Co o lidech vypovídají jejich statusy na Facebooku? První velká studie ukázala, že pravdu!
Nic horšího už o nás Facebook ani říkat nemůže...
Facebook se v poslední době stává pro psychology jedním z největších zdrojů informací o duševním zdraví populace. Psychologové z londýnské Brunel University jako první zkoušeli zjistit, co vede lidi k tomu, že vůbec něco na Facebook zveřejní.
Shromáždili pro tuto studii údaje od 555 uživatelů největší sociální sítě světa – a zaměřili se na zjištění pěti základních charakterových vlastností těchto lidí: míru extroverze, neuroticismu, otevřenosti, přívětivosti a svědomitosti. Zjistili, že:
- Lidé s nízkým sebevědomím posílají na FB výrazně častěji zprávy o jejich současných vztazích a partnerech.
- Lidé s výraznými narcisistními rysy zase častěji zveřejňují informace o svých úspěších – čekají při tom na „uznalý potlesk“. Tyto příspěvky také mají nadprůměrnou míru lajků a sdílení – což naznačuje, že jejich strategie funguje.
- Narcisové (a narcisky) také mnohem častěji informují sociální sítě o svých dietách a sportovních výkonech; prostě se snaží, aby o všem, kde se projevují jejich úspěchy, vědělo co nejvíce lidí.
Dr. Tara Marshallová, která se na studii podílela, říká: „Nebude asi překvapením, že statusy na Facebooku reflektují něco z povahy lidí. Ale je důležité si uvědomit, že různé skupiny lidí postují informace a statusy se zcela odlišnou motivací. Je to viditelné například u osob, jejichž příspěvky mají málo pozitivní vazby – jde o jedince, kteří i v reálném životě často trpí samotou a vyloučeností.“ V jejich případě bývají statusy motivované touhou vyvolat od sledujících jakoukoliv reakci…
Vědci budou v této práci pokračovat na místě, kde skončili: budou nyní studovat, jaké motivy vedou lidi k lajkování příspěvků. Mohlo by to totiž vysvětlit několik rozporů, na něž už narazili. Například typičtí narcisové mívají hodně lajků – což ale může být způsobené tím, že okolí jejich charakterový rys toleruje, přitom s ním ale reálně nesouhlasí…
Důležité je však jedno zásadní zjištění: to, jak se lidé prezentují na Facebooku, velmi dobře odpovídá tomu, jací ve skutečnosti jsou. Až vám někdo bude tvrdit, že na FB se schválně chová úplně jinak, moc mu to nevěřte…