22. července 2024 14:55

Skvělé zprávy pro lidskou základnu na Měsíci. Už je prakticky jasné, kam se umístí

Postavit lidskou základnu na Měsíci není úplně jednoduchá věc... pokud nevyužijete parádní fígl.

Ačkoliv by se dalo mluvit o tom, že naši přirozenou družici - Měsíc - velmi dobře známe, vědci neustále objevují něco nového. Hnáni myšlenkami na nadcházející mise, které mají vyvrcholit přistáním člověka na Marsu, řeší otázky, kterými se vědci před nimi zabývat nemuseli. Jako například, jak člověk přežije na Měsíci delší dobu, bude-li tam chtít provozovat základnu.

Člověk se zakope pod povrch

Jen pro pochopení, den i noc na Měsíci trvá přibližně 14 dní, při kterých se teploty pohybují v rozpětí od 121 do -133 stupňů Celsia, což, jak sami uznáte, nejsou pro člověka zrovna přívětivé podmínky. Jednou z možností je ale zalézt pod zem, tedy pokud se i povrchu Měsíce může říkat zem, a rozbít základnu v jeskyních či tunelech. Že nějaké takové existují, dokázali vědci v teoretické rovině odvodit už před mnoha lety, až nyní se však týmu astronoma Leonarda Carrera z univerzity v Trentu podařilo potvrdit, že na Měsíci existují lávové jeskyně, když část jedné z nich dokázal zmapovat.

Nový způsob zpracování radarových dat pomohl objevit lávové jeskyně na Měsíci. Výchozím bodem výzkumu byla díra, kterou objevil v roce 2010 Lunar Reconnaissance Orbiter při průletu nad oblastí známou jako Moře klidu. Radarová data stará 14 let teď nicméně prošla novou analýzou, která se zaměřovala na další ukazatele, a pomocí nich astronomové odhalili další odrazy signálu, které potvrzují objev podzemního jeskynního průduchu. „Tento objev poskytuje první přímý důkaz o existenci přístupné lávové jeskyně pod povrchem Měsíce,“ uvedl Carrera v práci publikované v časopise Nature Astronomy.

Čtěte také: NASA zveřejnila plán dobytí Marsu. Zásadní roli v něm hraje Měsíc

Dalším krokem pak bylo vymodelování tvaru tunelu pod objeveným propadem a vědci zjistili, že nejlepším vysvětlením této struktury je lávová roura táhnoucí se od propadu do nitra Měsíce. V souvislosti s tím pak vědci uvedli, že nadcházející mise, sestávající i z přistání na povrchu Měsíce, budou muset nyní vědci pečlivěji plánovat, aby nedošlo k propadu modulu do podobné jámy – i to ale ukazuje na složitost vesmíru a jeho těles, které máme doslova za rohem.

Pro měsíční základnu je to ale velmi povzbudivá zpráva, protože pokud existuje jedna taková jeskyně či komplex, nepochybně existují i další, které by bylo možné využít a člověka chránit před podmínkami, které na Měsíci vládnou. Zakopat se pod povrch totiž neznamená jen ochranu před teplotami, ale částečně i před zářením z kosmu, proti kterému na Měsíci nechrání žádná atmosféra.

Zdroj: Science Alert, Nature Astronomy