Americké letectvo má novou zabijáckou létající artilerii
Ozbrojené síly Spojených států dostaly do své výzbroje další generaci létající artilerie zabudovanou do legendárního letounu C-130 Hercules. Éra gunshipů tak pokračuje i v časech řízených bomb a raket.
Když na floridském letišti Hurlburt Field přistál první exemplář nového létajícího gunshipu AC-130J Ghostrider, potvrdila se zkušenost amerického letectva s potřebou těžké palebné podpory ze vzduchu.
Tuto novou vzdušnou "bitevní loď" zařadil do svého arzenálu druhý oddíl 1. skupiny speciálních sil spadající pod Velitelství speciálních operací amerického letectva (AFSOC). AC-130J Ghostrider je už čtvrtou generací těžce ozbrojených útočných herculesů, jejichž počátky spadají do doby vietnamské války. Ghostrider u speciálních jednotek amerického letectva postupně nahradí 37 starších strojů AC-130 Spectre, Spooky a Stinger II.
AC-130J konstrukčně vychází z typu MC-130J. Jeden MC-130J už v lednu 2013 přistál na základně Eglin, kde jej za necelý rok přestavěli do podoby prototypu AC-130J. Ten se pak poprvé podíval do vzduchu v lednu 2014. Záhy však musel být kvůli nehodě uzemněn. Velitelství speciálních operací tedy dostalo k vojskovým zkouškám druhý vyrobený prototyp.
Posádku ghostrideru tvoří dva piloti, dva velící důstojníci a tři operátoři zbraňových systémů. AC-130J je sice primárně gunship určený pro útoky na pozemní cíle, ale zachová si multifunkční charakter po vzoru výchozího typu MC-130J. Ghostrider tedy bude schopen fungovat nejen jako létající artilerie a nosič řízené protizemní munice, ale také jako vzdušný tanker. Pro tankovací mise se do útrob letounu instaluje speciální tankovací modul s nádržemi a hadicemi.
Lepší motory a palba z nákladového prostoru
Oproti starším gunshipům dostal ghostrider čtyři nové silnější motory Roll-Royce AE 2100D3, každý o výkonu 3458 kW. Naopak ale měl podle původních plánů přijít o nejmohutnější součást své výzbroje, houfnici ráže 105 mm. Výzbroj tvoří kanon GAU-23/A ráže 30 mm a tzv. Precision Stike Package (PSP) zahrnující zaměřovací aparatury a přesně řízenou munici. Ghostrider bude používat především přesně naváděné bomby řady SDB a GBU-44/B Viper Strike, dále řízené střely AGM-176 Griffin nebo AGM-114 Hellfire. Zajímavé je, že část střel lze odpalovat z nitra letounu skrze otevřenou zadní nákladovou rampu, většinu inteligentní munice však ghostrider nese na pylonech pod křídly.
Jenže se ukázalo, že vypuštění houfnice ráže 105 mm není dobrý nápad. Řízené střely a bomby nejsou vždy ideálním nástrojem a navíc poměrově stojí o stovky až tisíce procent více než jeden projektil ráže 105 mm. Proto AFSOC rozhodlo, že počínaje třetím exemplářem AC-130J, budou mít ghostridery ve výzbroji i houfnici 105 mm.
Co se týče vybavení, tak nový gunship dostal špičkové pozorovací a průzkumné aparatury, již zmiňovaný zaměřovací a bojový systém PSP, povětrnostní radar se syntetickou aperturou, výkonné komunikační systémy s vysokorychlostními kódovanými datovými toky, ale například i pilotní helmy s průhledovými displeji a samozřejmě plně digitalizovaný pilotní kokpit. Trup je na rozdíl od běžných herkulesů opatřen lehkým pancéřováním odolajícím střelám do ráže 7,62 mm.
AFSOC objednal pro své speciální letecké síly 32 ghostriderů za zhruba 2,4 miliardy dolarů. Počátečních operačních schopností by 1. skupina speciálních sil s novými stroji měla dosáhnout v roce 2018, přičemž starší gunshipy by se měly odporoučet do výslužby v roce 2022, kdy už budou všechny objednané ghostridery ve službě.
DP