Co rozhoduje o nákupech na eshopu? Barvy!
Barvy vnímáme všichni a jejich kombinace nás ovlivňuje víc, než si připouštíme. Co v nás různé barvy vzbuzují a vážně jim tak podléháme? Bohužel ano.
Možná si to ani neuvědomujeme, ale výběr barev v obchodech, ať už těch kamenných, či elektronických, rozhodně není dílem náhody. To platí i pro loga značek, ale o těch až někdy příště. Dnes se podíváme na barvy a jejich význam. Důvody, proč si danou věc skutečně koupíme, totiž velmi často nejsou vůbec racionální.
Pár čísel pro představu
Když vejdete do kamenného obchodu, během první minuty a půl si uděláte představu, jak se vám tam líbí a jestli si něco koupíte, či nikoli. A právě barevné kombinace tuto představu ovlivňují minimálně ze dvou třetin, občas se píše až o 90 procentech. Barvy na nás prostě působí a velmi rychle pomáhají vytvářet atmosféru, která nás buď odradí, nebo navnadí. Vizuál prostě prodává, což potvrdili i samotní zákazníci. V některých průzkumech až 85 procent lidí vypovědělo, že barva produktu byla hlavním důvodem k jeho (ne)pořízení.
A totéž platí i o jakýchkoli informacích, které mohou být podány v různých barvách. Černobílé nápisy či reklamy jsou mnohem méně čtené a zapamatovávané nežli ty barevné. Spousta výzkumů v tomhle případě hovoří poměrně jasně. Obecnosti ale nechme být, jaké jsou konkrétní použitelné příklady?
Kouzlo červené
Dominantní barvou finančních institucí jako bank či pojišťoven bývá modrá. Ta v nás totiž vzbuzuje pocit důvěryhodnosti a spolehlivosti a zároveň nás motivuje k věrnosti. Podle výzkumu z roku 2003 se loajalita zákazníků zvyšuje až o 15 procent, když má obchod modré barevné schéma. Protikladem modré jsou červená a oranžová, které jsou zaměřeny na impulzivní nákupy. Na první pohled zaujmou a budí dojem urgentnosti, naléhavosti. Teď, nebo nikdy! Na červenou reagujeme zapojením větší fyzické rychlosti a síly a jsme ochotnější k akci – nákupu.
Růžovou možná máme zafixovanou jako „typicky holčičí barvu“, z hlediska marketingu však má podstatnější funkci: uklidňuje. Když ji vidíme, cítíme úlevu a klid, proto se dobře hodí třeba k lékům či podobným přípravkům tlumícím bolest. Žlutá je zase optimistická a vyjadřuje mladistvost, černá se hodí k luxusním produktům a silným značkám, fialová také dokáže uklidnit a vídáme ji u produktů proti stárnutí či ke zkrášlení.
Stále nevěříte, jak velký má barva vliv? Před zhruba patnácti lety největší prodejce kečupů na světě, společnost Heinz, přišla s nápadem na nový obal, kterému bude dominovat zelená barva. Ta je běžně asociována se zdravím, bohatstvím a klidem. Spojit ji s kečupem ještě nikoho nenapadlo. Výsledek? Během měsíce zaznamenal Heinz největší nárůst prodeje ve své historii…
Pokud tedy podnikáte, měli byste výběru barvy svého e-shopu, produktů a loga věnovat maximální pozornost, protože pro každý typ podnikání a cílovou skupinu se hodí něco jiného. Chcete zaujmout spíše ženy, či muže? Mladší, či starší? Pravidelné zákazníky, či víkendové vymetače obchodů, kteří jdou po slevách? Každá barva a barevná kombinace má svůj význam. A pokud jste na opačném konci spektra, tedy pouze zákazníci, uvědomte si, že ti zručnější prodejci mají tohle všechno v malíku a dokážou ve vás budit emoce, jak se jim zachce…
Text: MS