bratislavy jelo přes Pohořelice a Mikulov, délka závodu se tak mírně zkrátila na 1540 km. Další ročníky již nebyly uspořádány, zejména s ohledem na zhoršující se mezinárodně-politickou situaci.
1000 mil Zdroj: Škoda Auto
1000 mil v roce 1933 obeslala mladoboleslavská továrna třemi šestiválci Škoda 637, přímými předchůdci modelové řady Superb, startujícími ve třídě do 2000 cm3. Škodováčtí jezdci v ní obsadili druhé, třetí a čtvrté místo, nejlepší z posádek, Jahn/Žádný, dosáhla času 20 hodin 14 minut 18 sekund. V roce 1934 se jedinému startujícímu vozu Škoda 637 dvojice Kratochvíle/Koudelka podařilo obsadit druhé místo ve třídě. Poslední „míle“ (1935) zůstávají spojeny s ještě rychlejšími, navíc velmi atraktivními aerodynamickými automobily. Jednalo se o trojici velkých kupé Škoda Rapid Six, která s upraveným osvědčeným šestiválcem typu 637 dosahovala rychlosti až 130 km/h. Tandemu Komár/Houšť se podařilo dosáhnout pátého místa v celkové klasifikaci, nejvyšším příčkám tehdy již kralovaly závodní speciály v čele s Bugatti. Mimochodem, atmosféru slavného závodu, včetně „zpěvu“ automobilových klaksonů, si můžete snadno navodit poslechem dobového šlágru „Tisíc mil“ od R. A. Dvorského a jeho Melody Boys.
Závějemi na riviéru
To hlavní, tedy obnovení série výrazných úspěchů české značky na mezinárodní scéně, mělo teprve přijít. Škoda své příznivce opět pořádně rozehřála radostí v mrazivém lednu 1936, kdy se jela Rallye Monte Carlo (RMC), jedna z nejnáročnějších a nejprestižnějších automobilových soutěží světa. Vznikla roku 1911 za účelem propagace turistického ruchu v Monackém knížectví během „hluchého“ zimního období. Patnáctého ročníku v termínu 25. ledna až 2. února 1936 se úspěšně zúčastnila posádka Jiří Pohl/Ing. Jaroslav Hausman s roadsterem Škoda Popular Sport. Na riviéru oba kamarádi úmyslně zamířili notnou oklikou.
Celý článek si můžete přečíst ve speciálu Škoda Auto, příloze podzimního vydání magazínu Prima ZOOM, které je právě v prodeji. Případně si časopis můžete předplatit na webu SEND.cz.
titul Prima ZOOM podzim 2021 Zdroj: redakce Prima Zoom