Automobilka Ford zavádí v 15 továrnách exoskeletony pro zaměstnance
Inspiroval se Ford s exoskeletem u Ironmana?
Exoskelet – vnější „kostra“
Co je exoskeleton, ví každý, kdo někdy viděl filmy o Iron Manovi nebo Vetřelce. Jde o jakousi vnější kostru, někdy v podobě obleku, která dává svému nositeli zvýšenou sílu.
A právě takové obleky nyní začnou nosit dělníci v továrnách, kde se vyrábějí „fordky“. Americká automobilka začala s testováním této technologie už před rokem, kdy začala exoskeletony zkoušet ve dvou závodech v Michiganu. Za tu dobu se ukázalo, že tyto výrobky jsou sice drahé, ale současně spolehlivé a opravdu dělníkům pomáhají natolik, že se investice vyplatí.
Exoskelet Toma Cruise ve filmu Na hraně zítřka Zdroj: Pinterest.com
Proto se nyní vedení společnosti Ford rozhodlo, že testy rozšíří ve mnohem větším rozsahu v mnohem rozmanitějších podmínkách. Exoskeletony poputují do 15 továren po celém světě, každý severoamerický závod dostane nejméně jeden, zbytek bude rozmístěn v továrnách v Asii, Evropě a Jižní Americe.
Exoskeleton v armádě
Zatímco se o exoskeletonech mluvilo nejčastěji v souvislosti s armádou, ve skutečnosti se tam testy protáhly, a tak se poprvé reálně uplatní při výrobě automobilů. Jedná se o výrobky společnosti Ekso Bionics, které se jmenují EksoVests. Jak naznačuje jejich název, opravdu jsou nejpodobnější jakýmsi technologickým vestám. https://eksobionics.com/?lang=de
Jsou vyrobené tak, aby člověk udržel v každé ruce bez problémů o osm kilogramů více než normálně. Nemusí se to zdát jako velké číslo, ale bohatě to stačí. Tyto exoskeletony totiž slouží pro tovární dělníky, kteří tráví většinu pracovního dne u pásu, který je pod auty – zespoda auta sestavují a upravují.
Ford si zatím objednal 75 těchto futuristických obleků, což se může zdát na společnost se 200 000 zaměstnanci jako málo – ale vedení to pokládá za první krok k dalšímu rozšiřování kapacity.
Podle manažera Marty Smetse, který má ve Fordu toto spojení lidí a strojů v jednoho silnějšího dělníka na starost, jde jen o začátek. Má už totiž v hlavě několik dalších pozic, kde by se tyto robo-obleky mohly už brzy objevit. „Chtěli jsme se zpočátku soustředit jen na jeden typ exoskeletonů a potom expandovat k dalším oblastem,“ vysvětlil v rozhovoru.
Proč to dělají?
Vedení Fordu si dobře uvědomuje, co je dnes nejdražší součástí jakékoliv výroby – náklady na zaměstnance. Když budou dělníci zdraví a nebudou trpět zraněními nebo opotřebováním svalů a kloubů, rozhodně tím společnost ušetří – nejen tím, že v továrnách bude odváděna kvalitnější a poctivější práce, ale také na zdravotním pojištění, úrazech a dalších nákladech.
Nová fáze testování se zaměří na to, jak integrovat více takových obleků v jednom provozu; že jsou technologicky funkční, se ví už od prvního testu.