9. června 2024 07:05

Našli jsme život na jiné planetě? Český geolog brzdí vědecké nadšení

Velkolepý vesmír (2) - Planeta K2-18b

Existence života na jiné planetě patří k nejpalčivějším vědeckým otázkám, je ale dobře možné, že odpověď už je na dosah. Vesmírný dalekohled Jamese Webba totiž dost možná objevil planetu plnou života.

Zmíněná exoplaneta, neboli planeta mimo naši sluneční soustavu, se nachází zhruba 120 světelných let od nás a nese označení K2-18b. Její velikost cca osmkrát převyšuje Zemi, její význam se ale pohybuje v o poznání značnějších výškách. Webbův dalekohled totiž v září roku 2023 detekoval v atmosféře planety látky, jejichž přítomnost značí existenci života.

Vodní svět

Exoplaneta byla objevena roku 2015 a o čtyři roky později na ní vědci objevili přítomnost vodních par. Objev z roku 2023 je o něco senzačnější. Na K2-18b se totiž vyskytují skleníkové plyny oxid uhličitý a metan, zároveň se zde nachází sloučeniny dimethylsulfidu. Tyto látky produkuje pouze život na Zemi a pocházejí většinou z fytoplanktonu v mořském prostředí. Podle vedoucího výzkumu planety Nikkua Madhusudhana z Cambridgeského astronomického ústavu by planeta mohla být tzv. hyceánskou planetou. Termín hyceán, pocházející ze slov vodík (hydrogen) a oceán, označuje vodní plochy na exoplanetách, kde se dá předpokládat jistá obyvatelnost.

Čtěte také: Převratný objev NASA. Exoplaneta připomíná Zemi, může na ní existovat voda a s ní i život

„Pokud zde nacházíme dimethylsulfid, znamená to v podstatě vrcholný potenciál známek obyvatelnosti,“ dává nám naději Madhusudhan, vedoucí výzkumu exoplanety. Nadšení z potenciálu exoplanety, jejíž ztvárnění uvidíte v pořadu Velkolepý vesmír na Prima ZOOM, ale lehce krotí geolog Petr Brož z Geofyzikálního ústavu Akademie věd ČR. Připomíná, že zatím nevíme nic o chemických reakcích, které na planetě probíhají, a místní chemii obecně. „Dokud nevíte jistě, odkud se ta látka do atmosféry exoplanety dostává, neznamená to důkaz života,“ doplňuje vědec.

Zdroje: Daily Mail/NASA